Gå til innhold

Kan vi stole på SV?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, det viser kanskje at SV er voksne nok til å innrømme at de tok feil? Ikke mange partier som gjør det!  :p

5235471[/snapback]

Ikke mange partier som har gjort så mye dumt på så kort tid heller.

5235724[/snapback]

Tja, det får være dine ord.

Jeg synes SV har kommet med en del uheldig uttalelser, men utover det synes jeg ikke de har gjort så mye forferdelig! :)

Lenke til kommentar

Tja, det viser kanskje at SV er voksne nok til å innrømme at de tok feil? Ikke mange partier som gjør det!  :p

5235471[/snapback]

Ikke mange partier som har gjort så mye dumt på så kort tid heller.

5235724[/snapback]

Tja, det får være dine ord.

Jeg synes SV har kommet med en del uheldig uttalelser, men utover det synes jeg ikke de har gjort så mye forferdelig! :)

5235760[/snapback]

Heldigvis er det bare uttalelser de har kommet med. Det blir værre om ordene blir til handling.

Lenke til kommentar
...  og så må en huske på at om et parti har X anntall løfter og kommer i en trepartiregering så kan en vel forvente at de da skal kunne klare å få til 1/3 del av disse, vi får vente i 3 år og 10 mnd så får vi se  :)

5234743[/snapback]

Bare tullprat. Mange av løftene, inkludert dette, hadde partiene felles.

Dette var det faktisk flertall for på stortinget, og det hadde bare vært å kjøre det gjennom dersom de noen gang mente noe med løftet sitt.

5235257[/snapback]

Selvfølgelig er det bare tullprat, ifølge deg er jo alt jeg sier her på forumet bare tull :tease:

Men jeg vil spørre deg om en konkret sak eller to siden du er så kjepphøy.

1. Hennvis til kun ett parti i Norge som har sittet i en regering og som har holdt alle sine løfter .

2: Hvor mange regerineger har klart å innfri like mye på 1 mnd som denne ??

Ifølge dem som har greie på det så er det vist ikke mange.

Og så får vi håpe at denne regeringen klarer å rette opp flere av de feilene den forrige etterlot, den siste som nå er oppe er vel Bondeviks skatteøkning for folk som jobber på Svalbard, det var vel en økning på skatten på hele 50% menst han selv fikk skattelette :innocent::innocent:

Lenke til kommentar

1. Ingen. (Hva har det med saken å gjøre?)

2. Hva har de innfridd?

3. Hva har det med påstanden din om at man bare kan forvente 1/3 siden det er tre partier i regjering?

Edit:

Måtte legge til punkt 3. Du holdt på å lure meg til å spore av med lurespørsmålene dine. ;)

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Og så får vi håpe at denne regeringen klarer å rette opp flere av de feilene den forrige etterlot, den siste som nå er oppe er vel Bondeviks skatteøkning for folk som jobber på Svalbard, det var vel en økning på skatten på hele 50% menst han selv fikk skattelette  :innocent:  :innocent:

5237431[/snapback]

Hva er det å rette opp? Var på Svalbard for et par mnd siden og traff ikke på en eneste en som ikke skrøt over hvor lavt skattenivået var der oppe osv.

(Litt ot så er svalbard en flott plass, anbefaler folk å ta turen opp der)

Ellers er det litt tidlig å dømme regjeringen/SV.

Jeg har faktisk mer tillit til SV enn noe annet parti ettersom de faktisk innrømmer sine feil og sier det de mener ganske klart. Uenighetene i partiet kommer også tydelig frem og man forsøker ikke skuffe det inn under teppe. Partilederen viser også en flott vilje til å ta konsekvensene av om løfter ikke blir innfridd, som i barnehagesaken.

Finnes knapt et parti som jeg er mer uenig i enn SV, og jeg tviler like mye på kompetansen deres. Men når det kommer til tilliten så har jeg lite å utsette på den

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Var på Svalbard for et par mnd siden og traff ikke på en eneste en som ikke skrøt over hvor lavt skattenivået var der oppe osv.  (Litt ot så er svalbard en flott plass, anbefaler folk å ta turen opp der)

Riktig de har 8% skatt der oppe nå og med allt de betaler utgjør det ca 13-14%

Men det skulle bare mangle at de ikke skal ha lavere skatt, når en tenker på hva du ofrer med å bo der oppe. Og at Ingen klaget da du var der hadde sin enkle årsak at de da ikke visste det, for dette var noe som bondevik la inn før han gikk av, altså han øker skatten fra 8 til 12 % da blir det med alle avgifter ca 18% og da er de jo ikke langt etter oss .

Protestene nå er så store at Svalbardstyret ikke var beslutningsdyktige i siste møte, dette så dere vel på Tv , ellers har jeg temmelig god info da jeg har to i nærmeste familen der oppe og de har vært der noen år, den ene av dem sutter faktisk i svalbardrådet .

jeg synest det er meget dårlig av Bondevik å gjøre noe slikt, legge på 50% på skatten deres samtidig som han de siste 4 år har strødd o seg med skattelettelser til de som har mest :no::no:

Litt ot så er svalbard en flott plass, anbefaler folk å ta turen opp der)

Jepp vi har vært innvitert på 14 dagers gratis tur/opphold oppover dit 2 ganger,desverre har noe kommet i veien begge gangene, så vi får se til våren om det ordner seg da :)

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Tjener de fryktelig dårlig der oppe? Er alt ekstremt dyrt?

5240516[/snapback]

Ting er ikke fryktelig dyrt, endel er ganske billig. Restauranter o.l. syntes jeg var litt dyrere, men bedre mat enn der oppe får du ikke. Til dags dato har jeg spist min beste restarant biff der oppe. Dagligvarer var litt billigere. Klær mye billigere. Kjøpte en jakke ril 2200 som koster 4500 her i Bergen.

Det som er dyrt er jo å holde kontakt med Norge. Fly frem og tilbake koster minimum 7000 kroner. Men det er populært å jobbe der oppe og er et habilt forskningsstudium der oppe. Bor både franskmenn, dansker, finner, briter osv.

Personlig anser jeg ikke denne skatteøkningen som særlig katastrofal for Svalbard. Er 1000 innbyggere i Longyerbyen, det er snakk om små summer for Norge kan jeg tenke meg. Prinippielt er jeg for et for et mest mulig flatt skattesystem. Er et større samfunn på Svalbard enn store deler av f.eks. Alta, så ser ikke helt hvorfor Svalbard skal ha så store "privilegier".

Men for de håndfulle personene som bor på Bjørnøya kan jeg godt forstå det :D

Mer topic relatert (Nå må jeg snart moderere meg selv :cool: ) så har jeg ingen tillit til at SV vil gå i bresjen for å omgjøre dette vedtaket, ettersom de har store problemer med å få dekket inn alle løftene i et statsbudsjett. Men hvem vet, det er jo kommet et statsbudsjett, så kan jo være denne endringen ikke trådde i kraft?

Lenke til kommentar
Jeg vil også tro at de tjener ganske godt der oppe. Og da må jo sosialistene ikke plutselig ombestemme seg og si at de skal skatte mindre fordi de tjener mye, men de mener ikke de tjener nok?!

5240773[/snapback]

Man tjener ikke mer der oppe, men sitter igjen med mer pga skattefordelene. Et pr bergensere jeg traff på sa de ville tjent mer før skatt med samme jobb i Bergen, men satt naturligvis med mer igjen etter skatt på Svalbard. Det var tøffere konkuranse om jobbene på Svalbard, noe som nok også presser ned lønningene.

Lenke til kommentar
Jeg vil også tro at de tjener ganske godt der oppe. Og da må jo sosialistene ikke plutselig ombestemme seg og si at de skal skatte mindre fordi de tjener mye, men de mener ikke de tjener nok?!

5240773[/snapback]

Kommer ann på hvor du jobber, om du er i gruven tjener du bra,ikke fordi timeslønna er så høy , men fordi du har en god del tillegg, smuss, risiko osv osv.

De som jobber utenom gruven har samme lønn som på fastlandet,eneste fordelen er lavere skatt og det er jo nettop denne bondevik har foreslått å radere nå.

Så her sjønner jeg ikke hvorfor du balander inn sosialister, med mindre det KUN er for å forsøke å fokusere noe negativt bort fra den forrige borgelige regeringen, det er vel dem denne biten handler om, ikke sant :cool:

EDIT: Når det gjelder priser på varer så er det stort sett alkohol,tobakk og sjokolade som er billigere. Klær og matvarer er dyrere der oppe .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

En liten korreksjn. Klær er billigere, spesielt pga imprt ordnnger tl forhandleren. Noen Svalbard regleer som gjør at man unngår endel avgifter fastlandet har. Det gjaldt ikke alle klær, men stort ett var det rene kjøpefesten for oss på fartøyet. Dog bør det nevnes at det er stor kamp om leiligheter der oppe, så det r dyrt å leie og kvaliteten på leilighter var ofte dårlig.

Lenke til kommentar
En liten korreksjn. Klær er billigere, spesielt pga imprt ordnnger tl forhandleren. Noen Svalbard regleer som gjør at man unngår endel avgifter fastlandet har. Det gjaldt ikke alle klær, men stort ett var det rene kjøpefesten for oss på fartøyet. Dog bør det nevnes at det er stor kamp om leiligheter der oppe, så det r dyrt å leie og kvaliteten på leilighter var ofte dårlig.

5240882[/snapback]

En del klær blir litt billigere ja fordi de slipper moms,men så blir frakten dyrere og varen dyrere pga at dette er et lite samfunn der du tar inn små partier.

Det er jo også billig med bil eller scooter med det betinger at du har det der oppe .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...