Gå til innhold

Salting av vei - Hva mener du?


Gromle

Anbefalte innlegg

Så var det det dær med at veisalt redder liv.

http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/article2773447.ece

 

Det er mange som forbanner saltsørpen som vi kjører og vasser i hele vinteren i store deler av dette landet. Den er skitten og udelikat, og den ødelegger bilene. På flyplasser er veisalt bannlyst av frykt for at det skal skape rustskader på flyene. Men bilene våre kjører rundt i det hele vinterhalvåret.- Norske biler blir ikke kondemnert fordi de ruster. Korrosjon er ikke noe argument mot veisalting, mener seniorforsker Torgeir Vaa ved SINTEF. Derimot mener han det er et kraftig argument for veisalting at det redder liv: - Våre undersøkelser viser at ulykkene blir redusert med mer enn 20 prosent på strekninger som blir saltet, sier Vaa.

Tvert imot!

- Undersøkelsen er et bestillingsverk basert på en modell med klare feil. Veimyndighetene var ikke opptatt av å få vite om veisalting redder liv, men hvor mange liv det redder. Jeg mener saltingen tar flere liv enn den redder og at saltingen drives gjennom av en konspirasjon som nekter å se andre alternativer, sier en annen ekspert, nemlig sivilingeniør Lars Erik Bønå. Han har jobbet både i Vegdirektoratet og SINTEF og synes bilrust er et stort sikkerhetsproblem at ulykkene flyttes til usaltede veier på grunn av tilgrisede dekk, og at saltingen "lurer" bilister til å kjøre med dårlige dekk - 17 prosent av skadede biler som If registrerer i piggdekksesongen, er utstyrt med sommerdekk.- Tidligere var veisjefene bortimot konger i sitt distrikt, noen trodde på saltbudskapet og saltet sine veier svarte mens andre ønsket vinterveier med snø og isdekke. Nå avgjøres det ikke lenger lokalt, de veiene som er definert som "svarte veier", skal saltes, sier Bønå, som mener både at det saltes altfor mye og at det saltes feil. - Å lage våt vei i kulde er livsfarlig, sier han, og viser til tidligere tiders kuldeblandinger som besto av nettopp salt og snø; salt kjøler ned veien og skaper glatte forhold. Mens han mener det gjør vondt verre å salte når temperaturen er under frysepunktet, predikerer Vaa og veimyndighetene "preventiv salting" ned til nesten minus 10 grader og ønsker å være ute på veien med salt før snøen kommer. - Å slutte å salte veiene vil både øke risikoen og redusere fremkommeligheten kraftig. Det vil ha dramatiske konsekvenser for landet vårt. Det vanlige bordsaltet som vi bruker på veien har svakheter, men det er det beste middelet vi har til å skape bare vinterveier, parerer Vaa. Han mener det er så opplagt, at motstanderne av veisalting bør bruke kreftene sine på noe mer samfunnsnyttig: - De kan for eksempel jobbe for Røde Kors. Og der står vi. Mens Bønå og folkeaksjonen mot veisalt - som til tross for at meningsmålinger viser at mange er skeptiske til veisalting kun har 610 medlemmer - kjemper imot, er veimyndighetene opptatt av å salte smart. "Salt smart" er et fireårig prosjekt som skal utvikle metoder for å få størst mulig effekt på veien, og minst mulig konsekvenser på miljøet.- Derfor må vi ta hensyn til spesielle ømfintlige områder, som for eksempel drikkevannskilder. Der må vi redusere saltbruken eller benytte helt andre metoder, sier Åge Sivertsen, som leder Salt smart-prosjektet.- Vi ønsker å utnytte saltet mer effektivt og ikke salte i perioder hvor det har dårlig effektivitet. Utgangspunktet er at snøen skal fjernes mekanisk, og ikke smeltes vekk med salt. Men vår erfaring er at den blir lettere å fjerne hvis vi er tidlig ute og salter først, sier Sivertsen, som innrømmer at etter 40 år med veisalting så er det ikke bare saltingsmetoder man er opptatt av.- Nei, vi jobber fortsatt med å skaffe oss grunnleggende kunnskap om saltet og dets virkningerMen én ting er alle enige om, og det er at sikkerhet er viktigst. Og det hjelper lite på sikkerheten om veien er aldri så bar hvis ikke sjåførene kjører fornuftig. Paradokset er at ingen ting er så trafikksikkert som en nedsnødd vei.

PS.

I 2006 ble 6 000 kilometer, 22 prosent av riksveinettet, driftet etter strategi "bar vei". Fire av fem kilometer skal være vintervei.

Skader grunnvann

Alt saltet som pøses ut i naturen, setter bokstavelig talt store spor på miljøet. - Veisaltet er den forurensningskilden som gir norsk vegetasjon mest akutte skader, sier førsteamanuensis Per Anker Pedersen ved Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB).Saltet skader vegetasjonen på to måter. For det første spruter det fra veien på vegetasjonen i veikanten. Der brenner det av knopper og nåler, og gir skader som først og fremst er visuelle. Det ser trist ut, men skaden gjør mindre av seg når våren kommer med nye nåler og skudd. Dessuten trekker det ned i jorden, og tas opp i planter og trær gjennom rotsystemet. - I spesielt utsatte skogsområder er det funnet tydelig påvirkning opp til 100 meter fra veien, og grantrær har dødd 50- 70 meter fra veien med saltet som sannsynlig årsak, sier Pedersen.Men alt saltet blir ikke tatt opp av vekster, mye ender i grunnvann og ferskvann. Ifølge Kjell Gunnar Haugen, som har stilt seg i spissen for en folkeaksjon mot veisalting, er det i Hallingdal målt opp til 1400 milligram klorider pr. liter vann i brønner, mens det normalt skal være 5- 25 mg. Han mener forskjellen skyldes avrenning av veisalt.- Det er sannsynlig, og det er langt over grensen for det som anbefales for drikkevann, den er på 200 milligram, sier forsker Helen French ved Bioforsk, jord og miljø. Det er vanskelig å si hvor stort problem med avrenning av salt er i norsk natur, men mye av veisaltet ender i grunn-og overflatevann. - Det kan være et forurensningsproblem lokalt, derfor anbefaler vi å bruke så lite veisalt som mulig. Men skaden er ikke ubotelig, saltet tynnes ut og dersom saltingen opphører, kan forholdene bedres på sikt, sier French.

 

 

Dette mente NAF om veisalting allerede i 93.

http://www.stoppveisaltingen.org/naf.pdf

 

Litt mere fakta om hva befolkningen ønsker.

http://www.nei-til-salting.com/Stopp_salt/...91201_08-09.pdf

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og du bekymrer deg om

Du seier her at det er glatt når det er slutt på salta veg ja.Men tenk om den vegen som er salta ikkje hadde vore salta heller? Då hadde jo den vore glatt og.

 

Du har ikke skjønt helt poenget du? Når dekker kjøres på saltet vei så har det dekket mye dårligere grep på vintervei inntil saltlaken er kjørt ut av dekket. Så om veien som er saltet hadde hatt vinterføre hadde det vært å foretrekke med hensynet til sikkerhet på alle sideveiene til denne igjen. Er det is på denne veien kommer man ikke unna saltet, men man salter ikke bort snø.

 

Lurer på om vi skal begynne å salte gata og innkjørselen til Torgeir Vaa hver dag hele året, sånn i tilfelle det kom et snøkorn. Han kunne jo hende han datt når han meget overraskene oppdaget snøen :p

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Fra 1974 til 1983 var jeg bosatt i Thief River Falls i Minnesota!

 

Allerede i 1977 besluttet Pennington County at all bruk av salt på veiene

skulle opphøre umiddelbart på grunn av at det beviselig forurenset grunnvannet.

Thief River Falls har omtrent samme klima som Nord Norge, bare mye mer snø

på vinterene.

Til å være uti ødemarken har man bemerkelsesverdig gode veier som blir

rene skøytebaner når det blir mildvær, noe som skjer en del ganger

pr. vinter.

Den gang som nå bruker man lett fuktet oppvarmet sand for å bedre friksjonen

på veiene.

Pennington County har 24 timers beredskap på brøyting og sandstrøing, det

betyr at man kan kjøre på helårsdekk uten pigg på en trygg og sikker måte hele året.

Hvorfor vurderer man ikke denne løsningen i Norge?

Lenke til kommentar

Hmmm, må vel være hvitt pulver og hvitt pulver sammen som blir krøll da..?

 

Nei, jeg tror nok at det har en sammenheng at det snør og at det nylig skjer ulykker, som de to som er nevnt over her, og jeg er nok ikke aleine?

 

Hvordan kan vi få stoppet denne massive saltingen?

Det er klart at vi må få igang andre midler OG til rette forhold..

Lenke til kommentar
Fra 1974 til 1983 var jeg bosatt i Thief River Falls i Minnesota!

 

Allerede i 1977 besluttet Pennington County at all bruk av salt på veiene

skulle opphøre umiddelbart på grunn av at det beviselig forurenset grunnvannet.

Thief River Falls har omtrent samme klima som Nord Norge, bare mye mer snø

på vinterene.

Til å være uti ødemarken har man bemerkelsesverdig gode veier som blir

rene skøytebaner når det blir mildvær, noe som skjer en del ganger

pr. vinter.

Den gang som nå bruker man lett fuktet oppvarmet sand for å bedre friksjonen

på veiene.

Pennington County har 24 timers beredskap på brøyting og sandstrøing, det

betyr at man kan kjøre på helårsdekk uten pigg på en trygg og sikker måte hele året.

Hvorfor vurderer man ikke denne løsningen i Norge?

 

Antagelig fordi man relativt fort ville finne ut at saltinga var totalt borkasta. Skulle tro sjefen for saltindustrien satt i Statens saltvesen og.

 

De snakker miljø uansett ellers hva man foretar seg her i landet, men salt, det kan vi fortsette med selv om det har ingen hensikt annet enn på is.

 

Salt har blitt en vedtatt sannhet. En vedtatt sannhet skal ingen si i mot eller si noe stygt om. Den skal være der. Sånn er det med den saken. Det er like korrupt som masse annet her i nisseland.

Lenke til kommentar
Du har ikke skjønt helt poenget du? Når dekker kjøres på saltet vei så har det dekket mye dårligere grep på vintervei inntil saltlaken er kjørt ut av dekket. Så om veien som er saltet hadde hatt vinterføre hadde det vært å foretrekke med hensynet til sikkerhet på alle sideveiene til denne igjen.

Kva er det du prøver å sei her?

 

Kva er vinterføre?

Kva er det du seier om sideveiane?

 

Beklager, men eg forstår ikkje heilt kva du skriv.

Endret av thamule
Lenke til kommentar

Pepyro skriver dette

 

Og dette gjelder mange av avkjøringene fra salta veier.

Det er ikke for ingenting det nå skiltes der det er slutt på saltet vei.

 

Du svarer dette:

 

Du seier her at det er glatt når det er slutt på salta veg ja.Men tenk om den vegen som er salta ikkje hadde vore salta heller? Då hadde jo den vore glatt og.

 

Jeg prøver å fortelle deg:

 

Du tror tydeligvis den ikke salta veien var glatt grunnet manglende salting. Problemet er at veier som ikke saltes vil være glatte for biler med dekk som har kjørt i saltlaken. Veien som ble saltet var ikke nødvendigs islagt og dermed trengte salting. Hadde veien som var saltet ikke vært saltet, hadde heller ikke tistøtende veier med vinterføre uten salt vært glatte.

 

Det er altså når en bil går over fra saltvei til snødekte veier at det blir farlig, da dekkene har redusert friksjon.

 

Dermed kan saltingen være med på å øke ulykker på veier som ikke saltes. Da er det også lett å lage statistikk som viser at saltet vei ikke hadde ulykke, mens snødekt hadde ulykke. Men det var fortsatt saltet som forårsaket ulykken. Derfor skal man ikke salte veier med mindre det er is.

 

Rust koster penger men er fortsatt ikke det viktigste som du påpeker. Men menneskeliv er viktig. Derfor må en ikke se seg totalt blind på at salt er løsningen uansett føreforhold!

Lenke til kommentar
Med to år i mellom EU-sjekkene her til lands kan bærende konstruksjon i mange tilfeller bli hardt rammet av saltet, noe som resulterer i svakere kollisjonssikkerhet..

Nok en bivirkning av saltet thamule..

 

Problemet er at de fleste ikke har peil. Så lenge bilen ser fin ut ovenpå, dvs der det er lakk er den rustfri.

 

Et bremserør med rusthull er farlig nok. Sveisinger på traverser og bærearmer er også farlig. Ser saltet tørker ut gummiforingene og.

 

De fleste kjører nok rundt med laaaangt mer rust på bilene sine enn de er klar over.

Lenke til kommentar

Det er sant..

 

Nei, hadde jeg bestemt, så hadde veisalt vært forbudt fra i morgen..

Vi har flere fullgode alternativer som f.eks oppvarmet sand, men noe hyppigere strøinntervaller må kanskje til..?

 

All denne feilbruken tror jeg ikke det nytter å få stoppet så lenge de tenker på salt i det hele tatt!

 

Er meldt litt snø i natt etter hva jeg syns å ha fått med meg, og jeg møtte saltbørsa på veien i sta (det er -17 grader ute nå!)

Lenke til kommentar

2. januar kjørte jeg sørover fra Bodø mot Trondheim. Rundt Bodø har de begynt å salte nå. Da jeg kom forbi Tverlandet stod det skilt at det var slutt på saltet vei. Det merket jeg med en gang. Veien var dekket av snø. De første kilometrene virket det som bilen hadde helt elendig veggrep. Et øyeblikk trodde jeg at saltet faktisk var nyttig. Men etter hvert da jeg fikk bort saltlaken på dekkene ble veggrepet mye bedre. Jeg kjørte med splitter nye Nokian Hakka 7 piggdekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...