Gå til innhold

Opteron cpu stepping

Daytona*

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle lage en tråd angående "stepping" av opteron prosessorer

Dette står skrevet på kjøleblekket til prossesoren

Eks noen opteron 146 prosseosore har stepping CABYE 0530APMW , 0540 osv

dual prossesorer som opteron 170 har CABYE 0530 ,0534 og 0536

Kan de av dere som alerede har kjøpt en slik prosessor skrive hvilken opteron modell dere har ,hvilken stepping prossesoren deres har ,hvor dere har kjøpt den og eventuelt hvor mye dere klarer å overklokke prossesoren?

Endret av Daytona*
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svært gode resultater dere har å vise til :)

Etter hva jeg er lest er CAYBE 0530 klart å foretrekke på opteron 170,

da disse prossesorene er mer overklokksvenlige en 0534 og 0536

Er det noen som vet hva databutikken selger?

Jeg har selv en opteron 170 i bestilling ,men det å få fatt i denne ser ut til å ta lengre tid en jeg hadde håpet på :no:

Endret av Daytona*
Lenke til kommentar

Venter på en opteron 170 ,som jeg har bestilt ,men imellomtiden har jeg fått fatt i en opteron 144.

Var litt ivrig med å få montert prosessoren ,så jeg glemte og lese av "steppingen" til prosessoren

men jeg har overklokket den til 2.92 ghz og da startet windows opp men da litt usabil ,jeg brenner den nå på 2.87ghz og da har jeg ikke problemer med å kjøre programmer som 3dmark05 osv.

Temperaturen med luftkjøling når jeg kjører cpuburn er 36grader ,spenningen til prossesoren er satt til 1.56 volt men den skal jeg justere ned etterhvert

Endret av Daytona*
Lenke til kommentar
Venter på en opteron 170 ,som jeg har bestilt ,men imellomtiden har jeg fått fatt i en opteron 144.

Var litt ivrig med å få montert prosessoren ,så jeg glemte og lese av "steppingen" til prosessoren

men jeg har overklokket den til 2.92 ghz og da startet windows opp men da litt usabil ,jeg brenner den nå på 2.87ghz og da har jeg ikke problemer med å kjøre programmer som 3dmark05 osv.

Temperaturen med luftkjøling når jeg kjører cpuburn er 36grader ,spenningen til prossesoren er satt til 1.56 volt men den skal jeg justere ned etterhvert

5255743[/snapback]

Min liker ikke høy volt i det hele tatt. Klokker faktisk høyere på 1.48v enn 1,55v. Forøvrig en Opteron 148 CABNE 0540 hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

5255743[/snapback]

Min liker ikke høy volt i det hele tatt. Klokker faktisk høyere på 1.48v enn 1,55v. Forøvrig en Opteron 148 CABNE 0540 hvis jeg ikke husker feil.

5256284[/snapback]

Det var litt merkelig , jeg kommer til å prøve med forskjellige spenninger etter hvert

Lenke til kommentar

Jeg bruker ekstern luftkjøling , jeg har en turtalsregulert kanalvifte som er plassert i en lydisolert kasse og med lydfellerør på 100mm som blåser luft inn i kabinettet

jeg får da maks temp på 42 grader på min prossesor 2.97ghz 1.56volt

post-67974-1133865804_thumb.jpg

Endret av Daytona*
Lenke til kommentar

Opteron 146 fra Komplett CABYE 0540FPMW

Superpi 3,160

Kjører den standard @2,95 fordi jeg da kan kjøre 1:1 på minnet- 295x10.

Bruker 1,475 V-core, max klokk har jeg fått med 1,52V, og har samme erfaring som Alcohollyday vedrørende høy V-core. Har ikke kommet noe lenger @1,55V selv med cpu temp ca 12 grader. Men kan jo være HK som ikke gidder mer da. :)

post-56388-1133874589_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har gjort en feil med volt instillingene mine ,når jeg enablet overvoltage av cpu får den da 200mv mer en det jeg setter cpu spennigen i bios ,men heldigvis max 1.65v (1.5625+200mv) ville ellers gitt 1.76volt

Jeg har kjørt min cpu på 1.65volt med cpuburn på en hel dag :no:

cpuz (versjon 1.31) viser ikke mer en 1.45 volt ,eller lavere spenning.

Lenke til kommentar
Jeg bruker ekstern luftkjøling , jeg har en turtalsregulert kanalvifte som er plassert i en lydisolert kasse og med lydfellerør på 100mm som blåser luft inn i kabinettet

5258880[/snapback]

Blir brikkesettet varmt Daytona ? heatpipen står jo "feil" vei :p

Lenke til kommentar

5258880[/snapback]

Blir brikkesettet varmt Daytona ? heatpipen står jo "feil" vei :p

5262648[/snapback]

Har kjent på det , jeg vil tippe ca 40 grader

Selv om heatpipen står feil vei .betyr ikke dette at den ikke virker

:)

Endret av Daytona*
Lenke til kommentar
Har kjent på det , jeg vil tippe ca 40 grader

Selv om heatpipen står feil vei .betyr ikke dette at den ikke virker

Ja nå er dette både en smule ot, samt at din kjøleløsning ser såpass over gjennomsnittet ut, at jeg tviler på at du sliter uansett. Men det har vært en tråd om dette med heatpipene for noen uker siden , hvor Asus vistnok ikke anbefaler opp-ned montering av A8N32/Premium. :)

Forøvrig litt mer on topic, den spenningen du leser av i cpu-z, Everest og forsjåvidt også Probe må tas med en stor klype salt ja. Har foretatt diverse multimeter målinger på 12V og 5V på mine hk, og det har tildels vist store forskjeller. Til tross for mange nuller etter komma, stoler ikke jeg på noen av dem i alle fall. Uasett, så lenge tempen din har vært grei, skal det vel en del til før du skader noe...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...