Gå til innhold

Blits til 350 med utbygingsmuligheter

Anbefalte innlegg

Jeg har et Canon 350 D, og har nå funnet ut at jeg vil ha en ekstern blits. Vet det er flere tråder om lignende men ingen gav meg tilfredsstillende svar, så jeg prøver meg. Jeg har ikke noe særlig greie på det her men ønsker å lære. Vil tro at en blits som kan vris opp mot taket er en fordel?! Er mektig lei den svarte skyggen jeg har tatt så mange bilder av og har etterhvert lyst til å kunne utvide med flere blitser for å fjerne den, dvs. den jeg kjøper må kunne samarbeide med den som sitter på kameraet. Er det noen som kan belære og anbefale meg litt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er skrevet bøker om god blitsbruk, imidlertid er prinsippet enkelt, skygger og (blits)lysets karakterer bestemmes av EN ting, lyskildens effektive størrelse. Jo relativt sett større lyskilden er i henhold til motivet, jo "mykere" lys, jo mindre (kontrastfulle) skygger. Relativ størrelse avhenger like mye av avstanden mellom lyskilde og motiv som av lyskildens størrelse.

Blitser er alltid nokså små lyskilder, men ved å vinkle blitshodet inn i en reflektor, i taket eller ved å spre lyset med en softboks eller en "paraply" blir den flaten lyset reflekteres i til lyskilde, og den andelen av denne flaten blitsen greier å belyse blir den effektive størrelsen på lyskilden.

En annen ting man kan gjøre for å bekjempe skygger er å bruke blitsen av kameraet, med kabel eller trådløst. Ved å få lyskilden litt ut på siden kan man plassere skyggen "bak" motivet slik at den ikke syns.

Blitsen du vil kjøpe er enten Canon 550EX eller 580EX eller Sigma DG 500 super som er store, vridbare og har trådløs master slik at de kan kontrollere andre blitser. Alle disse kan kjøres som slave.

Et annet alternativ er at du kjøper 430 EX som er litt mindre og som kun kan kjøres som slave, slik at du utsetter innkjøp av blits med masterfunksjon til du trenger det.

Lenke til kommentar

Hei Olemm! Tusen takk for et utrolig godt og utfyllende svar, det var akkurat slik tilbakemelding jeg håpet på! Nå har jeg virkelig får snevret inn mine valgmuligheter i denne store blitsjungelen som er der ute. Skal sjekke ut de alt. du gav meg i løpet av dagen håper jeg! Da veit jeg hva gubben skal få kjøpe til meg til jul! (Fare for at jeg må ordne alt selv, men det er bare gøy!) Hjertlig takk!

Lenke til kommentar

Gjorde ingenting om det ikke var helt korrekt stavet, jeg fant de jeg! Etter det jeg har forstått er 580 en forbedring av 550?! Jeg har også fått inntrykk av at 580 har en god del flere finesser enn super'n. Men en ting jeg ikke er helt sikker på om jeg har forstått. Kan begge to virke uten at de sitter på kameraet? Er det en trådløs forbindelse, må man ha kabel eller går det ikke? Jeg skal svi av penger på noe jeg skal ha i mange år og lære meg å bruke, men foreløpig er jeg så grønn...

Lenke til kommentar

Det trådløse systemet er basert på at en står på kameraet eller på kablen "off shoe cord 2" som er en ondskapsfull spiralkabel som liker å kaste blitser rundt om kring :) . Alternativt kan man benytte en trådløs transmitter ST-E2.

Jeg bruker akkurat nå kabel og EX550 og EX420, og med unntak av den ondskapsfulle kabelen fungerer dette svært bra.

580 er storebror, og er "digitalt tilpasset", og har noe ekstra funksjonalitet i forhold til 580, husker ikke akkurat hva i farta.

EDIT: sjekka det opp;

580 er 550s "erstatter", den har større vidvinkeldekning (14 istedet for 17 mm på FF), tilpasning til cropfaktor, hvitbalansekommunikasjon (ved nesten tomme batterier og sånn tror jeg) og bedre knapper. Den er litt sterkere også, og så har den enklere knapper bakpå. Om dette er verd den ekstra tusenlappen vites ikke.

Endret av olemm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...