Gå til innhold

Salting av vei - Hva mener du?


Gromle

Anbefalte innlegg

Fikk jeg velge skal jeg gjerne bytte deler i for, bakstilling en plater i karroseriet som må sveises inn, sparkles og lakkes etterpå.

Karroseriarbeide er dyrt for å si det sånn.

Heller det enn ulykker.

 

Dessutan kan du ikkje påstå at salt påfører skader for tusenvis av kroner i året, det blir heilt feil.

Det kan jeg vel det.

Tror du skadene avbildet i tidligere linker er gratis å på utbedret?

bilde?Avis=DT&Dato=20091114&Kategori=NYHET&Lopenr=665078593&Ref=V2&MaxW=768&title=1&NoBorder.jpg

Et par ting er i hvertfall sikkert.

 

1. Hadde samme bil ikke gått på salta veier hadde den ikke rusta slik.

 

2. Dessuten er det stor uenighet om hvorvidt salting redder liv eller ikke.

http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/article2773447.ece

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
No er bilen min tectylbehandla, så det hjelper jo, men i min familie har me ikkje hatt problemer med rust på ein einaste bil så langt. Det gjeld alt frå gammel Toyota, Peugeot til ein ny Suzuki. Rust er det sikkert ein plass, men ikkje så alvorleg at det har gjort bilen ubrukleg eller ført til store reparasjoner. Samtlige bilar er brukt ved kysten heile året.

Tectyl er ingen garanti mot rustproblemer.

Denne bilen blei tectylbehandla på antirustverksted 3 år før bildet blei tattl

Dette tok altså 3 år og det er et trippel punktsøm som blei borte der i løpet av den tida.

Hvordan skjedde det?

Jo saltet krøp gjennom punktsømmen fra motorrommet og la seg pent mellom tectylen og stålet.

post-49175-1262028365_thumb.jpg

Lenke til kommentar
No er bilen min tectylbehandla, så det hjelper jo, men i min familie har me ikkje hatt problemer med rust på ein einaste bil så langt. Det gjeld alt frå gammel Toyota, Peugeot til ein ny Suzuki. Rust er det sikkert ein plass, men ikkje så alvorleg at det har gjort bilen ubrukleg eller ført til store reparasjoner. Samtlige bilar er brukt ved kysten heile året.

 

Det er kanskje meir salting andre områder enn her, det skal eg gå med på.

 

Om det er gjort forskning på det anar eg ikkje, men eg vil heller kjøre på våt vei enn ein med is og snø. Eg veit for min del at sjansen for at eg kolliderer eller kjører utfor er langt mindre på våt vei enn islagt vei, uansett kor godt ein køyrer etter forholda.

Er det hardpakka snø og stabilt kaldt vær er det ikkje behov for salt. Det gjer dei heller ikkje her. Veiane blir skrapa ned for snø og eventuelt salta når det er så lite snø og is at det ikkje blir sørpekaos.

 

Eg er ikkje for å salte på alle føre vinteren rundt, men når det er snøfritt på veien og fare for is, så vil eg ha salt. Berre det å kome seg ned ein bratt bakke kan være ein utfordring med piggfritt og våt is.

 

Salt er som du sier greit på is. Det er det for meg og. Men her saltes det uansett om det er varmt, kaldt, nullføre, snø, regn eller sol. Det er det som er så forbanna. Salting er en løsning på alt virker det som. Salt må vi ha når det er is, og kun da. Salting ellers kan føre til enda værre veibane når det blir for kaldt for saltet enn om det ikke var salta.

Lenke til kommentar
Dessutan kan du ikkje påstå at salt påfører skader for tusenvis av kroner i året, det blir heilt feil.

 

Og nei, så helt reelle kostnader kan ikke regnes med? Var og sveisa rust på bila og det koster spenn, tectylbehandling koster 3000-4000kroner og må gjøres. At det ikke koster tusenvis av kroner blir helt feil.

 

Edit: Bytta også nettopp eksos pga. rusthull. Kosta meg rundt 2000kr, da med mange prosent. Skifte gjorde jeg selv.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Å finne noen som sveiser rust i dag er ikke lett!! Det er en drittjobb, og siden de må gå god for jobben så er det mange som skrur prisene himmelhøyt rett og slett for å slippe.

 

Faren med tectyl er at det kan skjule rust og det er forseint når det først oppdages.

 

Bare det å måtte bytte et bremserør som går over bensintank kan fort koste både 3-4000kr alene.

 

Så rust, det koster noe vanvittig.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
No er bilen min tectylbehandla, så det hjelper jo, men i min familie har me ikkje hatt problemer med rust på ein einaste bil så langt. Det gjeld alt frå gammel Toyota, Peugeot til ein ny Suzuki. Rust er det sikkert ein plass, men ikkje så alvorleg at det har gjort bilen ubrukleg eller ført til store reparasjoner. Samtlige bilar er brukt ved kysten heile året.

 

Det er kanskje meir salting andre områder enn her, det skal eg gå med på.

 

Om det er gjort forskning på det anar eg ikkje, men eg vil heller kjøre på våt vei enn ein med is og snø. Eg veit for min del at sjansen for at eg kolliderer eller kjører utfor er langt mindre på våt vei enn islagt vei, uansett kor godt ein køyrer etter forholda.

Er det hardpakka snø og stabilt kaldt vær er det ikkje behov for salt. Det gjer dei heller ikkje her. Veiane blir skrapa ned for snø og eventuelt salta når det er så lite snø og is at det ikkje blir sørpekaos.

 

Eg er ikkje for å salte på alle føre vinteren rundt, men når det er snøfritt på veien og fare for is, så vil eg ha salt. Berre det å kome seg ned ein bratt bakke kan være ein utfordring med piggfritt og våt is.

 

Jeg vil si sjansen for å dra av veien er større på våte veier som er saltet enn fine vinterveier..

For å si litt om hva jeg støtter teorien min på: Det er lettere å feiltolke våte veier med veier med et tynt islag på, og disse kan du knytte direkte mot hverandre siden salt smelter og renner til dels vekk/blir utvannet, og hva når gradene synker? Jo, det fryser på, men da kun ei tynn hinne..

 

Når de bruker saltet feil og lager flere stygge fører enn akkurat at de greier å bruke det den ene gangen innimellom som det faktisk er nødvendig vil jeg si er værre enn å ikke salte i det hele tatt i løpet av vinteren.

Det finnes dessuten flere andre likesågode, om ikke bedre, alternativer..

Lenke til kommentar
Å finne noen som sveiser rust i dag er ikke lett!! Det er en drittjobb, og siden de må gå god for jobben så er det mange som skrur prisene himmelhøyt rett og slett for å slippe.

 

Faren med tectyl er at det kan skjule rust og det er forseint når det først oppdages.

 

Bare det å måtte bytte et bremserør som går over bensintank kan fort koste både 3-4000kr alene.

 

Så rust, det koster noe vanvittig.

 

Jeg har en liten teori på det som har med understellsbehandling også, men skyt meg om jeg tar feil :)

 

Tectyl: OK på ny bil, eller om du får vaska den skikkelig og lar det stå en stund å tørke etterpå da den legger et lag som skal hindre driten fra å komme inn, dermed vil ikke det som er igjen av fuktighet komme ut heller.

Ikke så greit om man skulle få rifter heller..

 

Varm olje: Bra på alt annet da den skal penetrere bra i tillegg til at den vil skyve gammel fuktighet ut i stedet for å holde det inne.. Kanskje ikke så bra beskyttelse som tectyl, men det er lettere å flekke på utsatte områder.

Lenke til kommentar

Joda tectyl på rust er ikke bra i det hele tatt og vil bare maskere problemet.

Nå har de også kjemikalier som for meg minner om parafin de sprøyter inn i hulrommene på bilen for å hindre og stoppe rust.

Men gutta på Trondheim Antirust sier at når først rusten har oppstått er alt de kan gjøre å utsette rustdøden med kjemikalier.

Alternativet er å fjerne det helt enten med sandblåsing eller å kutte det bort.

Men påbegynt rust i kanaler der det ikke kan fjernes, ja det vil før eller siden gjøre slutt på bilen.

Lenke til kommentar
Rapporten fra 92 som ble hemligholdt (link litt lenger bak i tråden til nei til salting) der dekk som kjøres i salt har 40% dårligere grep enn dekk på vinterføre.

 

Bare det alene burde gi et varsko....

 

Ja, takk du, dette merkes godt for de som kjører piggfritt!

Blir reint irritert når jeg kjører på slapsete veier (tenkte ikke på at det var saltgrøt jeg kjørte i) og skal av på en vei med strøkent snøføre.. I det jeg går inn i svingen merker jeg plutselig at bilen går hvor **** den vil..

Kjørte motsatt vei etterpå etter noen mil på vintervei og det var faktisk veldig god friksjon på andre siden i den svingen når ikke dekka var innsausa i salt..

Lenke til kommentar

Første gang koster Tectylbehandling en 3000-4000 kr. Deretter skal den på oppfølging etter ca. 1-2 år. Oppfølgingen koster ca. 1000-1500 kr. Og om 1-2 år er det igjen tid for ny full-behandling som koster 3000-4000 kr. Det sa i alle fall folka på Alnabru.

 

Salt er noe jævla herk. Jeg kjører med med Nokian Hakkapeliitta 7 piggdekk, må Tectylbehandle oftere enn den er på EU-kontroll og forbruker mer spylervæske enn drivstoff. Saltingen må være en sammensvergelse.

 

Sparetips: vil du salte kjøtt? Sleng et par koteletter i grillen på bilen :p

Lenke til kommentar

Lurer litt på kva slags bilar folk på dette forumet har eg. Min Volvo som har gått 14 år på salta veier er så godt som rustfri, men men..

 

Når saltet smeltar isen får vi nok høgare friksjon enn om det er blank is. Og då er vel målet oppnådd.

Om det blir litt vanskeligare og meir ubehagelig å kjøre i snø med salt er vel eit mindre problem enn om eit vogntog kjem over i feil kjørebane på grunn av for høg fart i forhold til den plutselige isen som dukkar opp på ei bru.

Lenke til kommentar
Lurer litt på kva slags bilar folk på dette forumet har eg. Min Volvo som har gått 14 år på salta veier er så godt som rustfri, men men..

 

Når saltet smeltar isen får vi nok høgare friksjon enn om det er blank is. Og då er vel målet oppnådd.

Om det blir litt vanskeligare og meir ubehagelig å kjøre i snø med salt er vel eit mindre problem enn om eit vogntog kjem over i feil kjørebane på grunn av for høg fart i forhold til den plutselige isen som dukkar opp på ei bru.

 

Du kan ikke sammenligne en gammal volvo med 2mm stålplate og dagens blikkbokser med snaue 7mm ubehandla blekk med vannlakk.

 

Alle er stort sett eninge om at salting ved is er greit. Det er alle andre kjøreforhold som salt gjør mer skade enn nytte.

Lenke til kommentar
Lurer litt på kva slags bilar folk på dette forumet har eg. Min Volvo som har gått 14 år på salta veier er så godt som rustfri, men men..

 

Når saltet smeltar isen får vi nok høgare friksjon enn om det er blank is. Og då er vel målet oppnådd.

Om det blir litt vanskeligare og meir ubehagelig å kjøre i snø med salt er vel eit mindre problem enn om eit vogntog kjem over i feil kjørebane på grunn av for høg fart i forhold til den plutselige isen som dukkar opp på ei bru.

Du såg ikke bildet jeg posta i #203?

 

Og du bekymrer deg om trailer som mister grepet på is der det formes naturlig men alle de stedene statens veivesen skaper tynne ishinner er altså helt greit?

Og dette gjelder mange av avkjøringene fra salta veier.

Det er ikke for ingenting det nå skiltes der det er slutt på saltet vei.

Lenke til kommentar
Du såg ikke bildet jeg posta i #203?

Joda, men at folk kjøper ein bil som ruster må vel vere opp til dei og ikkje gå ut over alle oss andre.

 

 

Og du bekymrer deg om trailer som mister grepet på is der det formes naturlig men alle de stedene statens veivesen skaper tynne ishinner er altså helt greit?

 

Eg har ikkje sagt at det er heilt greit. No legg du ord i munnen på meg.

 

Og dette gjelder mange av avkjøringene fra salta veier.

Det er ikke for ingenting det nå skiltes der det er slutt på saltet vei.

Du seier her at det er glatt når det er slutt på salta veg ja.Men tenk om den vegen som er salta ikkje hadde vore salta heller? Då hadde jo den vore glatt og.

 

Det klart du får ein overgang i kryssa mellom salta og ikkje salta veg, men der er som regel fastgrensene låge og farten dermed låg. Ergo er faren for drepte og 0 varig skadde her (jmf. nullvisjonen) mindre og "problemet" med at her er litt glatt kan aksepterast mot at den vegen som er salta og sannsynligvis tungt trafikkbelasta ikkje er isbelagt.

Der står til og med skilt om at det er slutt på salta veg og då er det ikkje vanskeleg å redusere farten litt ekstra i det aktuelle krysset mot at du kan ha større lit til at der ikkje er klink is på vegen du kjem i frå.

Lenke til kommentar

Hadde man ikke salta i det hele tatt hadde man hatt det man kaller for godt gammeldags vinterføre som faktisk er helt greit og kjøre på.

Skal man ha nullvisjon om drepte i trafikken skal man islegge veiene for da kjøres det sakte og på tross av at volumet av ulykker vil skyte i været vil antall dødsulykker være tilnærmet null.

Dette er selvsagt å sette det hele på spissen men våte vinterveier gir folk en falsk trygghet og kompenseres ved å kjøre fortere og man er cirka 0% nærmere en nullvisjonen om drepte i trafikken i beste fall.

Statistisk sett drepes det mange ganger flere på tørr eller våt asfalt sammenlignet med glatte vinterveier og alle gangene var det farta som var avgjørende.

 

Når det kommer til bil og rust gjelder det alle av oss som kjører i biler laget av stål.

Kun et mindretall biler kommer i plast, karbonfiber eller aluminium så alle som kjøper seg en bil laget i stål vill ende opp med rustproblemer med mindre man kjøper ny bil hvert tredje år eller man slutter med veisalt.

 

Viste du forresten av dagens veisalt inneholder magnesiumcloride og maissirup?

Denne blandingen tærer til og med på galvanisering og maissiruppen sørger for at blandingen ikke tørker ut så fort.

På den måten har man nå fått en blanding som tærer mere på bilene en før og den ligger lengere i karroseriet før den tørker ut så virkningen av dette blir dobbelt av det det var før med vanlig natriumcloride.

Lenke til kommentar
Hadde man ikke salta i det hele tatt hadde man hatt det man kaller for godt gammeldags vinterføre som faktisk er helt greit og kjøre på.

Eg kjører mykje heller på salta vegar med litt is her og der enn med speilblanke veiar.

 

Skal man ha nullvisjon om drepte i trafikken skal man islegge veiene for da kjøres det sakte og på tross av at volumet av ulykker vil skyte i været vil antall dødsulykker være tilnærmet null.

Dokumentasjon!

 

Statistisk sett drepes det mange ganger flere på tørr eller våt asfalt sammenlignet med glatte vinterveier og alle gangene var det farta som var avgjørende.

"For høg" fart er relativt til føret. Bedre føre kan gi høgare fart uten at risikoen for å kjøre ut blir så altfor mykje større. Som sagt vil i alle fall eg heller kjøre på vei med litt is enn vei med berre is. Og vegvesenet må då ha ein grunn for at dei saltar. Trur du dei salta fordi di vil ødelegge rustholken din? Tvilsomt... Det er nok fordi salta vegar gir betre firksjon og mindre sannsynligheit for f.eks. sladd og dødelig utfall.

Igjen så lurer eg på kva dokumentasjon du har for det du seier og kva fakta som ligg bak tala dine.

 

Når det kommer til bil og rust gjelder det alle av oss som kjører i biler laget av stål.

Kun et mindretall biler kommer i plast, karbonfiber eller aluminium så alle som kjøper seg en bil laget i stål vill ende opp med rustproblemer med mindre man kjøper ny bil hvert tredje år eller man slutter med veisalt.

Eg kjøper ikkje bil kvart tredje år, min bil er laga av stål og eg ser verkeleg ikkje problemet. Litt rust blir det alltids, men vask og polering samt tectylering bidrar til at dei fleste bilar med litt kvalitet held lenge. Men uasnett så synst eg at det å ha bilen som eit argument når det er snakk om menneskeliv vitnar om ein noko laber moral og eit gangsyn som når til nasetippen. Eg gir vekk bilen min om eg kan berge eit liv og sjølv om min bil er så og sei rustfri til tross for kjøring på salta veg så ønskjer eg rusta velkommen i motetning til speilblanke vegar.

 

Viste du forresten av dagens veisalt inneholder magnesiumcloride og maissirup?

Denne blandingen tærer til og med på galvanisering og maissiruppen sørger for at blandingen ikke tørker ut så fort.

På den måten har man nå fått en blanding som tærer mere på bilene en før og den ligger lengere i karroseriet før den tørker ut så virkningen av dette blir dobbelt av det det var før med vanlig natriumcloride.

Dette gjer meg ingen verdens ting! Bilen er ein verdsleg ting som bryr meg langt mindre enn menneskeliv.

Endret av thamule
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...