Gå til innhold

Salting av vei - Hva mener du?


Gromle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Enkelte steder er det nødvendig med salting, sånn er det bare. Men det saltes alt for mye unødvendig.

Nødvendig og nødvendig. Ja, på underkjølt regn og holkeføre (type blank is) er jeg enig. Dette gjelder stort sett kystnære områder med temperaturer svevende rundt null. Ellers er det fullt mulig å avpasse fart etter forholdene. Husk at den glatte sørpa på veiene er et resultat av nettopp salting. Rent snøføre er til sammenligning en glede å kjøre på.

Lenke til kommentar
Har dem ikke bakker hvor du bor?

 

Enkelte steder er det nødvendig med salting, sånn er det bare. Men det saltes alt for mye unødvendig.

Høres ut som noen totalt mangler kunskap om alternativene til saltet.

Sand er en av de, varm sand et annet.

Kjettinger hjelper også godt.

Det er faktisk en del ansvar og kjøre rundt i trafikken.

 

Folk med SUV eller andre biler med 4 hjulstrekk stoler jeg i hvertfall ikke på for har inntrykk av de stoler blindt på 4 hjulstrekken og og kjører enten med sommerdekk til langt på vinterstid eller eksepsjonelt dårlige vinterdekk nettop fordi de har 4trekk.

 

I januar 2002 var det eksepsjonelt dårlig føre i rana distriktet etter 14 dager med 20 minus for deretter å slå over til sørvest og regn.

Vel første dag på jobben med 5 mil speilhålke låg det strødd med 4trekkere rundt om i grøftene.

Det virker som de glemmer at de har akkurat like lang bremselengde som de andre og ikke sitter bedre i svingene heller.

Forskjellen er at med bak eller forhjulstrekk blir du minnet på det hver gang man tenker på gasspedalen.

Lenke til kommentar
Nye biler i dag er faktisk dårligere understellsbehandlet. Stålkvaliteten er også desto dårligere. Så problemer med salt og rust er større enn noen gang.

En bil som går i etsende saltlake 6mnd i året sliter voldsomt mot korrosjon. For å ikke snakke om det forferdelige griset det blir.

 

Så skal man ha ny bil bør man påse å få med en real understellsbehandling. Noen forhandlere sier det ødlegger garantien ved å bruke 3 parts behandling, og de forhandlerne holder man seg milevis unna.

 

Salt er bare faen med mindre det er snakk om ren holke på veiene. Ellers bør det salte holde seg hjemme på middagsbordet :p

 

Skal man kunne redde hakk i lakken må hakket renses og fylles så å si med en eneste gang. Og hvor mange er det som fikser lakkskader i 10 minus daglig igjennom vintern?

 

Hvorfor gjøre det så vanskelig når man helt fint kan kutte ned saltinga noe enormt og salte kun når det virkelig er behov? Saltinga påfører oss enorme kostnadene årlig og hva får en egentlig igjen?

 

Jommen ser det ut som logimannens påstander holder vann.

http://dt.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20...T&nocache=1

Lenke til kommentar
Fikk jeg velge skal jeg gjerne bytte deler i for, bakstilling en plater i karroseriet som må sveises inn, sparkles og lakkes etterpå.

Karroseriarbeide er dyrt for å si det sånn.

Heller det enn ulykker.

 

Dessutan kan du ikkje påstå at salt påfører skader for tusenvis av kroner i året, det blir heilt feil.

Lenke til kommentar
Fikk jeg velge skal jeg gjerne bytte deler i for, bakstilling en plater i karroseriet som må sveises inn, sparkles og lakkes etterpå.

Karroseriarbeide er dyrt for å si det sånn.

Heller det enn ulykker.

 

Dessutan kan du ikkje påstå at salt påfører skader for tusenvis av kroner i året, det blir heilt feil.

 

Hvilken verden lever du???

 

Det skal ikke store lakkflekken til der salt kommer før du har lakkostnader for flere tusen! Om du ikke aner hvor mye som ruster, så kan du neppe ha sett mye på biler gjennom din tid, iallefall ikke på de som er brukt på norske vinterveier. Se oppunder en bil alle de hullrom, innside av karroseriplater og kanaler, det er der det ruster. Lakkrust er en bagatell i forhold....

 

Og du er også den som er i den evige verden at salt er løsning og reduserer ulykker. Er det noen som helst dokumenter for at saltet reduserer ulykker?

Lenke til kommentar

No er bilen min tectylbehandla, så det hjelper jo, men i min familie har me ikkje hatt problemer med rust på ein einaste bil så langt. Det gjeld alt frå gammel Toyota, Peugeot til ein ny Suzuki. Rust er det sikkert ein plass, men ikkje så alvorleg at det har gjort bilen ubrukleg eller ført til store reparasjoner. Samtlige bilar er brukt ved kysten heile året.

 

Det er kanskje meir salting andre områder enn her, det skal eg gå med på.

 

Om det er gjort forskning på det anar eg ikkje, men eg vil heller kjøre på våt vei enn ein med is og snø. Eg veit for min del at sjansen for at eg kolliderer eller kjører utfor er langt mindre på våt vei enn islagt vei, uansett kor godt ein køyrer etter forholda.

Er det hardpakka snø og stabilt kaldt vær er det ikkje behov for salt. Det gjer dei heller ikkje her. Veiane blir skrapa ned for snø og eventuelt salta når det er så lite snø og is at det ikkje blir sørpekaos.

 

Eg er ikkje for å salte på alle føre vinteren rundt, men når det er snøfritt på veien og fare for is, så vil eg ha salt. Berre det å kome seg ned ein bratt bakke kan være ein utfordring med piggfritt og våt is.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...