Gå til innhold

Hjelp til en gammel traver!

Anbefalte innlegg

Sist jeg fulgte veldig nøye med i komponentmarkedet ventet man på Win64 (men det gjør man kanskje fortsatt? :D ), så det begynner å bli en del tid siden. Nå er altså tiden kommet til å investere på nytt, og jeg tror jeg ender opp med å ha helt nytt alt sammen. Det eneste jeg muligens kan bruke (men tvilsomt, siden det er AGP) er skjermkortet, et MSI GT6600 VIVO.

Krav:

x - Stillhet, stillhet, stillhet! Har sett på en del CPU-kjølere uten vifter, dette hket som nylig ble testet av hw.no uten chipset-vifte, stillegående PSUer (MIST?) osv - dere skjønner tegningen.

x - Dobbelkjerneprosessor. Må innrømme at jeg jeg er svak for AMD

x - 2gb ram

x - Skjermkort er ikke viktig, men skal være bra nok til at jeg får testet ut en del nye spill. Dog er Civilization IV og Football Manager det som stort sett spilles her i gården, igjen - dere skjønner tegningen... ;p

x - Ser mye film ol på pcen/tv koblet til pc. Har et gammelt 5.1 surroundanlegg uten digital inn og uten Dolby Digital-dekoder (Altså bare analoge innganger). Noen forslag til hvordan jeg skal få brukt dette skikkelig? I tillegg skal jeg også på et el annet tidspunkt kjøpe ett av disse "små" 5.1-anleggene til Creative eller Logitech, dette skal altså kunne brukes samtidig.

x - At den er pen å se på hadde heller ikke gjort noe - og da mener jeg "ren" pen, ikke med lys og snirkler og alt mulig! ;p

x - Oppgraderbarhet. Liker å ha ting lengst mulig, gjerne med litt "flikking" innimellom. Her kommer ting som kraftig PSU inn, kanskje SLI?

x - Dårlige eraringer med VIA, men dette kan jo ha kommet seg for alt jeg vet - ikke erfaringene altså... ;)

Håper noen kan ta seg tid til å komme med noen anbefalinger til meg. Ting som vannkjøling og slikt er jeg i utganspunktet skeptisk til da jeg synes det høres ut som masse arbeid og ansvar ;), men som sagt; STILLHET.

På forhånd takk! :)

Endret av bergangster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

puh det ble litt for sent på kvelden for meg..og al den skrifta skremte meg og :!:

men da det gjelder VIA så er det ikke så lenger de er nå til og stole på

slik det er i dag har nvida fremdeles litt bedere hdd ytelse men krever også mer cpu.

lykke til me pcn..

jeg siterer: x - Dobbelkjerneprosessor. Må innrømme at jeg jeg er svak for AMD

svar: det bør du også være om du er gla i ytelse og penga dine..per dags dato finnes det inegen grunn til og kjøpe intel..de er rett og slett dårligere og bruker mer strøm

kun 1 ting de er best til og det er slike ting som videoencoding..så om du driver me det 24/7...intel...

hehe

(nå får jeg vel så øra flaggre av multiple fjortisser)

:innocent:

Endret av usæl-gesæl
Lenke til kommentar

CPU: AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket 939 1MB, BOXED m/vifte 2950 kr

Hovedkort: ASRock 939Dual-SATA2 554 kr (støtter AGP og PCIe, så du kan beholde skjermkortet du har, og bytte det ut når du trenger)

Minne: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 2048MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 DDR DIMMs 1695 kr

Strømforsyning: Chieftec Strømforsyning ATX 400W, 120mm Vifte, Aktiv PFC, 20/24pin 549 kr

Kabinett: APLUS Case Qubic, Sort Midi tower (Uten Strømforsyning) 395 kr

Harddisk: Western Digital Caviar SE 200GB IDE ATA/100 8MB 7200RPM 750 kr

DVD-brenner: Samsung DVD recorder SH-W162C Black OEM 395 kr

Totalt: 7288 kr

Oppsettet er åpent for forandringer etter ønske. Alt utenom hovedkortet er fra komplett, men du kan velge andre butikker om du vil.

BTW: Har du fått benyttet VIVO-muligheten din? Jeg har det selv og ikke fått det til.

Lenke til kommentar

Takk for svar, men jeg leser både "boxed" og "Chieftec" her, ogf det kan jeg si med en gang; ikke aktuelt. Denne skal som sagt være mest mulig lydløs, Chieftecen har jeg - den er LANGT fra lydløs! I tillegg ser jeg for meg at jeg legger noen ekstra kroner i minnet, OCZ eller Patriot, muligens?

Se hva vi kan komme opp med om vi ganger budsjettet med 150%?

Og nei, har ikke en gang sett på VIVO-delen :D

Lenke til kommentar

HD og DVD-brenner har jeg, forøvrig.

Som nevnt er jeg litt keen på at den skal se bra ut óg, men H600B har been 'round forever og ser relativt bra ut synes jeg, dog - litt opp i eksklusivitetsfølelse? Så på Antec Sonata for en tid tilbake siden, noen som har erfaringer med dem? Og er dette nye lydkortet til Creative veldig mye bedre enn gode gamle Audigy?

Lenke til kommentar

Du har glemt skjermkort. Etter din beskrivelse av bruksområde vil eg annbefale ett 6800Gt kort eller tilsvarende. Eventuelt 7800GS, dersom du venter så lenge med å kjøpe.

Bortsett fra det ville eg valgt Opteron 165 heller en X2 3800+. Men det ser egentlig veldig bra ut det du har valgt :)

Lenke til kommentar

Opteron er en serverprosessor. Av den grunn så er kvalitetskravene for å bli godkjent strengere enn kravene til "vanlige" Athlon 64/X2. Det kreves rett og slett bedre stabilitet av en server enn av en vanlig maskin.

Dette har den trivelige bieffekten at Opteron klokker veldig godt, og gjennomsnittlig bedre enn vanlige desktop-prosessorer. Bortsett fra det så er det bare navnet.

For en som skal overklokke en dualcore, så er Opteron 165 det beste valget. Den har 2X1mb cache, og klokker som ett uvær. Den koster 1500kr mindre enn en X2 4400+, og har like god ytelse på samme klokkefrekvens. Det ser ut som om de fleste X2, med unntak av 4600+ og 4800+, stopper mellom 2500mhz og 2600mhz. Mens de fleste Opteron 165 lett klarer 2600mhz, og ofte 2800mhz.

For en som ikkje skal overklokke så er det hippsomhapp kva man velger.

Lenke til kommentar

Vil du ha det stille uten å fylle pcen med litervis med vann i timen, så er dette en genialt løsning. Har selv det kabinettet, bare med 500W-utgaven av psuen. To stillegående 120mm og lydisolert kabinett.

http://www.mamoz.no/produkt/BREEZE400/Nexus_Breeze_400.html

Edit: Slenger du denne på CPU-en med hastigheten på det laveste hele tiden, så er du veldig nært målet ditt. (Sjekk først om hovedkortet du velger støtter denne sværingen!)

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306455&cks=SER

Endret av brsseb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...