gxi Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 (endret) Jeg må si at jeg blir litt irritert når jeg ser de salter veier som ikke har barveistatus pr. SVV.. altså, kjører saltebilen rett over den helt greie snø/isdekte veien (akkurat det føret vinterdekk er laget for og fungerer best på..). Såpass lite salt at det er først etter noen dager at det går igjennom, og når det skjer, så er det vei med dype hjulspor ned til asfalten og ellers utenom noen cm med snø/is. Det betyr at kjører man der må man velge å enten hele tiden holde seg i sporene, eller hele tiden holde seg utenfor sporene. Har hatt et par episoder hvor et par av dekkene har havnet på is og de andre to på vei i en sving, og bilen starter en helt ekstremt rask snurreoperasjon.. Endret 4. januar 2010 av gxi Lenke til kommentar
thamule Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 (endret) Snip Glømte heile denne diskusjone i jula, men OK, då forstår eg kva du meiner. Men då er vi vel egentlig einige, salt kan være bra der det er is, men ikkje på snø. Point taken. Men eg spurde ein dag ein ein kar som jobbar i vegvesenet om koffor dei salta, kva positivt som kom av saltet. Og han svarte ca følgende: Det tidsrommet der veien IKKJE ser ut til å vere belagt med is, men faktisk ER islagt, er då det skjer flest/styggast(usikker på om det var flest eller styggast, men det er forsåvidt irrelevant) ulykker. Med saltet får vi korta ned den perioden der veien ikkje ser så glatt ut som den er.Den andre hovedgrunnen for salt er framkommeligheita til all den tungtransporten som er på veiane. Med to år i mellom EU-sjekkene her til lands kan bærende konstruksjon i mange tilfeller bli hardt rammet av saltet, noe som resulterer i svakere kollisjonssikkerhet..Nok en bivirkning av saltet thamule.. Sånn av rein nysjerrigheit, har du noko dokumentasjon på dette (forutenom sunn fornuft) ? Endret 8. januar 2010 av thamule Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Jobber på bilverksted, har eid egen bil, også har jeg pratet med mange som sier det samme sjøl Sunn fornuft = riktig i dette tilfelle, men nei, jeg har nok ikke noe dokumentasjon å komme med, men det blei vist til en artikkel litt tidligere i tråden som gikk på det og dårlig stål/understellsbehandling av nybil.. Noen kan sikkert komme med bedre kilder vil jeg tro Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Dokumentasjon kan fremskaffes ved å ta kontakt med ditt nærmeste bilkarosseriverksted - de vil kunne bekrefte påstanden til Pluggen uten problemer. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Dokumentasjon kan fremskaffes ved å ta kontakt med ditt nærmeste bilkarosseriverksted - de vil kunne bekrefte påstanden til Pluggen uten problemer. Godt forslag, og jeg vil selv ta en telefon når jeg kommer på jobb på mandag for å høre med de vi bruker til karosserijobbene for min egen del! Kan godt notere litt og poste her hvis noen vil, men skjønner jo at det ikke er like habilt som f.eks NAF´s uttalelser siden jeg regner med det jeg får høre backer min "påstand".. Minns forresten å huske at det blei gjort et estimat av en uavhengig part for en del år siden at saltet koster bileierene ca. 5 milliarder (!!!) årlig i verditap/skader/rust.. Har dog null kilder på dette, men det var en ganske stor sak, så kanskje noen kan bekrefte det, evt. komme med en kilde om de husker hvem det var el.l. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Jeg kan ikke bekrefte saken men jeg husker både saken og tallet høres rett ut også. Men som sagt ingen kilder jeg kan bla opp på momangen. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 En artikkel fra 2006 sier følgende: Mange bremsefeil. Gjennom 20 år som biltester har han sett utviklingen. Hans teststasjon undersøker 6000 biler i året. Annenhver bil har feil på lysene, men så mye som femtehver bil har bremsefeil, slike som ofte skyldes veisalting. Samme erfaring har biltilsynets folk. Rust i karosseriet er ille nok, men vitale deler i understellet får også hard medfart på grunn av saltet:* Bremserør* Bremseskiver* Bremsecalipere* Håndbrekk* Lastavhengige bremseventiler* Fjærbeinskåler* FelgerRust i bremserørene er meget illevarslende. Til slutt går det hull i rørene når du tramper ekstra hardt på bremsepedalen. Altså når du trenger bremsene som mest. Test derfor bremsene skikkelig en gang i blant uten at du MÅ! Saltlake på bremsene er heller ikke helt heldig når du først trenger de, så ta gjerne en liten oppbremsing i ny og ne når det ikke er til hinder for noen. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 (endret) Jeg fant, jeg fant! Hva koster veisaltingen oss bileiere? Den svenske Minsalt-rapporten fra 1991 fastslår at biler som utsettes for veisalt ruster 10 – 15 ganger fortere om vinteren sammenlignet med dem som unngår veisaltet. Det svenske Korrosionsinstitutet har beregnet at kostnaden for bilkorrosjon på grunn av veisalting er ca. 5 milliarder kroner pr. år i Sverige. (Beregningen gjelder år 1995.) Da er bare personbiler medregnet. Pr. bil blir beløpet ca. 1500 kroner pr. år. Grovt regnet har vi halvparten så mange personbiler i Norge, men dobbelt så dyre. Gjennomsnittsalderen på bilene er omtrent den samme i Norge og Sverige, ca. 10 år. Dermed blir den totale kostnaden ca. 5 milliarder kroner pr. år i Norge også, men hele 3000 kroner pr. bil. Nesten halvparten av nybilprisen er avgifter til Staten. Derfor kan vi anslå at Staten tjener ca. 2 milliarder kroner hvert år på grunn av veisaltingen. Veisaltingen forkorter jo bilenes levetid, og det fører til flere solgte biler hvert år. Det var fra 1995, så må si jeg husker ganske godt :O Det har derimot ikke blitt mindre og lavere bilpriser siden den gang, så jeg vil helst slippe å tenke på dagens regnestykke! Endret 8. januar 2010 av Pluggen Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Husk også å legge til prisstigning for 15 år. Med andre ord kan man gange 5 milliarder med 1,025 (minst!) 15 ganger. Altså drøye 21,7 milliarder kroner. Lenke til kommentar
thamule Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Dokumentasjon kan fremskaffes ved å ta kontakt med ditt nærmeste bilkarosseriverksted - de vil kunne bekrefte påstanden til Pluggen uten problemer. Få karosseriverkstader har vel ingåande greie på kollisjonssikkerheit, men det er klart at om all bærande konstruksjon på einbil er rusta vekk så er det ikkje mykje som kan ta opp den kinetiske energien. Men det skal vel noko til om det skjer frå den eine EU-kontrollen til neste. Eg ser det at saltet kostar oss bileigarar dyrt,, men er det virkelig så dyrt? Eg betalar gjerne dette for å kjøre på isfrie veiar, men det er kanskje berre meg. Uansett så er det vel ei ansvarfordeling her, dei som eig bilen har ansvar for at bilen, inkludert bremsesystemet er i forsvarlig stand, mens staten held veiane kjørbare så godt dei kan. Og angåande den artikkelen om dei 6000 bilane som var sjekka, så hadde kvar femte bil som var sjekka bremseproblem står der, men går vi til ulykkesstatistikkane så tvilar eg på at kvar femte ulykke er på grunn av bremser som er øydelagt som igjen er på grunn av salting av vei, men som uansett er bileigar sitt ansvar å sjekke om er i orden før han legg ut på tur. Men det kan godt vere at eg har feil. Er litt usikker på kor slik statistikk er å få tak i.... Endret 9. januar 2010 av thamule Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Du sier du betaler dette for å kjøre på isfrie veier. Det er greit nok, så lenge det saltes når det ligger is. Problemet er salting på snøveier osv som da gjør veien synlig, men til en sølete slapsevei som vil være våt lenge. Temperaturen synker, saltet mister krafta og vips så har vi laga isvei. Veien kunne da fortsatt hatt snø, eller hadde kanskje også vært kjørt ned til bar asfalt innen den tid om den ikke var salta. Da ville denne veien være mye tryggere. Så salting blir ofte god dag mann økseskaft. Lenke til kommentar
thamule Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Du sier du betaler dette for å kjøre på isfrie veier. Det er greit nok, så lenge det saltes når det ligger is. Problemet er salting på snøveier osv som da gjør veien synlig, men til en sølete slapsevei som vil være våt lenge. Temperaturen synker, saltet mister krafta og vips så har vi laga isvei. Veien kunne da fortsatt hatt snø, eller hadde kanskje også vært kjørt ned til bar asfalt innen den tid om den ikke var salta. Da ville denne veien være mye tryggere. Så salting blir ofte god dag mann økseskaft. Salt er veldig bra brukt rett. Men veldig feil brukt feil. Så problemet er ikkje å salte, men å salte feil som du seier. Derfor meiner eg at det er feil å slutte å salte(som det ser ut til at mange i denne tråden er for) Å bytte ut saltet med sand vil ikkje nødvendigvis gjere ting så mykje bedre for bilane, som det sert ut til at mange er SVÆRT opptatt av. Då vil vi vel få steinsprutskadar over alt. Men eg meiner uansett at bilens levetid bør vere nedprioritert i ein slik diskusjon. Endret 9. januar 2010 av thamule Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Å bytte ut salt med sand vil hjelpe stort for der saltet ødelegger hele bilen så kan man få småskader i fronten av bilen og slitasje på frontruta. Å bytte frontrute hvert 10ende år er ikke værdens største utgift. I tillegg spiser ikke sand opp bilen slik saltet gjør. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Jeg vil nå si at det er bedre å kutte ut salt helt enn at de driver å salter feil stadig vekk.. Nevnte det kanskje tidligere her, men å møte saltbilen i -21 grader provoserer bare! Lenke til kommentar
thamule Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Jeg vil nå si at det er bedre å kutte ut salt helt enn at de driver å salter feil stadig vekk..Nevnte det kanskje tidligere her, men å møte saltbilen i -21 grader provoserer bare! Bedre for deg, bedre for alle eller bedre for ullykesstatistikkane? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Med tanke på hvor mange ulykker som skyldes slaps og spor i frossen slaps, bedre for alle parter + statistikken Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Det blir bedre for oss alle for ulykkesstatistikken vil tilpasse seg føret for glatt føre vil være glatt mens godt vinterføre vil være godt føre i motsetning til slik det er nå med speilglatt asfalt i 20 minus mens man har fint vinterføre få usaltede sideveier selv ned mot null grader. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 nå har jeg ikke lest gjennom alle innleggene her. når det er snak om å salte riktig må jeg bare si at det virker som det overhode ikke saltes på rett måte. det blir brukt som en lettvint løsning. latskap eller å vær gjerrig ? nå er det også komme meninger at veisalt også tærer opp asfalten. da kan det ikke lenger holde å bare skylde på piggdekkene. no må ta i bruk kjettinger å de sliter da mer på veiene. når det saltes på galt måte så blir jo veiene glattere i stedet for isfrie. hvor ar da trafikksikkerheten ? de farlige plassen er nettopp i overgangen mellom saltet og ikke saltet vei her virker det også som om alt for mage har glemt at noen må kjøre med piggdekk for at det ikke skal bli for glatt for de piggfrie så uansett hva som skjer eller hvilke alternativer man har så virker det som om det ved lov skal brukes salt på veien ved det minst snøfall. for min del er varm strøsand med et snev av salt i ved behov den best løsningen det poengløst å salte ved temperaturer under minus 5 grader (veivesenet hevder likevel at det blir bar vei av salting helt ned mot 10 minus grader ) Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Og alikavel salter de i 20 minus. Litt av et paradoks det. Lenke til kommentar
thamule Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Med tanke på hvor mange ulykker som skyldes slaps og spor i frossen slaps, bedre for alle parter + statistikken Så saltet fører til fleire ulykker enn det hindrar? Spent på korleis du kan bevise det EDIT: Vi kan godt diskutere ulykker generelt, men dei som i alle fall opptar meg mest er dei som fører med seg drepte og varig skadde trafikkoffer. Endret 9. januar 2010 av thamule Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå