cybervision_ Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 (endret) Skal om et par dager installere en opteron prosessor. Har ikke sett en slik før, og alle vifter jeg har montert tidligere har vært boxed og med et lag gørr under kjøleren. Hvor mye thermal grease må jeg ha på toppen av cpuen, og skal det smøres over hele toppen, eller bare en liten del på midten av den? Flott om noen kan linke til noen bilder. Skal også bytte vifte på skjermkort, hvor mye thermal grease på et slikt? (7800 GT) På forhånd takk! Endret 30. november 2005 av cybervision_ Lenke til kommentar
Lucifer89 Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 (endret) ikke nindre en 0.1 gram og ikke mer en 0.15gram helst 0.1gram og det skal smøres over hele metall platen på cpu det kann være lettere hvis du legger det på kjøler og smører det på kjøleren og så plaserer den på Endret 30. november 2005 av Lucifer89 Lenke til kommentar
Chevelle Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 (endret) Skulle du ikke ha en vekt som er så nøyaktig så kan det bli problemer.. :!: Legg ett tynt lag over hele kjernen, på tykkelse med ett papirark. Goopen skal bare fylle ut de små ujevnhetene mellom kjerne og kjøler. Endret 30. november 2005 av Chevelle Lenke til kommentar
StIFfmasT Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Lykke til med Opteron prosessoren. Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 (endret) Takk for det Så jeg har forstått det rett hvis det ikke er som det var på athlon xp, der det kun var et lite frimerke på toppen, men det skal altså over hele overflaten? Må bare være sikker, første gang Endret 30. november 2005 av cybervision_ Lenke til kommentar
Haaheim Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Ja, kjøle-pastaen skal ligge i et tynt (jevnt!) lag på prosessoren. Helst unngå å få "riper" i pastaen. Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 (endret) Bruker man et redskap for å fordele det? 0.1 gram, hmm, en liten dråpe da? (Vet jeg maser mye på forumet nå, men synes det er litt greit å vite hva jeg skal gjøre) Endret 30. november 2005 av cybervision_ Lenke til kommentar
thingul Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Jeg pleier å bruke kredittkort eller lignende til å smøre den ut med. Lykke til Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Pleier å legge på et riskorn ca. midt på kjernen og legge på kjøleren.Vrir kjøleren så mye det går før de to siste festene settes på plass.Ser ut som pastaen brer seg utover selv til det varme området. Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 Ok takk for hjelpen, gjelder dette også kjernen på et 7800 GT, eller? Er de også helt flate på toppen? Lenke til kommentar
Pels Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Ok takk for hjelpen, gjelder dette også kjernen på et 7800 GT, eller? Er de også helt flate på toppen? 5232732[/snapback] Alle mikroprosessorer er flate på overfalten. Samme opplegg som på CPUen. Lenke til kommentar
tvangsgreie Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Pastaen sprer seg ikke spesielt bra av seg selv, med mindre den er veldig tyntflytende. Arctic silver har laget en instruksjon her: http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm De fleste bruker heller for mye enn for lite. Overflaten på kjernen og viften er omtrent helt jevne fra før, så det er veldig lite som skal til. Har du så mye at noe blir klemt ut når du setter fast prosessoren, har du tatt altfor mye. Du kommer ikke til å svi prosessoren, men den blir ikke så kald som den kunne blitt. Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 Ok, vet ikke hvor tyntflytende den er, men viften som skal på en en Zalman 7700CU og jeg kjøpte denne kjølepastaen. Tenke å bruke den på både cpu og gpu. Har hørt den skal funke bra. Lenke til kommentar
*Magnus* Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Ok, vet ikke hvor tyntflytende den er, men viften som skal på en en Zalman 7700CU og jeg kjøpte denne kjølepastaen. Tenke å bruke den på både cpu og gpu. Har hørt den skal funke bra. 5232945[/snapback] artic silver 5 er den ultimate alle kommer til og anbefale den.. helt super Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Kjølepasta på et skjermkort er omtrent som på en AMD Athlon XP. Den metallfirkanten du ser, er selve kjernen, som du må være veldig forsiktig med, og skal ha et tynt lag av kjølepasta over hele overflaten. Kredittkort fungerer fint som nevnt, og også en plastpose/plastfolie rundt fingeren, så kan man trykke det utover selv. Når du får din Opteron, kommer den i en pakke med kjøler og vifte. Under denne kjøleren er det allerede påført kjølepasta, eller gørr som du henviser til. Denne holder veldig fint, og det er ikke store forskjellen i temperatur til Arctic Silver 5. På Opteron, eller alle prosessorer på sokkel 754, 939, 940, 478 og 775, er selve prosessorkjernen beskyttet av en metallkappe som dekker hele prosessoren. Det er derfor ikke nødvendig å dekke hele overflaten av din Opteron med kjølepasta, bare en sirkel i en diameter på en drøy cm på midten av din prosessor. Har du Arctic Silver 5, og ikke er redd for å kjøre på: rensk vekk den kjølepastaen som sitter på kjøleren før du monterer på Arctic Silver 5. Skal du bruke den kjøleren som følger med og ikke tenker å overlokke masse, og ikke bryr deg om temperaturer så lenge PCen funker: bare behold den kjølepastaen som følger med og glem Arctic Silver 5 til din prosessor. Lenke til kommentar
Lucifer89 Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 tenkte jeg kunne spør når jeg først var i gang hva er forskjellen på ytelse innhold og konsistens fra Denne og AS5 Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 Kjølepasta på et skjermkort er omtrent som på en AMD Athlon XP. Den metallfirkanten du ser, er selve kjernen, som du må være veldig forsiktig med, og skal ha et tynt lag av kjølepasta over hele overflaten. Kredittkort fungerer fint som nevnt, og også en plastpose/plastfolie rundt fingeren, så kan man trykke det utover selv. Har du Arctic Silver 5, og ikke er redd for å kjøre på: rensk vekk den kjølepastaen som sitter på kjøleren før du monterer på Arctic Silver 5. Skal du bruke den kjøleren som følger med og ikke tenker å overlokke masse, og ikke bryr deg om temperaturer så lenge PCen funker: bare behold den kjølepastaen som følger med og glem Arctic Silver 5 til din prosessor. 5233089[/snapback] Vel, har som skrevet en Zalman 7700 kopper kjøler i posten og har tenkt å klokke så langt det går. Har også kjøpt den fordi jeg synes amd boxed kjøler støyer litt. Men det når det gjelder gpu kjerne, det er altså veldig lite som skal til der med goop? hmm, håper jeg får det til, kjipt å ødelegge et 3K kroners kort. Har forresten kjøpt en Zalman v700 vifte til kortet. Er så lei av å sitte å høre på summing når jeg surfer.... Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Folk som sier at AMD Boxed-kjøler er bråkete mistenker jeg sterkt at de ikke har vært i BIOS og tittet på QFan/SmartFan eller hva det nå kalles av de forskjellige hovedkort-produsentene. En K8-Boxed-kjøler (Socket 754, 939, 940) er jeg slettes ikke enig i er støyende. Den blir svært stille bare man har grei luftgjennomstrømning i kabinettet, og god viftejustering i BIOS. Boxed-kjøleren til LGA 775 syns jeg var klart verre, selv om viftejustering var aktivert i BIOS, og temperaturen på CPU slettes ikke var ille. Har du bestilt en 7700 fra Zalman, er det klart at du skal bruke AS5, hvis du i tillegg har bestilt det, og da gjør du det som beskrevet over. Men du skal være klar over at mange har klagd på at 7700 lager en ujevn during, selv om viften i seg selv er veldig støysvak. Produksjonsfeill på kulelagre kanskje, som gjør at viften snurrer noe ujevnt. Selv har jeg en Bitspower Silent Storm som er kliss lik Zalman 7700, men billigere og kanskje litt dårligere finish på kobberbasen. Denne har ingen durelyd, og er svært støysvak på laveste nivå. Min Opteron 146 presser ut 52 grader max ved 2850MHz og 1,425v. Jeg har en Zalman v700 på mitt Radeon X800XL, og den er veldig støysvak, ingen brummelyd der. Ja, veldig lite kjølepasta på både CPU og GPU. På prosessor trenger du bare å dekke et visst område i midten av metallflaten, mens på skjermkortet må du spre kjølepasta jevnt over hele kjernen som er synlig når du demonterer originalkjøler. Lenke til kommentar
tvangsgreie Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 (endret) På Opteron, eller alle prosessorer på sokkel 754, 939, 940, 478 og 775, er selve prosessorkjernen beskyttet av en metallkappe som dekker hele prosessoren. Det er derfor ikke nødvendig å dekke hele overflaten av din Opteron med kjølepasta, bare en sirkel i en diameter på en drøy cm på midten av din prosessor. Artic Silver anbefaler en sirkel som går nesten ut til kantene i instruksjonen sin. Ang. kredittkort har jeg prøvd det, men jeg hadde ihvertfall ingen som hadde jevne nok kanter til at pastaen blir spredt helt jevnt. Jeg har derfor mye større tro på finger-i-plastpose-metoden. Da sørger man også for at pastaen blir trykket ned i de mikroskopiske sprekkene i overflaten på prosessoren og kjøleren. Kjøper man først en svindyr pasta bør man også bruke den riktigst mulig. Jeg er bare halvveis gjennom Artic Silver 2-tuben min, som jeg kjøpte for mange år siden, og har brukt på mange prosessorer i mellomtiden. Ville hatt enda mer igjen, om ikke jeg hadde brukt for mye i begynnelsen. Endret 1. desember 2005 av tvangsgreie Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 (endret) Slik jeg forstår guiden til arctic silver ,skal man på Athlon 64 og Opteron prosessorene legge på pasta med størrelse ca et riskorn.Legge på kjølern uten å bre det utover,og vri kjølern noen få grader til begge sider.Sette på festene uten å løfte kjølern fra cpu,for å unngå luftblemmer.Mulig jeg har misforstått,men det funker bra hos meg. Endret 1. desember 2005 av lucky666 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå