Gå til innhold

Hvor mye volt kan jeg trekke fra?

Anbefalte innlegg

Jeg har nå underklokket en cpu som skal stå i en stillegående server. Den kjører 1100mhz nå, men ligger på rundt 75-80 grader load. Vil gjerne ha den kjøligere. Orginalt var det en Amd Athlon XP+2500, som ble klokket fra 2200mhz til 1100mhz. Volt lå på 1.65v. Noen som et hva volten for 1,1 ghz burde være. Den kjører stabilt nå på 1.4, men blir fortsatt litt varmt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bare å dra den langt ned. kjør et program som krever litt så merker du om den henger seg

Pentium M-en min (1.73ghz) kjører eg på 0.7v når den kjører på 0.8ghz

sett på ei 80mm vifte på 5v så slipper du problemet ditt. Kjøper du ei 18dB vifte så hører du den ikkje på 5v

Lenke til kommentar

Du merke at maskinen blir ustabil eller ikke klarer å starte i det hele tatt dersom spenningen er for lav.

En prosessor har en viss motstand. For å presse strøm igjennom prosessoren må det en spenning til. Dersom denne spenningen blir for lav vil det gå en for liten strøm igjennom prosessoren, som gjør at prosessoren ikke fungerer som normalt. (spenning(volt) er IKKE det samme som strøm(ampere)).

Selv om du underklokker prosessoren er det ikke dermed sagt at du ubegrenset kan redusere spenningen. Dersom 1,65V er standard må du ikke forvente at det er mulig å stille den særlig mye ned fra dette nivået.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...