riktig Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Hater ikke jula i seg selv, men det faktum at jeg aldri har råd til å kjøpe gaver til folk, og blir sittende igjen med dårlig samvittighet for det. At jula starter tidligere og tidligere for hvert år er jeg også møkk lei av. Ellers... god mat liker vi Lenke til kommentar
The Norwegian Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Fordi det er så kjedelig... det har vært det samme om og om igjen i 13 år nå! Også skal vi alltid til andre på julaften noe som er dritt... så er det pynting av juletreet og annet dekorasjon... men det verste er at vi skal rydde! og vaske huset seff... Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Fordi alle skal ha julestemning, har du det ikke blir det stappet inn i hue og ræva. Fordi jeg bør kjøpe gaver. Fordi jeg absolutt spise fettklyseribbe. Fordi jeg skal gå med dress. Fordi jeg møter noen av de stygge søskenbarna mine. Lenke til kommentar
ZprMario Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Synes det meste er kos med julen, samles med familien, spise god mat og få litt stemning. Men som nevnt, det gjelder stort sett fra og med julaften til nyttår. Før det er det meste stress, har heller ikke så god råd, så gavene jeg gir blir mer symbolske enn "fine" og dyre, som regel litt motsatt av det jeg selv får. Prøver å ikke ha dårlig samvittighet for det, i og med jeg ikke har fast jobb akkurat nå (og det vet vel og respekterer alle i min "gavekrets")... men det er allikevel noe som jeg ikke liker. I tillegg misliker jeg alt julestress i butikker, masse folk, umulig å finne parkering. Samt at jula starter rundt oktober, og når endelig jula kommer blir det ofte en liten nedtur, bygges opp store forventninger etc... Lenke til kommentar
Shikaru Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Jeg blånekter for penklær på Julaften. Det er noe av det positive. Liker ikke familien min noe spesiellt, siden nesten alle er sportsidioter. Har en kul fetter dog. Jeg har alldri noe å kjøpe av presanger. Og siden jeg går tegning form og farge, kom selvfølgelig farmor med: Du får tegne en kjempefin tegning til oss da. Jeg tegner for det meste blod og gørrlignende ting Trur du de liker det? :!: Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Hater ikke julen, men klarer å styre min begeistring for butikker og kjøpesentre som er stappfulle med trege mennesker og skrikerungene deres. Heldigvis begynner jeg på jobb kl. 12.00, så handling kan jeg gjøre om morgenen. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Må være med familien. Liker ikke familien min, føler ikke at jeg har noe til felles med dem. En jul med bare mamma og bror hadde vært perfekt, men sånn blir det ikke. Jepp, famile er trøttenes greier. Julaften er 5 minutters prating om det samme pisset hver gang. "Hvordan går det" og "Hva er det du driver med nå for tiden". For så å sitte i 5 timer å kikke ut i luften... Lenke til kommentar
MagE Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Skrev faktisk en skolestil om julen, skrev om stort sett om reklamer og kjøpepress. Det jeg ikke liker med julen: 1) Jeg suger til å kjøpe gaver. 2) Jeg har ikke mye penger, derfor får jeg av mamma, dårlig samvittighet. 3) Litt stress Men julen (Spesielt mellom 24.12 - nyttår er digg) Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Jeg liker ikke butikker med mange andre i (det løser seg greit ved å gå i sære butikker), og den tradisjonelle norskematen er grusom, «fett med tilbehør», ellers er julen topp. Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Det eneste jeg hater med jula er at jeg ikke vet hvem jeg skal kjøpe gave til og hva jeg skal kjøpe. Lenke til kommentar
Pandemonium Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 Fordi jeg følger den standariserte trenden med å hate julen, som andre ungdommer. Dette prinsippet kan sammenlignes med Crazyfrog, folk hører ikke på det fordi det er 'bra' som i individs oppfatning. Men grunnet andres oppfatninger om hva vedkommende utgjør seg for. Jul, det er helt greit. Men jeg hater det fordi det er en standardnorm vi har i dagens komplekse samfunn. Ribbe, gi meg ribbe, takk! Her ribb. 5230876[/snapback] Må nok skuffe deg, jeg hater genuint julen, fordi den ikke bringer noe godt med seg (i mitt tilfelle iallefall). Klart, å bare haten den uten grunn er en smule idiotisk. Lenke til kommentar
Luchy Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 eneste jeg ikke liker med jula er å kjøpe gaver ant enn det så er den topp Lenke til kommentar
acon Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Synes jul var en fin tradisjon, er jo fortsatt fin enda, men ikke på samme måte.. nå føler jeg bare at hele juletiden bare er kjøpepress. Lenke til kommentar
Sink Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Jula er hat hvert 2. år, da er jeg oss faren min, hvert eneste år (værtfall de siste tre gangene) har stemoren min fucka opp alt og jeg hadde feira jula på toget hjem, hadde det ikke vært for at ikke gikk på julaften. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 1. Julen har ikke noe med religion å gjøre så hvorfor i helv.. skal religion stjele tradisjonen? Det er mulig jeg beveger meg på tynn is, men det var vel en fyr som het Jesus, som visstnok ble født rundt juletider... Lenke til kommentar
allyse Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 (endret) Det er mulig jeg beveger meg på tynn is, men det var vel en fyr som het Jesus, som visstnok ble født rundt juletider... 5234339[/snapback] Tradisjonen jul har ikke noe med "jesus" å gjøre. Nå er jeg ikke sikker fra hvor eller når, men den kristne tradisjon med jesus mv. ble satt til julen for det passet bra. Er ikke jul egentlig en feiring at tiden går mot vår elns? edit: her har vi noe info om det jeg mener: http://www.geocities.com/blaamaane2/aarshj...tersolverv.html Endret 30. november 2005 av allyse Lenke til kommentar
Carl M Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 (endret) Kirka likte ikke julefeiringen av solsnu, så de tok like godt og lanserte jesu fødsel som høytid for å utkunkurrere/gjøre julefeiringen kristen. Afaik... Jul ble feiret i Norge++ lenge før kristningen av Norge Endret 30. november 2005 av Carl M Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Se der, ja. For å si som vi sier her i sørstatene: prettygoddamn! Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Hvis du begynner å lese litt om slike ting finner du fort ut at kristendommen er en av de mest uorginale religionene som fins. Så godt som alt er lånt fra andre religioner og tradisjoner. I stedet for å fjerne alt hedensk fant de kristne fort ut at det var enklere å integrere kristendommen inn i kulturen de tok over for å spre den. Siden folk ble svært hissige når de nektet dem å utøve sine gamle tradisjoner med makt. Lenke til kommentar
Demonfudge Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 En annen ting som er litt kjedelig er at min stefars far alltid snakker om de samme greiene. Jeg: "Ja, så at det var en lastebil som hadde kræsjet når jeg kom oppover." Han: "Jo! Når je var i forsvaret, så je en slik en lastebil! Je huser også at døm kjørte gjennom her me dom tyskerne!" (Litt dialekt) Også er det kjipt at jeg ikke har plass til mer julemat i magen min. (Men også fint på en måte) Er glad for at jeg har en familie jeg kan feire med, men vurderer mer og mer å hjelpe til hos feks Frelsesarméen neste år. Eller andre steder de trenger hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå