Gå til innhold

Pentium M vs Pentium4

amnisa

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe bærbar pc, men har enda ikke helt fått begrep om hvilken prosessor som er best. Håper noen her har mulighet å svare.

Jeg er selv forfatter og har ikke bruk for all verdens til prosessor i mitt arbeide. Derimot har jeg en sønn som også bruker pcen min på kvelden til spilling. Vår nåværende pc er trøtt og sliten (faktisk en Pentium4 pc2100) og vi har lyst på ny maskin. Men så har altså denne Pentium M prosessoren kommet. Hva er fordelen med denne vs P4?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den er bl.a mye kjøligere enn Pentium 4M , gjør mer arbeidpr klokkesyklus (en 1.7 GHz Pentium M er ofte like rask som en Pentium 4 3.2 GHz). Grunnet mye kjøligere CPU vil du også få en mer stillegående maskin. Men Pentium M er ikke raskere i alle oppgaver, den er dog det i spillsammenheng. Noen ganger drar Pentium 4 forbi, spesielt i tunge oppgaver som mediaencoding og proff 3D-rendering.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

For spilling paa baerbar er det viktig aa fokusere paa hvilket skjermkort du faar bygd inn. En Pentium M drar godt av gaarde i spill, er stillere og bruker mindre stroem enn P4 som aldri burde funnet veien inn i laptoper, men om den sitter med et slitent grafikk chipset spiller det liten rolle.

Saa for spilling boer du se etter maskiner med separat grafikk-minne, ATI mobility og Nvidia Go serien, med 128mb minne. Det heftigste naa for tida er vel Nvidia GeForce Go 7800. Det avhenger jo ogsaa mye paa hvilke spill det er snakk om :-)

Et sted aa starte er f.eks. http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1768299,00.asp

Det finnes mye slapp grafikk for baerbare saa ta deg tid, sjekk og spoer om mulig.

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...