premieidioten Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 (endret) trenger råd. har en dell inspiron 5100, skulle legge inn kjølepasta mellom cpu og kjøleribben. men så fulgte cpu med da fjernet kjøleribben. siden jeg ikke hadde åpnet pc før, skjønte jeg ikke dette og hadde noe pasta i mellom før skjønte at dette nok ble feil. er cpu ødelagt? eller kan den fikses? er det mulig å bytte cpu? i det hele tatt hva gjør jeg? Endret 30. november 2005 av premieidioten Lenke til kommentar
larseer83 Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 (endret) At cpu ble med når du tok opp kjøleribben? Hmm... selve cpu'en er jo låst fast i hovedkortet da. Har du åpnet den skrue tingen tatt ut cpu'en og hatt kjølepasta der alle pinnene til cpu'en går ned i selve socketen kan du nok slite litt. Men det er litt vanskelig å forstå hva du egentlig har gjort her ut ifra det du skriver... Men hvis det er en slik anordning i din maskin at cpu'en følger med når du tar av kjøleribba og hatt kjølepasta nedi der... da trur jeg uten å påstå at jeg er en super ekspert på området at du har ødelagt hele greia.. cpu bytte skal være mulig ja. Socket nr står en plass rundt den ramma cpu'en ligger i. Som regel et 3-siffret tall. Fint nick forresten Endret 30. november 2005 av AudiPowha Lenke til kommentar
premieidioten Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 (endret) -jeg åpnet ikke skruetingen, ja den med mange pins i, men den ble med da jeg løftet ut kjøleribben. -jippi!! ikke mulig å bytte cpu? hvordan få filene fra hardisken? Endret 30. november 2005 av premieidioten Lenke til kommentar
larseer83 Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Så det du sier her er at du har hatt kjølepasta nedi selve ramma til prosessoren? masse masse små hull nedi der... ? Du kan selvsagt prøve å få vekk kjølepastaen da og sette prosessoren tilbake... bruk for guds skyld ikke vann!! CPU bytte skal være mulig, men hva er vitsen med å bytte cpu hvis socketen den skal ned i er full av kjølepasta?? Lenke til kommentar
kvase Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Montering av prosessor - AMD http://www.hardware.no/guider/annet/pc-bygging/9369/5 + Montering av prosessor - Intel http://www.hardware.no/guider/annet/pc-bygging/9369/6 Lenke til kommentar
kvase Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Montering av PC http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction...44F73535B296EAA Lenke til kommentar
larseer83 Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 er vel en bærbar det er snakk om her? Lenke til kommentar
premieidioten Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 takk for tips!! ja det er en bærbar... det er jo ikke fullt med kjølepasta, men sikkert nok til å ødelegge.... problemet med pc p.t.. er at den ved oppstart bare sviver og går uten at det skjer noe på skjermen... Lenke til kommentar
premieidioten Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 ja. så si da. at det faktisk ikke er noe håp for denne pc en mer... men jeg vil jo gjerne ha ut filene fra harddisken.. hvordan gjøres det enklest? har backup som er 14 dager gammel, men mye skjedd siden da... Lenke til kommentar
larseer83 Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 (endret) skaff deg et adapter fra 2.5 til 3.5 en som går inn i en stasjonær pc. Enklest det. Koster ikke mange kronene heller. Dette var noe jeg kom over i all hast når jeg surfra litt på qxl. Du bør anskaffe deg noe i den duren der http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=21695077 Endret 30. november 2005 av AudiPowha Lenke til kommentar
premieidioten Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 skaff deg et adapter fra 2.5 til 3.5 en som går inn i en stasjonær pc. Enklest det. Koster ikke mange kronene heller. Dette var noe jeg kom over i all hast når jeg surfra litt på qxl. Du bør anskaffe deg noe i den duren der http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=21695077 5233496[/snapback] takk skal du ha audipowha! nå kan jeg i allefall sove godt i natt... vil prøve å få bort pastaen... men... Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Du har nok godt mulig ødelagt det nå, men at CPU kan finne på å følge med kjøleribben er ikke uvanlig. Har skjedd flere ganger med meg (ikke med bærbare dog). Det som skjer er ganske enkelt at kjølepastaen/thermal pad en som står på CPU har limt seg fast i kjøleribben og henger fast. Du kan jo altids prøve å vaske socket ren med litt rødsprit, er du veldig heldig lever det fortsatt. Kan også være at det bare er CPU som er ødelagt (godt mulig), og at du da kan bestille en ny og få maskinen til å virke igjen. Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Smart jens.. Clas Ohlson har 2.5" USB kabinett til 198 kroner. Har du kun smørt på CPU kan du bytte den. Har du smørt på sokkelen så kan det dog bli et par hakk værre ja. Lenke til kommentar
larseer83 Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 skaff deg et adapter fra 2.5 til 3.5 en som går inn i en stasjonær pc. Enklest det. Koster ikke mange kronene heller. Dette var noe jeg kom over i all hast når jeg surfra litt på qxl. Du bør anskaffe deg noe i den duren der http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=21695077 5233496[/snapback] takk skal du ha audipowha! nå kan jeg i allefall sove godt i natt... vil prøve å få bort pastaen... men... 5233703[/snapback] Ikke no problem Lenke til kommentar
Jarbra Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Jeg pleier å allefall å varme litt med en hårføner før jeg fjerner kjøleribben, for å hindre at CPU følger med. Fungerer som regel fint. Lenke til kommentar
premieidioten Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 takk for rødsprit og socket tips! Lenke til kommentar
premieidioten Skrevet 3. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2005 renset cpu og sokkel med noe articleaner og purifier (brukte en finhåret sminkebørste). holder på å tørke nå. får se om det er mulig å starte opp igjen. har ikke store forhåpninger. men gjør et forsøk.... Lenke til kommentar
premieidioten Skrevet 3. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2005 (endret) Smart jens.. Clas Ohlson har 2.5" USB kabinett til 198 kroner. Har du kun smørt på CPU kan du bytte den. Har du smørt på sokkelen så kan det dog bli et par hakk værre ja. 5233812[/snapback] fikk tak i dette og virker bra... men får ikke tilgang i filene på min bruker (acess denied)- de som er under my documents. jeg er jo ikke logget på som meg (men på pc på jobben..).. noen tips? Endret 3. desember 2005 av premieidioten Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Hva fikk deg til å skru fra hverandre en bærbar maskin for å skulle legge på kjølepasta? Er dette en gammel maskin? Lenke til kommentar
premieidioten Skrevet 3. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2005 Hva fikk deg til å skru fra hverandre en bærbar maskin for å skulle legge på kjølepasta? Er dette en gammel maskin? 5245702[/snapback] den er ca 2,5 år. ble varm og slo seg av av seg selv.... ja ja. men har lært mye om hvordan en pc ser ut inni og hva som er hva da... -premieidioten- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå