krister461 Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Leste nettopp igjennom disse artiklene: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article653926.ece http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/11/30/450805.html Og, lurte på om folk hadde noen tanker rundt dette. Selv synes jeg det er skremmende. Jeg liker jo å tro at Norge burde kommet bedre ut, men den gang ei. Er det for dårlig rettsvesen, for lite etikk i skolen, eller hva? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Leste nettopp igjennom disse artiklene: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article653926.ece http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/11/30/450805.html Og, lurte på om folk hadde noen tanker rundt dette. Selv synes jeg det er skremmende. Jeg liker jo å tro at Norge burde kommet bedre ut, men den gang ei. Er det for dårlig rettsvesen, for lite etikk i skolen, eller hva? 5230519[/snapback] Ja og ja. Den potensielle gevinsten er tydeligvis verdt mer enn den potensielle straffen. Her bør noe gjøres. Lenke til kommentar
RagnarDanneskjold Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Mye av kriminaliteten er knyttet til prinsipal-agent problemer. Dette er særlig tilfelle der den offentlige er blandet inn. I det private næringsliv er aksjonærene/styret mer påpasselig til å kontrollere at deres formue blir forvaltet optimalt. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 Tja...jeg vet ikke hvor mye av dette du kan skylde på prinsipal-agent problemet... ...men undersøkelsen viser vel at det private næringsliv ikke er så påpasselig som det kanskje burde være! om etikk-siden er det store problemet så kan jo ting tyde på at det ikke vil bli bedre i nærmeste fremtid ihvertfall: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article581737.ece Lenke til kommentar
smetho Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 (endret) Uten at jeg kjenner problemet særlig godt, så tror jeg det har med etiske forhold å gjøre.Det viser jo også den siste linken din. Mulighetene en ansatt har i et firma kan føre til fristelser som gjerne ikke alltid blir sett på som like graverende som å fysisk stjele noe i en butikk for eksempel. Dette ansiktsløse offeret gjør det gjerne enklere å ta steget ut. Men det har absolutt med holdninger å gjøre. Men som du sier, jeg hadde nesten trodd det var bedre i Norge enn det som blir fremstilt her. Særlig innen korrupsjon og hvitvasking. Svinn grunnet arbeidstagere, altså svindel, vil jeg tro er relativt vanlig derimot. Endret 2. desember 2005 av smetho Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 3. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2005 Hmm...det med at det er mindre graverende er en ting...men, det er vel også lettere å slippe unna og man føler at slik kriminalitet ikke går utover enkeltpersoner. Det er vanskelig å klage på myndighetene her også...ved slik kriminalitet tror jeg mye av skylden ligger på den enkelte bedrift og manglende kontroll-rutiner....kanskje er nordmenn ekstra naive på det området? Lenke til kommentar
smetho Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Naivitet kan nok også være en (av flere) årsaker. Vi nordmenn (ikke kun oss selvsagt) har kanskje en tendens til å tro det beste om folk. Vi stoler kanskje i overkant mye på våre medarbeidere. Man ser gjerne på slike saker som ting som skjer hos 'andre' og tror kun det beste om sine egne. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Vil tro at stereotypen "godtroende nisse-nordmann" bekfretes delvis her. Naive ledere, og en kultur for å se forbi problemene, er nok delvis skyld i at ikke mer blir oppdaget/stoppet. Før jeg leste noe mer enn overskfrifta, tenkte jeg umiddelbart også på svart arbeid. De fleste husker vel Estlands-eksempelet som ofte blir trukket frem i skattedebatten. Jeg vil tro at noe slikt tiltak i Norge kanskje på sikt forandrer kulturen såpass at også andre typer økonomisk kriminalitet (slik som i eksempelet), men det kan hende at jeg der tror for godt om de positive bi-effektene av skatte-senkelser osv. Datatilsynet må også ta sin del av skylden, siden de (etter min mening) overreagerer kraftig i sin iver etter å hindre sjefen å kunne overvåke sine ansatte. At vi ser en trend i voksende økonomisk kriminalitet bør kanskje si oss at det er på tide å få inn noen andre holdninger i datatilsynet også..? Lenke til kommentar
smetho Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Jeg er uenig i det med at Datatilsynet overreagerer. Jeg er for mye av de grensene disse setter. Om man slipper løs ledelsen så vil jeg tro det åpne for mye ufine metoder og gi dem tilgang til informasjon de rett og slett ikke har noe med, f.eks om personlige forhold. Det hadde nok hjulpet når det kommer til å ta en del utro tjenere, men det hadde ikke stoppet der. Overvåking av ansatte bør det være klare restriksjoner på, og en bør ikke kunne ta ibruk alle midler uhindret for å komme enkelte problemer til livs. Man skaper straks andre problemer. Men den diskusjoner er kanskje ikke egnet her Jeg forstår hva du mener, men mitt syn er allikevel at dette blir en dårlig løsning på problemet. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Jo høyere skatter og avgifter, destå mer økonomisk kriminalitet.. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 3. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2005 Hmm...jeg vil ikke skylde på datatilsynet jeg heller...men, de kunne absolutt vært klarere i hva som er lov og ikke! Men, så lenge bedriftene har klare policier for databruk, så blir det hele mye enklere! Tja...jeg mener det er altfor enkelt å skylde på skatter og avgifter...(noe av grunnen kan ligge der, men jeg tror de spiller en liten rolle)... ...for, etter det jeg har lest så er det lite som tyder på at land med høye skatter og avgifter har høyere økonomisk kriminalitet... ...og, om man ser på norge så er jo det ikke skatteundragelse som er problemet...hvitvasking, som topper statistikken, har vel ingenting med skatter og avgifter? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 (endret) ...og, om man ser på norge så er jo det ikke skatteundragelse som er problemet...hvitvasking, som topper statistikken, har vel ingenting med skatter og avgifter? 5247209[/snapback] Netttopp det som er problemet, noe må man gjøre seg av med svarte penger(store) Små kan man ete og drikke opp sammen med horer osv.... Har du 20K svart så er det ikke noe problem, har du 200K svart så kan ikke du bruke de på noe stort.. Endret 3. desember 2005 av jarmo Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 3. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2005 ...og, om man ser på norge så er jo det ikke skatteundragelse som er problemet...hvitvasking, som topper statistikken, har vel ingenting med skatter og avgifter? 5247209[/snapback] Netttopp det som er problemet, noe må man gjøre seg av med svarte penger(store) Små kan man ete og drikke opp sammen med horer osv.... Har du 20K svart så er det ikke noe problem, har du 200K svart så kan ikke du bruke de på noe stort.. 5247228[/snapback] Ehm...er ikke helt sikker jeg forstår deg...hva har dette med skatter og avgifter å gjøre? Det hadde vel ikke vært lettere å bruke store mengder svarte penger om man hadde lavere skatter og avgifter? Det kan være du tror at mesteparten av de svarte pengene stammer fra svart arbeid, og at det ville vært mindre av dette med lavere skatter, men jeg tror mye av de svarte pengene kommer fra annen profittbasert kriminalitet! Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Jeg forstår hva du mener, men mitt syn er allikevel at dette blir en dårlig løsning på problemet. 5247147[/snapback] Uten å spore helt av tråden, vil jeg si at jeg forstår hva du mener også, men jeg er av den oppfatning at arbeidsgiver også kan gi en advarsel om at privatlivet ikke skal tas inn i jobbsammenheng Krister: Jeg vil tro at svart arbeid rammes hardest, men med det så følger også en del "annen profittbasert kriminalitet" med i dragsuget, dersom man setter ned skattenivået noen hakk. Eller har du lyst til å utdype "annen profittbasert kriminalitet" litt mer, så kanskje jeg trekker meg fra det jeg skrev 2 linjer ovenfor? ^ Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 3. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2005 Med profittbasert kriminalitet mener jeg all kriminalitet som har til hensikt å skaffe verdier på ulovlige måter. Jeg vil tro at den alle største delen av kriminalitet som finnes er profittbasert, med untak av diverse vold o.l. Dette inkluderer jo da skatteundragelse, bedrageri, korrupsjon og de tingene som blir tatt med i den undersøkelsen...men også mye annet som f.eks. bankran, salg av narkotika, bordellvirksomhet, menneskesmugling osvosv...og, slike ting tror jeg ikke vil forsvinne ved å senke skattenivået... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå