Gå til innhold

Flere session pr. bruker på terminalserver

mikaelt

Anbefalte innlegg

Jeg har satt opp en skoleserver, som er både domenekontroller og terminalserver.

Hver klasse har sitt brukernavn. Men når jeg logger på med f.eks 2 pc'er, med samme brukernavn, så åpner åpner jeg programmer på den andre pc'en når jeg sitter på den ene, og omvendt.

Hvordan får jeg satt at hver bruker skal ha forskjellige sessions?

Kanskje litt dårlig forklaring, men prøver...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har gjort det før, men lurte på om det var mulig å bruke samme brukernavn for en hel klasse.

5235223[/snapback]

så vidt jeg vet blir det overstyring av hverandre da, når flere logger inn med samme brukernavn og pw

Lenke til kommentar
det er for å slippe å opprette så mange brukere...

5235767[/snapback]

Du kan jo kanskje prøve å lage et brukeropprettings-script? Regner med skoleadministrasjonen har en oversikt over alle elevene i excel-format el. lignende du kan benytte deg av. Det er ikke noe problem å bruke VB-script til å importere dataene fra excel-dokumentet og opprette brukere utifra informasjonen.

Laget noe lignende på ungdomsskulen jeg jobber på, og nå blir nye årssteg lastet inn på ca. 1/2 min. :)

Lenke til kommentar
det er for å slippe å opprette så mange brukere...

5235767[/snapback]

Du kan jo kanskje prøve å lage et brukeropprettings-script? Regner med skoleadministrasjonen har en oversikt over alle elevene i excel-format el. lignende du kan benytte deg av. Det er ikke noe problem å bruke VB-script til å importere dataene fra excel-dokumentet og opprette brukere utifra informasjonen.

Laget noe lignende på ungdomsskulen jeg jobber på, og nå blir nye årssteg lastet inn på ca. 1/2 min. :)

5235828[/snapback]

noen filer du kunne tenkt deg å dele med oss? =)

(har selv ikke erfaring til å lage noe slikt kan ikke VB)

hørtes ut til å være tidsbesparende ;)

Lenke til kommentar

5236261[/snapback]

Kan ta å legge det ut i morgen (ferdig på jobb nå), men det må selvsagt tilpasses noe, og er usikker på om scriptet funker på Windows 2003 f.eks. Kjører Windows 2000 server der jeg jobber.

Lenke til kommentar

5236261[/snapback]

Kan ta å legge det ut i morgen (ferdig på jobb nå), men det må selvsagt tilpasses noe, og er usikker på om scriptet funker på Windows 2003 f.eks. Kjører Windows 2000 server der jeg jobber.

5236316[/snapback]

gleder meg til å eksprimentere litt med den ja ;)

Lenke til kommentar

Det skal fungere helt fint, og det er vel også grunnen til at Microsoft ikke har kommet med noe nytt kurs på WSH, men har holdt ved 2433 - Microsoft Visual Basic Scripting Edition and Microsoft Windows Script Host Essentials. Gleder meg forresten stort til å holde dette kurset igjen om snaue 14 dager :)

Lenke til kommentar

En ting er å få det til, en annen ting er det praktiske. Om f.eks. en person i en klasse mister nettverkskontakt, og må fortsette sesjonen, er den borte eller vanskelig å komme inn på igjen, ettersom serveren er stilt inn til å takle flere tilkoblinger fra en bruker.

Lenke til kommentar
Puh! Har opprettet alle brukerne nå... Gadd ikke å knote så mye med det... Måtte bli ferdig..

5248448[/snapback]

Godt :)

Tror det er det beste alternativet ved ulike scenario, bl.a. om det skulle forekomme abuse på maskinene, kan du/driftere enklere spore frem til en enkelt bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...