Gå til innhold

Problemer med oppstart av XP


Pablo24

Anbefalte innlegg

Hei. Sliter hardt her nå.

Starter opp pcen min som normalt, men det som skjer er at XP prøver å starte opp, for så at skjermen bare blir helt svart. Og i denne tilstanden, blir den en stund. Når den ha gjort dette, starer den opp på nytt, og blir sendt til siden, hvor det står; Windows did not start succesfully bla bla bla……..Så får jeg valgene : Safe Mode

SafeMode with Networking

SafeMode with Command Prompt

Laste Kown Good Configuration

Start Windows Normally

 

Er det noen som har tips om hvordan jeg kan få fikset dette her. Hadde så fall vært evig takknemlig. Er ikke så veldig hypp på reinstalere pcen, men det må jo være et siste alternativ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Sorry at jeg ikke har gitt lyd fra meg før nå. Måtte på skolen for å ha framføring.

Har ikke installert nytt hardware, i hvert fall ikke før problemet. Har prøvd å kjøre sikkerhetsmodus. Kommer ikke lengre enn til Mup.sys, før pcen gir en blåskjerm med noe text på, men får ikke tid til å lese hva som står der. Det med Start Recovery Console og kjør chkdsk, har jeg ikke hvert borti før. Hvordan går jeg fram her?

 

Takk for alle svarene

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

:ermm:

Hei. Sliter hardt her nå.

    Starter opp pcen min som normalt, men det som skjer er at XP prøver å starte opp, for så at skjermen bare blir helt svart. Og i denne tilstanden, blir den en stund. Når den ha gjort dette, starer den opp på nytt, og blir sendt til siden, hvor det står; Windows did not start succesfully bla bla bla……..Så får jeg valgene :  Safe Mode

                                                           SafeMode with Networking

                                                           SafeMode with Command Prompt

                                                           Laste Kown Good Configuration

                                                           Start Windows Normally

 

Er det noen som har tips om hvordan jeg kan få fikset dette her. Hadde så fall vært evig takknemlig. Er ikke så veldig hypp på reinstalere pcen, men det må jo være et siste alternativ

5229941[/snapback]

 

Dette har akkurat skjedd med pc'en min også. Jeg lagde en tråd, men ingen svarer så hadde vært fint om noen kunne komme med en løsning her om ikke annet. Kortversjonen er at jeg kan starte opp i safe mode, men vet ikke hva jeg skal gjøre der for at pc'en skal starte normalt igjen... :roll: Noen ideer?

 

I safe mode har jeg gjort det der chkdsk -greiene og fikk opp (se vedlegg).

 

Fint om jeg/vi kunne få litt hjelp. :)

post-46831-1135873122_thumb.jpg

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar

Nå gjorde jeg det som stod på bildet; skrev inn chkdsk/F. Da fikk jeg spørsmål om den skulle fikse et eller annet neste gang den starta, og det svarte jeg ja (Y) på.

 

Så når maksinen lastet filene til safe mode stoppet den opp i 2 min og "jobba" litt og så restarta. Når jeg nå er i safe mode å skriver inn chkdsk får jeg dette bildet det opp:

post-46831-1135873894_thumb.jpg

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar

chkdsk kan ikke jobbe helt fritt når du har startet Windows (også Safe mode). En mulighet er å restarte slik du har prøvd, en annen, kanskje enklere måte er å bruke Recovery Console. Da slipper du slike restarter.

 

Du får prøve å kjøre chkdsk flere ganger og se om den klarer å fikse feilene. Hvis ikke så er det kanskje ingen annen utvei enn å formatere.

Lenke til kommentar
chkdsk kan ikke jobbe helt fritt når du har startet Windows (også Safe mode). En mulighet er å restarte slik du har prøvd, en annen, kanskje enklere måte er å bruke Recovery Console. Da slipper du slike restarter.

 

Du får prøve å kjøre chkdsk flere ganger og se om den klarer å fikse feilene. Hvis ikke så er det kanskje ingen annen utvei enn å formatere.

5353651[/snapback]

 

Ja...nå har jeg startet Recovery Console og kjørt chkdsk. Men den finner ikke noe feil. :no: Jeg har kjørt den flere ganger. Den sier først at det ikke er noe feil og det ikke er noe vits i å søke, men så kan du skrive inn chkdsk /p for å sjekke likevel; det har jeg gjort. Men finner altså ikke noe og sier at alt virker. Er det noen andre "commandoer" jeg kan skrive inn for å fikse noe eks. Fixmbr? Har sett på den listen, men vil nødig skrive inn noe som kan ødelegge.

 

Det som er ekstra skipt er at dette ikke bare er et engnagstilfelle på en gammel maksin, men en helt ny en. Og det er ikke mer enn 3-4 dager siden jeg formaterte den sist fordi det var noe feil. Og etter det har maskinen fungert helt bra(borsett fra en gang det kom en skarp pipelyd fra PSU tror jeg og etter noen timer ville den ikke skru seg på, men det gikk ann etterhvert). Og så plutselig nå skjer det at den ikke vil boote Windows normalt, rart :no:.

 

Så er det noen som kan tenkte seg årsaken til dette? For da kan jeg (hvis jeg absolutt må foramtere) fikse det før det skjer igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...