N_R Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Hei, har en ruter på jobb, som egentlig gjør en veldig bra jobb og som jeg ikke ønsker å gjøre noe med hvis jeg ikke må. Men - den har en stor svakhet, og det er mangel på traffic shaping. Kan jeg sette på en Linux-boks "før" ruteren, som kan ta seg av dette? Ønsker i hvertfall å prioritere ned ftp-trafikk, og innkommende trafikk til webserveren vår. Lar dette seg gjøre på en enkel måte, uten å herje med den eksisterende ruteren?? Lenke til kommentar
xeon Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Tja.. For det første kommer det an på hvor mye peiling du har på nettverk generelt sett og mer linux-spesifikke ting. Det du bør se nærmere på er tc og iptables. Et godt sted å starte vil være http://lartc.org/howto/lartc.qdisc.html Shaping-metoden jeg bruker heter HTB og kan anbefales (se kap. 15.8). Hele lartc howtoen anbefales på det sterkeste, står mye interessant der Btw, jeg bruker iptables til å klassifisere pakker (dette kommer til å bety noe for deg senere så legg det på is inntil videre) Lenke til kommentar
N_R Skrevet 2. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2005 ...ok, ikke noe jeg kan laste ned noe sted altså!! :-) Vel, jeg får ta en titt på det når jeg får litt tid til overs, kjekt å kunne... takker for svar! :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå