Hankmoody^^ Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Jeg har et prosjekt på skolen om høyttalere. Så lurer jeg på åssen man feilsøker en høyttaler? Har søkt på google, fant bare dritt Blir takknemlg for all hjelp jeg får!! Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 To ting: 1. Sjekk om elementet går ut og inn uten ulyder. Kan være vrient å oppdage på en diskenthøytaler. 2. Sjekk impedans i spolen. Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 når det gjelder hvordan feilsøke diskant så trenger du bare holde over den.. så fjerne hånda. da vil du merke stor forskjell på lyden når du gjør dette. Delefilteret er noe helt annet. det må du nemlig inn og måle "utgangene" på Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Jeg har et prosjekt på skolen om høyttalere. Så lurer jeg på åssen man feilsøker en høyttaler? Har søkt på google, fant bare dritt Blir takknemlg for all hjelp jeg får!! 5230824[/snapback] Først og fremst prøver du høyttaleren på en forsterker, med musikk selvfølgelig Sjekk om alle elementene gir lyd. Er du i tvil om alle elementene fungerer, kan du koble de av delefilteret å prøve de individuelt direkte på høytt.utg. på forsterkeren. Lavt volum på diskanten. Er sjelden at delefilteret ryker, men gamle elektrolyttkondensatorer kan lekke så mye at de nesten slutter å lede. Da kan det virke som at høytt.elementet ikke fungerer hvis kondensatoren sitter i serie med elementet. Kabelbrudd og dårlig kontakt i loddinger kan også være en årsak til at høytt. ikke fungerer som den skal. Er høytt. veldig gammel(30 år), kan skumringen(opphenget) være sprøtt og smuldre opp. Da må elementet byttes ut. Mest aktuelt for bass og mellomtone. Lurer du på noe mer så bare spør! Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Kanskje litt off topic, men en problemstilling som ofte dukker opp: "Hvilken av kablene er pluss?" For å finne det ut. Ta et AA-batteri. Koble dette til kabelen. 1. Går elementet inn. *Minus på batteriet er + på element. 2. Går elementet ut. *Pluss på batteriet er pluss på element. Dette knepet kan brukes for å sjekke om spolen i høytaleren er brudd i eller ei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå