Gå til innhold

Erfaringer med å jobbe i en barnehage?

CurSe

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter jobb og i den anledningen så har jeg lurt på om jeg skal søke jobb som barnehageassistent. Er det noen her på forumet som har jobbet i en barnehage før og kunne sagt noen ord om hvordan det var? Jeg blir stort sett veldig lett likt av barn og har 1 år med lærerutdannelse bak meg så jeg har litt erfaring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne gjerne tenkt meg å jobbe i barnehage jeg også. Svigerinnen min sa det var litt slitsomt i lengden, men du vet vel generelt hvordan det er å jobbe med barn?

Du må like å leke, og å være ute, siden barnehager stort sett er veldig mye ute og plasker i dammene.

Jeg vet at b|real har jobbet i barnehage. Mener å huske at psilo også har det, uten at jeg skal si det for sikkert.

Har desverre ikke noe mer vettugt å bidra med.

Lenke til kommentar

Joda, jeg har jobbet i barnehage. Rundt halvannet år i én (siviltjeneste + litt vikariering etterpå), og litt smått her og der via Aetat. I tillegg har jeg jobbet i SFO.

Hvorvidt det er slitsomt, kommer helt an på barnehagen. Noen har et opplegg hvor ting skal skje konstant, andre er mer laidback, og tar ting som det kommer. Den jeg jobbet mest i, var en lett blanding. Her gikk vi turer i skoger i nærheten, tok bussen til sentrum og var på noe teater-greier, besøkte pepperkakebyen på Galleriet, men hovedsakelig var vi enten ute på lekeplassen, eller inne og fant på et eller annet.

Personlig syns jeg unger kan fint få leke i fred, uten at man skal blande seg for mye inn. Da blir det til at man bare passer på at alt går bra for seg, og gir fart på dissen (eller "husken", som noen kaller den) til de som sitter på den. Jeg var også veldig populær siden jeg kunne tegne ting (racerbiler, troll, prinsesser, etc.) som kunne fargelegges. I tillegg kunne jeg kaste ungene opp i luften, noe som var stor stas. :)

Men, det anbefales på det sterkeste. Det passer nok ikke for alle, det er en del hyling og skriking og stressing involvert (spesielt når alle skal opp fra sølepytten, kle av seg, vaske seg, og mat skal lages). Og bleiebytte, såklart. Jeg har vært borti bleier som.. ja.. hvis jeg sier "mais", "ned i skoene" og "opp til nakken", så skjønner du kanskje tegningen.

Lenke til kommentar

Har jobbet litt i barnehage..Veldig Gøy egentlig, jeg jobbet på småbarnsavdeling 0-3 år , det er ikke så veldig mye støy blant de små..Kjedelig å skifte bleier da..men jeg klarte å snakke meg unna det å skifte bleier..

Jeg var den eneste mannen i barnehagen så det blir litt slitsomt å høre på all pratingen.

Ellers er det bare gøy, leker med unga og sånt..Man får bra kontakt med dem

Lenke til kommentar
........

5229970[/snapback]

Satt å leste i tattoo & piercing tråden, og kom over hjemmesiden din. Fant noen litt morsomme ting der.

Unger som riper opp lakken på biler, skulle fått et par riper og bulker i sin egen lakk (les: spanskrør. Dekket med brennmaneter, surret fast med piggtråd, dryppende av cyanid.).

:D

___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___

Kjenner en del som jobber i barnehage/sfo og det virker som om de trives med det. Men kommer litt an på personen, noen liker barn. Andre ikke.

Du bør også passe litt på hvilken barnehage du søker. Noen av dem er såkalte "naturbarnehager" der barna er ute hele dagen, går tur, plasker i søla og det ikke finnes dårlig vær, bare dårlige klær.

Lenke til kommentar

Det lille av erfaring jeg har er den uken jeg jobbet oss moren min i arbeidsuken. Var nok en av de kjekkeste ukene i mitt liv. Unger er knall å jobbe med. Man tenker ikke over bleier og slikt når man ser hvor fantastiske og forskjellige alle de små krabatene er.. Anbefaler på det sterkeste! :love:

Lenke til kommentar
Bleieskift er vel det som skremmer meg mest i det yrket. Må man tørke unger i rompa etter at de har vært på do? Alle husker vel da de var liten og ropte FÆÆÆDDI, så kom mor/far og tørket :)

5238978[/snapback]

Klart det, men det er absolutt å foretrekke istedenfor bleier. Det er en mye lengre og mer omstendig prosess.

Men, man blir vant med det. En ukes tid, så bytter du bleier som en proff.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er førskolelærer og jobber nå som 60% styrer og 40% Pedagogisk leder i en barnehage. Før jeg hoppa på utdannelsen jobbet jeg som vikar i barnehage, SFO og skole i til sammen to og et halvt år.

Som nevnt over må du tale litt stress og et relativt høyt lydnivå, samt at du bør kunne stå oppreist hvis du ser blod/spy/snørr (både grønt og gult :p ) og selvfølgelig diarè i alle formater. Det kreves også at du tør å ta kontakt med foreldre å slå av en prat ved henting/levering

Jeg har jobbet sammen med en del mannelige assistenter de siste 3 årene og alle sier det samme som Psilocybe; etter en uke eller tre går alle rutinesituasjoner som f.eks bleieskift av seg selv.

Du blir ikke rik av å jobbe som assistent/vikar (ca 200-240 000 i året) men det er en utrolig givende jobb. Personlig kunne jeg ikke tenke meg å drive med noe annet, og jeg har vel skiftet minst 3000 bleier. :cool:

Hvis du går førskolelærerlinja er lønna 250 til 400 000 avhengig av stilling. Som mann vil du også få kasta jobber etter deg.

P.s : De som lettest får seg vikarjobb i barnehage er det som ringer rundt og viser interresse. Private barnehager har som regel større vikarbudsjett enn kommunale.

Lykke til uansett hva du ender opp med å gjøre :w00t:

Lenke til kommentar

Har en mor som er styrer i en barnehage (har vel vært det i 15 år nå), har hørt en hel del om det, og det er særlig et par ting som går igjen:

• Du må være flink til å samarbeide, og spille på lag
  • Du må greie å sette klare grenser, om barna liker deg er noe du kanskje liker selv, mens det i mange tilfeller ikke er det beste for barna

Endret av Mr.Berg
Lenke til kommentar

Jeg jobber i barnehage og vil selvfølgelig anbefale deg å søke på jobben! :D

Unger elsker gutter/menn som jobber i barnehage (spes fra 4 år og oppover).

Det er en slitsom, men utrolig givende jobb.

Du vil nok oppleve barn som hylgriner fordi du går ut av rommet eller

skal hjem ;)

Hvor hektisk/slitsomt det er avhenger ofte av hvilken

barnehageform man jobber i. Selv jobber jeg for tiden

i en barnehage med 36 barn (1 avdeling) med barn fra 0-6 år.

Jeg sitter kanpt rolig i løpet av en dag. :)

Jobber du feks på en 0-3 års avdeling er det ganske rolig, leken

blir ikke helt det samme som når du jobber på stor avdeling (3-6 år)

TAAB: Bare en liten kommentar, lønna varierer fra kommune til kommune.

Her jeg bor så tjener feks assistentene 180 - 190 000 i året. :)

Endret av Mirann
Lenke til kommentar

Sorry, jeg er så vant til PBL (Private barnehagers landsforening) tariffen. Jeg mener at startlønn hos oss er 199 000 eller 201 000 for tiden. :)

*edit* Ser at du bor på Nordpolen, men hvilken av kommunene der? ;)

Endret av TAAB
Lenke til kommentar
Sorry, jeg er så vant til PBL (Private barnehagers landsforening) tariffen. Jeg mener at startlønn hos oss er 199 000 eller 201 000 for tiden. :)

Du har helt sikkert rett i det :)

Jeg trodde lenge at alle barnehager ga lik lønn.

Der tok jeg feil, ja ;)

Fikk tilbud om en jobb som førskolelærer i Oslo, med en årslønn på 249 000.

Det er jo ikke akkurat noe å hoppe i taket for :p

*edit* Ser at du bor på Nordpolen, men hvilken av kommunene der? ;)

5305908[/snapback]

Jeg bor i Nisse Kommunen :p

Endret av Mirann
Lenke til kommentar
Nei 249 000 er lavt. Hos oss er alle førskolelærerene ansatt som pedagogiske ledere og lønnsrammen er da 280 - 310 000 + evt tillegg.

Kan nok lønne seg å finne en privat barnehage ja. ;)

5306417[/snapback]

Ja, jeg skal flytte i jaunuar og må få ny jobb.

Vil helst til privat barnehage da. Lønn er jo en

stor motivasjon ;)

Men sier seff ikke nei til en jobb i kommunal bhg,

bare fordi den er kommunal :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...