aldrimerforum Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 hjemme hos mor har jeg tilgang på så mye bjørk jeg vil. Jeg har tilgang på vedkløver og kappsag, som begge kobles til traktor for kraftoverføring. HAr også tilgang til skikkelig motorsag. Gjeldende plass er Kvikne i Tynset kommune, 12 mil sør for trondheim. Lurer på om jeg skal stå på og hogge ved som bare det i sommer.. Det jeg lurer på er: - Hvor mye får en for en vedsekk? - hvor mange "favner" får jeg hogget kappet og kløvet i løpet av 2mnd... - Hvor mye er egentlig en favn? - Hvor mye tror dere det er mulig å tjene på dette? - Hvordan tror dere det lønner seg å selge veden? Direkte til forbruker eller til en eller annen utsalgsplass? flere spørsmål kommer kanskje... Håper det er mange timbermen her =) mvh torgeir Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Mr. Timberman svarer: I vinter var jeg i skogen en del dager da det var vær til det (avhengig av snø og frost for å ikke ødelegge veien). Fikk ut nesten 20 mål ved, solgte det for 2000,- pr mål (1600,- + mva, men siden jeg ikke har noe firma skatter jeg bare for momsen isteden for). 1 mål ved = 2m * 2m * 0,6m (60cm lange vedskier stablet til 2*2 meter). Veden bør være ferdig stablet og tildekket når sommeren begynner, slik at den tørker skikkelig. Hvis du utsetter det til sommeren er over tørker den mye dårligere, og dermed får man selvsagt mye mindre varme ut av den. Du har jo aldri tatt i en motorsag din rotekopp, og kjenner jeg deg rett bare tar du en i handa og stikker i skauen og herjer i vei. Dette er farlig arbeid hvis du ikke vet hva du gjør og ikke tar sikkerheten alvorlig. Få deg skikkelig opplæring før du stikker i skauen. Og det er ikke lurt å være alene. Skjer det noe da er du ille ute. Husk verneutstyr (vernesko, -bukse og hjelm bør du i hvert fall ha på deg), skal ikke ha noe skade på deg Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Går fint å være aleina..alltid ha mobil PÅ DEG evt sikringsradio. Som han sier, få deg opplæring først. Er vell 60 kr for en 60 liters vedsekk elns? Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 (endret) en favn er 2,4 kubikkmeter. Om du bor ved en trafikert vei så kan du jo sette opp en plakat. Husk at du må trorlig være billigere enn de andre selgerne i området for å dra salget i gang Prisen varierer selvsagt etter kvaliteten på veden Endret 30. november 2005 av Snillingen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå