Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Poeng for å komme inn på diverse skoler.

Anbefalte innlegg

Går nå allmenn gk, og i går var to menner innom klasserommet vårt og fortalte om valg av fag for neste år og slikt. De fortalte også en del om ekstrapoeng.

De sa at får å kunne utdanne seg som lege i Norge, måtte du ha 68 poeng, noe som var helt sinnsykt. Lege er altså helt utelukket...

Men en ting jeg har hatt lyst å bli nå en stund, men som jeg har visst lite om, nemlig sivil økonom. Her var visst kravet 56 poeng, noe som er temmelig høyt det og.

Tror jeg kunne klart det, med veldig mye arbeid (er sikker på at jeg kunne klart 6er i matte, økonomi og tysk) og kunne vel greid 4ere og 5ere i de andre fagene.

Derimot er jeg ikke spessielt flink i Naturfag, og dette er jo et fag som så vidt jeg har forstått er noe du får mye av videre i vk1 og vk2 om du har lyst til å komme inn på en skikkelig skole.

Men skulle vel klart og skjerpe meg her og.

Et tredje yrke de nevnte var sivil ingeniør, som de sa det var få folk som utdannet seg til. Så snittet lå mye lavere her, dessuten ville det være stort behov for disse i fremtiden.

Men det jeg lurer på er om folk her har tips til hva jeg burde gjøre? Med henhold til skole, fag, hvor mye jeg burde skjerpe meg og slikt?

Gjerne fortell litt om disse yrkene, hvor mye du tjener, hva du gjør og slikt.

Takk for eventuelle svar :)

PS! Regner med at jeg får ca 4 i snitt til jul. (Jeg har vært veldig slækk, men ikke så slækk som på ungdomskolen :p )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder legestudiet, har de egne regler for utregning av poeng, noe som innebærer at det er mulig å opparbeide seg 12 poeng ved å ta 120 studiepoeng (to år på universitet eller tilsvarende med vanlig studieløp). Av den grunn er det ikke vanskelig å komme inn som det høres ut til i utgangspunktet.

Det er for så vidt ikke helt riktig at siviløkonomstudiet har 56 poeng som krav. Siviløkonomistudiet ved Norges Handelshøyskole har et krav på i underkant av 55 poeng, men BI og diverse høyskoler rundt omkring i landet har liknende studier med lavere poengkrav. Ulempen er selvsagt at BI koster penger og at de andre høyskolene ikke har det samme gode ryktet som NHH og BI.

Det er heller ikke nødvendigvis riktig at man må ha mye naturfag på VK1 og VK2 for å komme inn på skoler med høye poengkrav. Medisin- og sivilingeniørstudiene forutsetter fordypning i naturfag, men dersom du vil satse på siviløkonomstudiet, trenger du kun matematikk (2MX). Det kan også være greit å vite at selv om man får ekstrapoeng for realfag, krever de ofte mer arbeid enn mange andre fag. Sånn sett kan man være bedre tjent med å velge fag man har en større interesse for og kan oppnå en god karakter i. Vanligvis vil det være slik at en firer i et realfag gir like mange poeng som en sekser i et annet fag.

Samordna opptak kan du for øvrig finne mer om poenggrenser ved forskjellige utdanninger.

Lenke til kommentar

Med ful fordypning i tre realfag får du jo poeng. Og et år på folkehøyskole gir deg 2 poeng. Og militæret gir det 1 poeng. Dermed er du plutselig oppe i 10 ekstrapoeng. Hvis du da greier å kare deg til et snitt på 4,5 har du plutselig 55 poeng.

Ellers kan man vel fikse på poengsummen ved å ta forkurs og liknende, eller?

Lenke til kommentar

Hørtes smart ut det der ja :yes:

Men er det mulig å få enda flere poeng i militæret? Eller er 1 poeng maks?

Også, de mennene snakket noe om at du etter vgs kunne gå på en annen skole (eller noe sånt, fikk ikke helt med meg :whistle: ), og der kunne du forbedre de karakterene dine som allerede var veldig gode. F eks om du har 5 i norsk, kunne du gå der og heve den til 6. :dribble:

Lenke til kommentar

Digg :)

Men må si det frister mest med Sivil Økonom, men er det slik at snittet for Handelshøyskolen er veldig høyt. Og at dette er den beste skolen, som er gratis. Mens B.I. som også er en god skole er dyr å gå på?

Og om jeg skal prøve å komme meg inn på Handelshøyskolen. Burde jeg likevel ta naturfagene (som jeg ikke er helt stødig på), for å få ekstrapoengene? Eller er det andre måter jeg kan dra snittet mitt opp på det det må? :)

Lenke til kommentar

Nå lettet du bekymringene mine Pels Jakob! Viste ikke at det var mulig å ta to år på universitet og få 120poeng? Men er det i tillegg til alt annet?

En viktig ting du skal vite Ziron er forskjellen på sekundærvitnemålskvoten og primærvitnemålskvoten.

Primærvitnemålskvoten er for de som nettopp har fullført vgs. Hvis du snakker opp å påbygge fag, skaffe en 6 i norsk fordi du er misfonøyd med 4, kommer du med en gang i sekundærvitnemålskvoten, noe som er litt uheldig da alle studier blir litt vanskeligere å komme inn på. Det beste er å gjøre det best på vgs. Da konkurrerer du i primærvitnemålskvoten. Kravet på medisinstudiet på primærvitnemålskvoten varierer fra skole til skole. I tromsø er snittet på ca 56poeng.

Jeg har store drømmer om å bli lege, derfor velger jeg å prøve å oppfylle snittet til tannlege, hvilket er endel lavere en medisin. Dessuten kan du hoppe over til medisin etter fullført tannlege (odontologica) studium. Tror det er sju år(!)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Jeg hørte av en kamerat i dag at de nye reglene i den nye læreplanen gjør til at vi som går på GK nå kan få 9 poeng ved å velge full fordypning i tre realfag.

Noen andre som har hørt noe om dette?

5233743[/snapback]

Jeg vet ikke hva som er max-grensen når det kommer til realfagspoeng, men det er riktig at det fra og med i år er nye regler. Nå gir fordypning i realfag totalt 1,5 (realfags-)poeng pr. fag, mens det tidligere ga 1 poeng pr. fag. Disse 1,5 poengene er fordelt på følgende måte: 0,5 på VK1 (f.eks. 2MX el. 2FY) og 1 på VK2 (f.eks. 3MX el. 3FY). I tillegg kommer (som før) 2 poeng pr. fag du fordyper deg i utenom det (ene) obligatoriske.

Trådstarter: Funderer du på siv.øk.-studier, ville jeg både av seriøst vurdert å satse på 2MZ og 3MZ istendenfor 2MX. 3MZ tilsvarer som kjent 2MX-kurset, men du har matten over to år. På den måten får du maksimal utelling når det gjelder realfagspoeng, og det vil nok være lettere å oppnå en god karakter (pga. flere uketimer).

Ekstrapoeng kan gjøre et voldsomt utslag på totalsummen, så det kan lønne seg å sette seg litt inn i sakene. Men selv om det muligens kan lønne seg poengmessig for en middels/svak elev å velge realfag, vil jeg heller anbefale at du velger fag du liker og er god i. Da blir skoletiden mer trivelig. :)

Lenke til kommentar
Jeg hørte av en kamerat i dag at de nye reglene i den nye læreplanen gjør til at vi som går på GK nå kan få 9 poeng ved å velge full fordypning i tre realfag.

Noen andre som har hørt noe om dette?

5233743[/snapback]

Jeg vet ikke hva som er max-grensen når det kommer til realfagspoeng, men det er riktig at det fra og med i år er nye regler. Nå gir fordypning i realfag totalt 1,5 (realfags-)poeng pr. fag, mens det tidligere ga 1 poeng pr. fag. Disse 1,5 poengene er fordelt på følgende måte: 0,5 på VK1 (f.eks. 2MX el. 2FY) og 1 på VK2 (f.eks. 3MX el. 3FY). I tillegg kommer (som før) 2 poeng pr. fag du fordyper deg i utenom det (ene) obligatoriske.

Trådstarter: Funderer du på siv.øk.-studier, ville jeg både av seriøst vurdert å satse på 2MZ og 3MZ istendenfor 2MX. 3MZ tilsvarer som kjent 2MX-kurset, men du har matten over to år. På den måten får du maksimal utelling når det gjelder realfagspoeng, og det vil nok være lettere å oppnå en god karakter (pga. flere uketimer).

Ekstrapoeng kan gjøre et voldsomt utslag på totalsummen, så det kan lønne seg å sette seg litt inn i sakene. Men selv om det muligens kan lønne seg poengmessig for en middels/svak elev å velge realfag, vil jeg heller anbefale at du velger fag du liker og er god i. Da blir skoletiden mer trivelig. :)

5234382[/snapback]

Flott svar, takk takk :)

Vil regne meg som en ganske flink elev, lat, men flink. Ligger nå på 5er i matte, men skulle greit klart en 6er med litt mere jobbing.

I naturfag er jeg forholdsvis dårlig (ligger på 3), men der kan jeg også skjerpe meg.

Så hvilke realfag ville du i så fall anbefale da?

Lenke til kommentar
Men må si det frister mest med Sivil Økonom, men er det slik at snittet for Handelshøyskolen er veldig høyt. Og at dette er den beste skolen, som er gratis. Mens B.I. som også er en god skole er dyr å gå på?

5233482[/snapback]

Det kan diskuteres hvilken av skolene som er best, men de er utvilsomt begge gode skoler. Det er riktig som du sier, at NHH er gratis, men har høye opptakskrav; mens BI koster penger (for øyeblikket er det rundt 300.000 kroner for det femårige siviløkonomstudiet), men har lavere opptakskrav. Opptakskravet ved BI ligger imidlertid også på rundt 47–48 poeng, om jeg ikke husker helt feil.

Og om jeg skal prøve å komme meg inn på Handelshøyskolen. Burde jeg likevel ta naturfagene (som jeg ikke er helt stødig på), for å få ekstrapoengene? Eller er det andre måter jeg kan dra snittet mitt opp på det det må? :)

5233482[/snapback]

Som sagt ovenfor, kan det godt hende at man tjener mer på å velge fag man er interessert i og kan få en god karakter i enn å velge realfag på grunn av realfagspoengene. Spørsmålet blir imidlertid hvilken karakter du tror du klarer å oppnå i et realfag i forhold til hvilken karakter du tror du klarer å oppnå i et annet fag. Dersom du får en dårligere karakter enn du ville ha fått om du ikke hadde valgt et realfag, er det ikke sikkert at de ekstra realfagspoengene veier opp for det.

Edit: Jeg ser av sindres' innlegg at reglene for realfagspoeng er endret, så jeg endret litt på det jeg skrev.

Nå lettet du bekymringene mine Pels Jakob! Viste ikke at det var mulig å ta to år på universitet og få 120poeng? Men er det i tillegg til alt annet?

5233771[/snapback]

Nei, man får dessverre ikke mer enn de 12 tilleggspoengene. Mer om dette på Samordna opptak.

Jeg har store drømmer om å bli lege, derfor velger jeg å prøve å oppfylle snittet til tannlege, hvilket er endel lavere en medisin. Dessuten kan du hoppe over til medisin etter fullført tannlege (odontologica) studium. Tror det er sju år(!)

5233771[/snapback]

Du kan jo også vurdere å ta utdanningen i utlandet. Se for eksempel på Sonans Interstudies. Jeg kjenner blant annet noen som studerer medisin i Slovakia, og de er godt fornøyd. I og med at det hele organiseres av Sonans, er det også mange andre norske studenter der (rundt 100 av 800).

Endret av PelsJakob
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Flott svar, takk takk :)

Vil regne meg som en ganske flink elev, lat, men flink. Ligger nå på 5er i matte, men skulle greit klart en 6er med litt mere jobbing.

I naturfag er jeg forholdsvis dårlig (ligger på 3), men der kan jeg også skjerpe meg.

Så hvilke realfag ville du i så fall anbefale da?

5234433[/snapback]

Da du heller mer mot et siv.øk.-studie enn «klassiske» realfagsstudier som sivilingeniør o.l., tror jeg du vil komme best ut av det med å droppe unødvendige realfag. Du må selv vurdere hvor motivert du er for å jobbe med matematikken - den «tryggeste» og enkleste løsningen vil definitivt være å velge MZ, av grunner jeg tidligere har nevnt.

Realfagene, spesielt femtimersfagene, krever endel jobbing. Jeg ville ikke anbefalt en elev med et såpass «tynt» grunnlag som 3 i naturfag å ta FY-kurs. Selv har jeg ingen personlig erfaring med kjemi- eller biologikursene, men etter hva jeg hører fra andre er disse betrakelig lettere enn både MX og FY. KJ og BI kan være gode supplementer til mattekursene, fordi belønningen i realfagspoeng er såpass god. Det er du som må avgjøre om du har tilstrekkelig med motivasjon, interesse og kunnskaper til å velge disse fagene, som tross alt ikke er nødvendige for et siv.øk.-studie.

Lenke til kommentar

En viktig ting du skal vite Ziron er forskjellen på sekundærvitnemålskvoten og primærvitnemålskvoten.

Primærvitnemålskvoten er for de som nettopp har fullført vgs. Hvis du snakker opp å påbygge fag, skaffe en 6 i norsk fordi du er misfonøyd med 4, kommer du med en gang i sekundærvitnemålskvoten, noe som er litt uheldig da alle studier blir litt vanskeligere å komme inn på. Det beste er å  gjøre det best på vgs. Da konkurrerer du i primærvitnemålskvoten. Kravet på medisinstudiet på primærvitnemålskvoten varierer fra skole til skole. I tromsø er snittet på ca 56poeng.

5233771[/snapback]

Feil. Kravet på medisinstudiet i Tromsø var i høst 60.3 i primærvitnemålskvoten, og 69.3 i ordinær kvote. Dette var lavest av alle studiestedene i Norge.

For det andre: Du kan ikke hoppe over til medisin etter fullført odomntologi studium. Odontologistudiet er vel på 5 år, medisinstudiet er 6. Uansett hvor mye tannøege du skulle være gir det deg ikke noen inngang til medisinstudiet om ikke poengsummen din er i orden.

Mulig det du tenker på er at medisin- og odontologstudentene har mye av de samme fagene de første årene. Det er dermed mulig å søke seg inn på medisin etter et år eller 2 på odontologi, og søke direkte opprykk til 2. eller 3. klasse. imdilertid må du UANSETT ha så mange poeng som til enhver tid kreves for å komme inn (se Samordna Opptak for poenggrenser)

Lenke til kommentar

Husker ikke hvor mange poeng en fikk, hvis en fullførte studium. Men det skulle være tilstrekkelig til medisinstudiet. Ifølge en tannlege student jeg kjenner. Hvis du kommer inn på tannlege, har du et snitt på 5,9 (den er sjekket) eller mer. Det gjør at du oppfyller kravene til medisinstudiet senere.

Lenke til kommentar
Ungarn er også å anbefale om man ikke kommer inn i Norge. Skolene koster selvsagt penger, men siden det er billigere levestandard så tjener man det opp igjenn. Det er også et passe stort norsk miljø så man føler seg ikke ensom

5234643[/snapback]

Hva er kravet for å komme inn på medisin i Ungarn?

*drømme om å bli lege*

Lenke til kommentar
Ungarn er også å anbefale om man ikke kommer inn i Norge. Skolene koster selvsagt penger, men siden det er billigere levestandard så tjener man det opp igjenn. Det er også et passe stort norsk miljø så man føler seg ikke ensom

5234643[/snapback]

Hva er kravet for å komme inn på medisin i Ungarn?

*drømme om å bli lege*

5235921[/snapback]

Kravet er at man må bestå opptaksprøven. Den tas enten på et universitet i Norge eller om man ikke rekker det på et universitet i Ungarn. Pensumet på prøven er biologi og kjemi for VK1 og VK2 så det er en fordel om du har hatt disse fagene, men ikke en nødvendighet om du er villig til å sitte å lese pensumet selv.

Her kan du lese om studiet.

http://www2.ansa.no/ansa_templates/Page.asp?id=4576

Lenke til kommentar

Siviløkonom - eller "bachelor/master i økonomi og administrasjon" kan du ta flere høgskoler. BI er dyrt og du får nok studiegjeld uansett.

NHH er på sett og vis Norges viktigste handelsskole men det betyr ikke at man må gå på den for å studere økonomi. Kvaliteten på studiene dine avhenger aller mest av... deg selv! Virker som å være en stor overraskelsene på noen.

Høgskolen i Agder, Kristiansand er en av andre "store" stedene å studere økonomi utenom NHH.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...