Gå til innhold

Salting av vei - Hva mener du?


Gromle

Anbefalte innlegg

Om alle kjører med piggfritt blir det polert og speilblankt. Jeg husker ikke i hodet hvor stor andel piggdekk man bør ha for å få en fornuftig oppriving av snø og is, men antar det ligger et sted mellom 10 og 15 %.

 

SVV har forøvrig et prosjekt rundt temaet som heter SaltSMART, hvor man ser på forskjellige muligheter for å redusere saltbruken uten at det går ut over sikkerheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Saltsmart er mere et prestisjeprosjek en at det har noe for seg for Statens Vegvesen vedkjenne seg aldri at salt er skadelig selv om det er det.

Derfor saltsmart slik at man får en reduksjon samtidig som man kan hvile seg på at saltet hjelper.

 

For at salt skal smelte is så må saltet hente varme fra omgivelsene sine.

Dette medfører at bakken blir kaldere en om det ikke hadde vært noe salt og man har potensiale til at det fryser selv om det er pluss grader ute.

Problemet er at saltet kan skylles vekk relativt fort og da står man der med bakke som er kaldere en luften og det fryser.

Saltet kjøler ned veien og skaper farlige situasjoner.

 

Bare ta en bøtte med vann og fyll opp med isbiter og mål vanntemperaturen.

Ha i en kilo salt og rør rundt og mål på nytt.

Nå har du vann som holder overaskende mange minusgrader.

Det samme skjer på veien når det saltes.

Joda saltet fungerer så lenge temperaturen ikke er for kald og laken får ligge, men det øyeblikket det blir kaldere eller at saltet begynner å vaskes vekk, da blir det glatt da.

 

EDIT. Typo

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er forferdelig hvordan all denne saltingen forurenser miljøet. Hele Oslo blir skitten søle, biler og skotøy skitnes til og ødelegges, og saltlaken trekkes inn i alle bygninger. Og hva er hensikten med å salte i 10-15 minusgrader? Dette er helt forferdelig! Er det virkelig lovlig?

 

www.nei-til-salting.com/

Lenke til kommentar

Svaret er enkelt.

Noen i departementet har bestemt at så lenge veisalt kan redde en person i trafikken så er det vært det.

Så har vi formelen bak hvordan beregne antall sparte trafikkdrepte som er laget til fordel for veisalt.

Det er ikke uten grunn vi har gradering av løgn på følgende vis.

 

1. Løgn

2. Loddrett løgn

3. Statistikk.

 

Derfor saltes det selv ved 10-15 minus.

I tillegg er det billigere å la nedbøren renne i sluken en å brøyte den bort.

Så har har vi sammarbeid på høyeste plan derveisalting redder liv og det er billigere en brøyting.

Lenke til kommentar

Det er jo kommet delvis konklusjoner om at salting sør funger mens det funger dårlig i Nord p.g.a. større temperatur svinginger.

 

stort sett så blir forholdene verre , ikke bedre når været skifter slikt det gjør .

 

i sør har saltet tid til å virke før temperaturen endres seg utenfor virkningen . slik er det ikke ofte her i Nord.

Hvem er det som har sagt at man Må ha bar vei om vinteren ?

 

Jeg vil nå fortsatt tro at det er bedre å bruke sand enn salt til tross for miljøhensynet

Lenke til kommentar

Man går faktisk kurs for å lære å bremse på vinterføre.

Glattkjøringskurs heter det.

Man skal også holde nok avstand til bilen forran til å kunne manøvrere unna.

Heldigvis er lang bremselengde når det er glatt felles for alle i køen så ingen overaskelser der.

Men man må fremdeles avpasse farten etterføreforholdene og som vi ser tydelig av den trafikalske klagemuren så forventer flere at man ska holde fartsgrensen selv om det er vinterføre.

Er nok derfor flere sverger til saltet og bar vei taktikken for det suger jo skikkelig å måtte kjøre saktere en vanlig.

Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke ukjent at å salte vein ikke nødvendigvis gjør det mindre glatt av den grunn .

tank bare på der man må passere overganger mellom saltet og ikke saltet vei.

i det området er det faktisk krevende å kjøre. langt verre en å kjøre på normalt vinterføre.

 

det er kun noen ganger der føret er så ekstremt at man kun kommer seg frem med pigger eller kjettinger.

et unntak er det for de som må passer bratte bakker. de vil slite lit mere med piggfri dekkene når føre blir vanskelig.

og så har man de gangene man ikke kommer seg frem uansett dekk , uansett drivsystem

 

Det er i disse tilfellene det kan være fornuftig å salte litt.

alternativet er bedre : varm sand.

 

for øvrig så kan de som på død og liv skal ha sommer føre også om vinteren se til å pelle seg til Syden eller andre varmere strøk som har sommerføre hel året.

 

man må huske på at salte også ødelegger for piggfri dekkene

Lenke til kommentar

Varm sand er fint det men i Trondheim presterer de å ødelegge effekten ved å ha salt sammen med sanda så da er man like langt.

Man strør med sand også sørger man for at det er ekstra glatt der sanda ikke dekker.

 

enten oppvarmet sand eller sand og salt i en blanding ( lite salt og mye sand ) .

poenget er å tine isen slik at sanden fester seg eller fryser fast.

 

de fleste som strør sand strør tørr sand på hard is som bare blåser bort ved det miste vindpust.

Lenke til kommentar

Man går faktisk kurs for å lære å bremse på vinterføre.

Glattkjøringskurs heter det.

Man skal også holde nok avstand til bilen forran til å kunne manøvrere unna.

Heldigvis er lang bremselengde når det er glatt felles for alle i køen så ingen overaskelser der.

Men man må fremdeles avpasse farten etterføreforholdene og som vi ser tydelig av den trafikalske klagemuren så forventer flere at man ska holde fartsgrensen selv om det er vinterføre.

Er nok derfor flere sverger til saltet og bar vei taktikken for det suger jo skikkelig å måtte kjøre saktere en vanlig.

Kan begynne med at jeg synes salt er noe herk jeg også. Det handler heller ikke om at jeg har problemer med å tilpasse meg køkjøring på snøføre, eller et stor behov for å kjøre fort. Det er de uforutsette tingene som folk i veibanen, elg, biler som bryter vikeplikten, etc. Forrige uke hadde jeg vel 4 sjanser til å krasje uten skyld, hadde jeg hatt lyst til det.

 

Vi kan jo ikke halvere fartsgrensen på norske hovedveier på vinteren for å få samme bremselengde som på sommeren heller!

Lenke til kommentar

Varm sand er fint det men i Trondheim presterer de å ødelegge effekten ved å ha salt sammen med sanda så da er man like langt.

Man strør med sand også sørger man for at det er ekstra glatt der sanda ikke dekker.

 

enten oppvarmet sand eller sand og salt i en blanding ( lite salt og mye sand ) .

poenget er å tine isen slik at sanden fester seg eller fryser fast.

 

de fleste som strør sand strør tørr sand på hard is som bare blåser bort ved det miste vindpust.

Det er en vesensforskjell på med og uten salt.

Med bare varm sand smelter sandkornene seg direkte fast i isen og vil gjøre nytten sin meget bra.

Med salt innblandet vil man i tillegg til at sanden får bitt seg fast tine litt av isen som når saltet er nok uttynnet fryse igjen til speilblank is rundt sanda.

I tillegg hindrer saltet til en viss grad sanda til å fryse fast i bakken fort ettersom det vil ta tid før det fryser til igjen.

Merker spesielt når man kommer fra vanlig sandstrødde diskriktsveier og til varmsand/salt strødde veier og jeg er ikke i tvil om hva jeg foretrekker.

Lenke til kommentar

Saltet er tilbake for fullt vestpå etter en deilig periode med tørre veier. Jeg kan ikke fatte at folk foretrekker dette saltmjølet foran deilige, hvite vinterveier. Været er kaldt og stabilt, noe det har vært lenge, så nå har de ikke unnskyldningen med varierende temperaturer å støtte seg til heller...

 

Har kjørt en 5-6 mil i dag, og har brukt litervis med spylervæske. Bilen som var ren i dag morges ser nå ut som et katastrofeområde. Herlig med vinter...

Lenke til kommentar

Det virker som om de som salter ikke kikker på værmeldinga heller.

 

De salter på nysnø når det er 6-7 minusgrader - selv om de vet at det vil bli 15 blå dagen etter. Da ender vi opp med is, og hundre ganger skumlere kjøreforhold enn om de hadde brøytet og latt snøen være.

 

Merker likevel at det ikke ville fungert med snøveier her i Oslo slik situasjonen er nå. De aller fleste kjører piggfritt, og da blir det polert og glatt med én gang. Hadde vi fått flere til å gå over til piggdekk igjen, ville det ikke vært noe problem med tørre vinterveier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...