Gå til innhold

Kjøp av EOS 350, tips til linse?


Anbefalte innlegg

Jeg tenker å kjøpe et digitalt speilrefleks.

Har lest masse anmeldelser og hørt mange brukere som snakker positivt om dette kameraet.

Men slik jeg har forstått det er ikke linsen som følger med i kittet så veldig god.

Da kunne jeg tenke meg å kunne kjøpe kamerahuset, for så å kjøpe en annen linse en den medfølgende.

Noen som har noen tips?

 

Michael

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må spesifisere:

1) hvor mye vil du være interessert i å betale?

2) hva slags fotografering tenker du å bruke apparatet til?

3) hva prioriterer du som viktig eller mindre viktige egenskaper ved fotografiapparat/objektiv (å kun ha et objektiv / best mulig kvalitet / størst mulig rekkevidde / mulighet til å fotografere i dårlig lys / etc. )

Endret av olemm
Lenke til kommentar
Du må spesifisere:

1) hvor mye vil du være interessert i å betale?

2) hva slags fotografering tenker du å bruke apparatet til?

3) hva prioriterer du som viktig eller mindre viktige egenskaper ved fotografiapparat/objektiv (å kun ha et objektiv / best mulig kvalitet / størst mulig rekkevidde / mulighet til å fotografere i dårlig lys / etc. )

 

1) 1500-2000kr

2) Litt forskjellig, er for hobbybruk. men vil ha ett objektiv som jeg kan bruke til det meste, ett slags allround objektiv.

3) 18-80 linse kan vel fungere greit? Skal kjøpe flere objektiver seinere, men vil ha ett å starte med, som jeg kan bruke til de fleste formål.

Lenke til kommentar

Hm..

 

Jeg tror faktisk at en god start kan være å gå for det kit-objektivet jeg faktisk, til å koste deg hva da 300 kroner er det definitivt verd pengene sine, og det er ikke så elendig egentlig. Mange andre normalzoomer for ikke-D SLR(28-80 etc.) er både dyrere og dårligere, og Canon sitt neste alternativ i normalzoomområdet for dSLR koster over 5000 kroner. Sigma har noen alternativer, som Mr.Lee nevner her, men disse er også fort over 2000-merket.

 

Det som er fint med 18-55 er at det er et godt utgangspunkt for å finne ut av hvilke behov man har, så kan man planlegge andre kjøp fra der.

 

Det du kan vurdere er om du vil supplere med EF 50/1.8 II, som også er en svært god investering. Det koster snaue 900 kroner og står seg resultatmessig mot mye dyrere zoomer. 18-55 og 50/1.8 er egentlig en svært bra objektivpakke for 11-12-1300 kroner!

Endret av olemm
Lenke til kommentar

Her har du ikke mye å velge i...

Du må opp i 2500kr for å finne et dyrere (og bedre) alternativ til kit linsa 18-55.

Du har 18-55 i USM utgave også til 1750kr, men den har samme opptikken som kitlinsa = ikke så veldig intressang.

 

Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC får du for 2500 kr. Praktisk zoom område og antagelig noe bedre en kit linsa.

 

Den neste linsa på prisstigen kommer ikke før ved 4250kr. Sigma 18-50mm F2.8

 

Billigste kit (kamerahus og 18-55 linse) koster ca 500kr mer en billigste kamerahus alene.

Prisene blir da noe som dette:

Canon kit til ca 7000kr

eller kamerahus + Sigma 18-125 til ca 9000kr

(+500-1000kr til minne) OBS! Ved kjøp av EOS 350D innen 31.des kan du få et gratis 256MB minnekort fra Canon ved å registrere deg og kamera på Canon sine sider. Ikke sikker på om det holder å bestille kamera innen 31. så hvis dette er intressangt så begynner det å haste.

 

Fikk selv 350D (6450kr) for en uke siden med sigma 18-50 2.8 (4250kr) og Sandisk Extreme III minnekort (1000kr) for 11800kr (fra fotomagasinet.no) og er superfornøyd med alle tre valgene :w00t::love:

+ At jeg nå venter på mitt gratis 256MB minnekort :D

Lenke til kommentar

Kit-objektivet er helt greit i begynnelsen synes jeg. Dumt å bruke masse penger før du vet hvor mye du kommer til å bruke utstyret.

 

Når det er sagt, gikk det ikke lenge før jeg kjøpte nytt objektiv. Gjorde tabben med å låne et EF 50mm 1.4 USM objektiv. Så sammenlignet jeg kvaliteten på de to objektivene, og fant ut at jeg aldri mer kunne bruke kit-objektivet. hehe.. Veldig stor forskjell i skarphet på de to. Pluss at 50mm'en er overlegen til bruk i svakt lys.

Lenke til kommentar
hvis du kan undvære vidvinklen (eller bruge standardoptikken til det) og gerne vil have noget lystærkt med mere soom samt kan du evt. se om du kan få fat i Tamron 18-75 f2,8

 

brugt burde den være til at få nede omkring dit prisleje. men chek den inden køb - rygter siger tamron og sigma ikke er så nøjagtige i kvalitets kontrollen

5235713[/snapback]

 

 

Sorry at jeg retter vet det er flisespikking, men du mente vel 28-75 f2.8 ;)

Lenke til kommentar

beklager - nissen havde byttet rundt på 1 og 2. Tamrons 28-75 f.2,8 burde der have stået.

 

vedr. 50 mm fast optik, så får man 50 mm f1,8 for 800 danske kroner (1/4 del af hvad f1,4 koster) den er rigtig god til prisen og absolut værd at tage i betragtning, hvis du kan leve med at zoomen sidder nederst på benene og at du skal over til genboen for at tage et billede af familien omkring julebordet.

 

jeg er ikke i tvivl om, at f 1.4 er god, men du kan få tamrons ovennævnte + 50 mm f 1,8 for samme pris som en 50 mm f1,4 - så for os (der af nød er) prisbevidste burde valget være klart.

Lenke til kommentar
Tenker på å kjøpe eos350'en sammen med sigma 18-50mm f 3.5-5.6 linsen. noen som har noen erfaringer med denne?

5248922[/snapback]

 

Er ikke det bare en uorginal utgave av kit linsa, kan ikke tenke meg at den er noe særlig bedre. Hvis du ikke er villig til å bruke mer enn 1500 kroner til optikk får du sikkert bedre resultater med et kompakt kamera, selv om speilrefleks har blitt billig nå bør man regne dobbel pris med utstyr.

 

Har selv bestilt 350d regner med å bruke 4000 kroner på et objektiv (dette er et must alt til under den prisen er så lite bedre enn kit linsa at det ikke er verdt å betale for det, annet enn noen billige fastlinser da kanskje). 1500 kroner på en blitz, og 1000 kroner til batterigrep, i tillegg kommer det godt over en 1000 lapp til minnebrikker og ekstra batterier.

 

Med andre ord skal du ha digital speilrefleks og dra nytte av fordelene med speilrefleks, fremfor kompaktkamera må du ut med en 12-13 tusen. Disse utgiftene kan selvsagt fordeles over litt tid med at man ikke kjøper alt på en gang.

Lenke til kommentar
Har selv bestilt 350d regner med å bruke 4000 kroner på et objektiv (dette er et must alt til under den prisen er så lite bedre enn kit linsa at det ikke er verdt å betale for det, annet enn noen billige fastlinser da kanskje). 1500 kroner på en blitz, og 1000 kroner til batterigrep, i tillegg kommer det godt over en 1000 lapp til minnebrikker og ekstra batterier.

 

Med andre ord skal du ha digital speilrefleks og dra nytte av fordelene med speilrefleks, fremfor kompaktkamera må du ut med en 12-13 tusen. Disse utgiftene kan selvsagt fordeles over litt tid med at man ikke kjøper alt på en gang.

 

En sannhet med modifikasjoner: Eller som noen så treffende sa det "97 % of all lenses are better than 100 % of all photographers".

 

Ja, det er ikke kitlinsa jeg strekker meg etter i de fleste tilfeller, men hva er det egentlig den koster? 5-600 kroner? Etter mitt skjønn er den helt grei til å leke seg med. Den gir f.eks. OK vidvinkel for minimalt med penger.

 

Som andre har sagt: Til 2000 er det ikke så mye du får. Dersom du vil komme i gang, så har jeg ingen problemer med å anbefale kitlinsa + et Canon EF 50mm f/1.8. Det siste objektivet koster en drøy tusenlapp og er lyssterkt, samtidig som det kan gi en pekepinn på hvilken forskjell i kvalitet du kan oppnå med bedre utstyr. Dersom du virkelig ikke vil ha kitlinsa, så kan også Canon EF 35mm f/2 være et alternativ. Svært bra linse, og lærerikt.

 

Dette med fastlinse vs. zoom er ofte omstridt. For meg var det et relativt enkelt valg, siden jeg ønsker lyssstyrke. Da blir f.eks. Canon sitt ellers så glimrende 17-40L til 6-7000 kroner et meningsløst valg. Dette med "allroundobjektiv" er mer eller mindre en livsløgn. Uansett hva du ender opp med kommer du til å savne ett eller annet :D

 

Dersom du vil ha en zoom, så er det noen opplagte kandidater:

- Tamron 28-75 f/2.8: denne er knakende god dersom du finner et eksemplar som fungerer med kameraet ditt. Jeg er fremdeles på jakt...

- Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS: Dette er en gjenganger når det kommer til anbefalinger

 

Problemet er at begge koster mer enn 2000... I bunn og grunn er problemet at det finnes langt bedre objektiv enn det som føger med i settet, men du kommer ikke så langt med to høvdinger.

 

Mitt spørsmål til deg er derfor om du har prøvd dSLR tidligere, eller om du har erfaring fra vanlige SLR? Vet du f.eks. den praktiske forskjellen mellom f/1.8 og f/3.5? Vet du hva du er på jakt etter? Jeg tror jeg kan kjenne meg selv igjen i det du skriver, og for å være ærlig: Jeg er ytterst takknemlig for at jeg valgte å la meg overbevise om å ta kitlinsa. Ikke for den fantastiske kvaliteten, men fordi den klart og tydelig sa hva jeg manglet. Med andre ord: Det ble enklere å velge et "ordentlig" objektiv etter å ha funnet ut hva jeg savnet.

Lenke til kommentar

Med fare for å bli skutt:

 

Nå får man jo et Nikon D70s kit med en meget bra 18-70 linse til under 9000 kroner. Objektivet gjør at denne pakken gir bedre bildekvalitet enn Canon 350D med 18-55. Skal du ha et minst like bra objektiv til Canon, må du faktisk opp på EF-S 17-85 IS USM som koster 5-6000 (da får du imidlertid bildestabilisator i tillegg).

 

I tillegg er det mange som foretrekker D70s på grunn av størrelse og vekt da det for mange kan føles mer stødig og solid. 350D er mindre og lettere, og for mange lettere å frakte med seg (merk imidlertid at objektivet utgjør største vektforskjellen) Prøv begge disse to kamera og andre alternativer i en butikk før du bestemmer deg. Ikke hør på hva jeg og andre foretrekker av kamera. Det er din følelse som bestemmer. Mange har f.eks kjøpt 350D eller D70s bare fordi andre har anbefalt det uten å prøve kameraene opp mot hverandre. Det er dumt, ettersom mange sikkert hadde vært bedre tjent med det andre kameraet.

Lenke til kommentar
Med fare for å bli skutt:

5249713[/snapback]

 

PANG! (vi burde hatt en skyte-smiley her) :!:

 

Neida, Afseth har et poeng her, D70s med kitobjektiv er til tross for noe mindre oppløsning et bra alternativ, både på grunn av kitobjektivet (som virker helt greit, og som Canon ikke har noe tilsvarende av, fordi 17-85 har IS, og 18-55 er mye mer skranglete bygget og har dårligere AF-motor, Nikons 18-70 er liksom "midt i mellom"). Ergonomien er mer 20D enn den er 350D også, selv om prisen er som 350D.

 

Touch and feel er viktig å få gjort i forkant av et slikt kjøp, særlig om man ikke har et system fra før. Alle fire speilrefleksprodusentene har seriøse produkter i dette prisjiktet, og alle har sin tour de force; KM har stabilisator, Pentax har best tilgang på vidvinkeloptikk (pr nå) og muligens den beste søkeren (har ikke sett KM sin).

Lenke til kommentar

Ja, tror jeg går for kit linsen, har funnet ut at den koster 400-500kr. Så det er ikke noe problem. Har uansett ikke råd til å kjøpe en dyr linse nå, så det får vente.

Men takk for gode svar, nå har jeg funnet ut at jeg skal finne ut hvilken linse jeg skal kjøpe etter en stund, basert på erfaringer med kitlinsen, og hva jeg har behov for!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er i Tyskland naa, og lurer paa om jeg skal slaa til paa et 350D kamera.

 

De har en pakke med kamerahus, EF-S 17-85mm 1:4-5.6 IS USM objektiv og ekstra batteriholder/haandtak m/knapper til 1499 Euro.

De har ogsaa en pakke med kamerahus og to objektiver til 1100 Euro, tror det var 18-55 og 55-200 eller noe i den duren.

Prisene blir jo noe rimeligere pga tax-free...

 

Den förstnevnte pakken har jo et bedre objektiv med stabilisator. Hva burde jeg velge? Har ikke behov for hverken ekstrem zoom eller vidvinkel, men vil ha baade mer zoom og vidvinkel enn den standard 18-55 linsen.

 

Vil gjerne ta bilder av biler baade i fart og stillbilder, samt endel innendörs, og det er en fordel av og til aa ta bilder av objekter uten blitz for min del..

 

Har ogsaa blitt anbefalt aa kjöpe 10-22 + en rimelig tele i stedet for standard objektivet.

 

Selve bildekvaliteten er ikke saa viktig for min del, det er viktigere at det er lysfölsomt og kanskje at jeg slipper aa drasse med paa mer enn et objektiv...

 

Noen tips til objektivkjöp?

Lenke til kommentar

De to kamerapakkene til 1499 og 1100 Euro kan du nok like gjerne kjøpe her hjemme.

Den tyske momsen som du får igjen på evt. kjøp blir antagelig ikke mer en ca 10% av verdien selv om den tyske momsen er 17%. De som driver med tilbakebetaling av momsen tar seg veeeldig godt betalt :mad:

+ Du må legge på norsk moms (25%) og gebyr (150kr tror jeg).

For ikke å snakke om en eventuel garantisak...

 

Hvis du skal kjøpe noe så hold verdien under 6000 NOK så får du igjen ca 10% av varens verdi og du slipper norsk moms.

Du kan få en bra eller 2 ok linser til under 6000kr.

Kanskje kamerahus hvis du er heldig. Prut... si du MÅ ha det til under 750 (ca) euro pga moms... og det må du jo!

 

Bare husk å sjekke i produktguiden her for å se om du sparer noe på å kjøpe i Tyskland.

 

Evt. linsevalg: EF-S 17-85mm + Canon 50mm f1.8

Lenke til kommentar
De to kamerapakkene til 1499 og 1100 Euro kan du nok like gjerne kjøpe her hjemme.

Den tyske momsen som du får igjen på evt. kjøp blir antagelig ikke mer en ca 10% av verdien selv om den tyske momsen er 17%. De som driver med tilbakebetaling av momsen tar seg veeeldig godt betalt  :mad:

+ Du må legge på norsk moms (25%) og gebyr (150kr tror jeg).

For ikke å snakke om en eventuel garantisak...

 

Hvis du skal kjøpe noe så hold verdien under 6000 NOK så får du igjen ca 10% av varens verdi og du slipper norsk moms.

Du kan få en bra eller 2 ok linser til under 6000kr.

Kanskje kamerahus hvis du er heldig. Prut... si du MÅ ha det til under 750 (ca) euro pga moms... og det må du jo!

 

Bare husk å sjekke i produktguiden her for å se om du sparer noe på å kjøpe i Tyskland.

 

Evt. linsevalg: EF-S 17-85mm + Canon 50mm f1.8

5305474[/snapback]

 

Takk for svar.

Har egentlig ikke tenkt aa betale norsk mva og da sparer jeg jo litt... Er det ikke internasjonal garanti paa Canon?

 

Har ikke rukket aa satt meg veldig mye inn i fotografering. Holder ikke med förstnevnte linse? Hva er fordelen med ogsaa aa ha 50mm f1.8? Lettere aa ta bilder i daarlig lys og/eller bevegelse?

Endret av Zamot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...