Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Små barn skal ikke vekkes fra mareritt?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg husker jeg hørte noe for noen uker siden, som jeg plutselig har fått i huet de siste dagene og som jeg tenker mye på!

Jeg har hørt at barn ikke skal vekkes når de har mareritt, og jeg lurer på hvorfor?

Altså jeg tenker på barn i alderen 0-5 år.

Har grubla og tenkt så mye på det, skulle gjerne visst hvorfor!

Mvh, pavlion

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...

Jeg mener å ha lest i en bok at Mareritt selv om de virker lange bare varte i ca 0,5 sekunder, og at det var litt "rot" når hjernen skulle komme i gang som gjorde det (har aldri kjønt grunnen for lange mareritt da) jeg vet i alle fall at hvis jeg blir vekket når jeg har hatt mareritt så husker jeg hele greia og det er fælt. da ender det bare med at jeg husker det lenge.

Lenke til kommentar

Kanskje fordi barnet aldri får fullført marerittet? Jeg ble vekket engang når jeg var liten mens jeg hadde mareritt og gikk rundt en god stund og tenkte på akkurat det marerittet. Blei vel ganske redd. Hadde mange mareritter når jeg var liten men det var ingen jeg husket så lenge og så godt.

Lenke til kommentar
Vet at man ikke skal vekke de som går i søvne, på grunn av at de kan bli alvorlig skremt. Men om dette gjelder vanlig mareritt også, vet jeg ikke. Kanskje? :hmm:

Forelseren og psykologi-professoren som foreleser ved universitet i Bergen, sa på en forelesning at dette med at man ikke skal vekke de som går i søvne bare er tull. Det er helt ufarlig, og det er bare en myte at de skal kunne ta skade av det. Så er nok helt trygt å vekke folk som går i søvne skal vi tro psykologi-professoren. Det finnes så vidt jeg vet ingen vitenskapelige forsøk som gir evidens for at det å vekke søvngåere er skadelig.

Mareritt er hjerna sin måte å takle sinne, frustrasjon som ein ikkje får uttrykkt, eller løyse eit problem. Er vel derfor.

Er det en fremtidig psykoanalytiker jeg ser her? Psykoanalytikere mener nemlig at drømmer og mareritt er hjernens måte å takle/få sinne, frustrasjon og undertrykte tanker ut av systemet. Rett og slett få behandlet det. Jeg er ikke så overbevist om akkurat dette da drømmer virker ganske tilfeldige og meningsløse. Det er ingen hemmelighet at drømmer for det meste forekommer under visse stadier i søvnen, såkalt REM søvn. Da er hjerneaktiviteten større, og hjernebølgene ligner mer på det mønsteret hjernebølgene har under våken tilstand. Drømmer kommer som følge av økt hjerneaktivitet. Det trenger slett ikke være noe mening bak drømmene. Jeg tror rett og slett hjernen bare aktiverer seg selv og prosseserer tilfeldige persepsjoner og inntrykk som måtte ligge i hukommelsen. Hvorfor vet jeg ikke, er ingen vitenskapsmann.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Har aldri hørt om at man ikke skal vekke barn som har mareritt. Jeg setter meg som oftest ned og vekker dem rolig, for det hender at de har drømmer som tydeligvis plager dem. Men det skjer heller sjeldent. Jeg merker meg at det tar lang tid før de klarer å komme ut av drømmen og at de har vanskeligheter med å si hva det er. For det kan fort forveksles med at de har smerter e.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...