Milla Skrevet 1. desember 2001 Del Skrevet 1. desember 2001 Begynner med kortversjonen, for nå er jeg så møkke lei. Jeg gjentar; dette er kortversjonen :sad: Det første som gikk føyken på dene maskinen (nå i siste omgang ihvertfall) var det interne modemet. Jeg hadde maskinen hos meg, formaterte og la inn Win98. Da jeg skulle legge inn drivere fra diskett, viste det seg at diskettstasjonen også var kaputt. Når maskinen ble hentet hos meg fungerte alt som det skulle (jeg spilte Sims på den noen dager også :wink:). Da eieren plugget i hjemme ble maskinen bare stående å blinke. Ved nytt forsøk senere på dagen, startet den likevel, men modemet virker like forb.. ikke. Jeg var der i kveld og skulle fikse modemet, men så ville ikke maskinen starte opp skikkelig, den sto bare å blinket og det kjente pipet ville ikke komme. Etter noen forsøk på å å starte opp maskinen, ville den plutselig, men etter et forsøk på restart ble den igjen stående å blinke. Etter nye forsøk på å starte, forsvant strømmen. Eller dvs at hvis den står en stund uten strømkabelen i, så kommer det en liten reaksjon når den plugges inn igjen. Det virker som det stopper opp et sted. Jeg tok ut strømforsyninga, som forøvrig var pullpakka med støv, og gjorde den helt ren. Fortsatt ingen endring. Fjernet også modemet. Får denne maskinen hjem til meg i kveld for å teste med en av mine strømforsyninger. Får den da strøm tar jeg ut alle deler, blåser bort alt støvet og starter opp med kun skjermkortet i. Tenkte ihverfall det var der jeg må begynne. Er det noen med erfaring her som kjenner igjen symptomene og kan komme med noen tips, blir jeg veldig takknemlig. Nå har jeg hatt denne maskinen til rep så mange ganger at jeg gidder snart ikke mer. Dette er siste forsøk, så får hun sette den inn hos Cinet og heller betale 750 kroner timen *ARGH* Ja, forresten. Vi hadde et forykende uvær her for en del uker siden. Det lynte mye og hun hadde maskinen avslått, men tilkoblet. Det er etter dette at modemet ikke har virket. Kan lynnedslag i nærheten føre til denne type problemer? ________________ [ Denne Melding var redigert av: Milla på 2001-12-01 21:01 ] Lenke til kommentar
Ondys Skrevet 1. desember 2001 Del Skrevet 1. desember 2001 Hmmm.. Er ganske sikker på at modemet har blitt ødlagt etter lyn og torden, hadde nemlig det problemet selv. :smile: Når det gjelder det andre, så kan det være strømforsyningen. Siden den var plugget i nettet. Men hvis den har ryki, så skulle det ikke være så mye igjen i boksen. Det kan også hende at over spenning har kommet ut fra strømforsyningen og ut på hovedkortet, slik at den har kortsluttet noen/alle kretser. Lenke til kommentar
BBC Skrevet 1. desember 2001 Del Skrevet 1. desember 2001 Kan vel også si det slik at når en datamaskin har vært utsatt for lyn-nedslag, så skroter de fleste dataforhandlere/reperatører datamaskinen øyeblikkelig uten å knappt sjekke den (i de tilfeller du får igjen på forsikringen). Det er ikke alltids at du vil se virkningene av lynet med engang, men det kan komme en uke eller et år senere. Lenke til kommentar
Milla Skrevet 1. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2001 Vel, nå har jeg feilsøkt litt her. Prøvde med en av mine strømforsyninger, men med nøyaktig samme resultat. Dermed kan jeg utelukke feil med den. Har og plukket ut RAM-brikken hennes og testa med en ny jeg hadde liggende. Ingen endring. Det eneste som står i av tilleggskort nå er skjermkortet. Og eneste IDE-enhet tilkoblet er HD'en. Fortsatt kommer bare en antydning til liv - så er alt like dødt igjen! Dette blir bestemt siste gang jeg rører maskinen hennes. Nå har jeg ordna dritten så mange ganger i løpet av de to siste åra at jeg har kommet ut av telling, både hva gjelder timer og antall dager! Det er da f.. ikke mitt ansvar å ordne opp hver gang noe er galt! (Sorry! Måtte bare lette litt på lokket.) _________________ [ Denne Melding var redigert av: Milla på 2001-12-01 23:00 ] Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 1. desember 2001 Del Skrevet 1. desember 2001 det kan være at alt er i orden bortsett fra hovedkortet der sikring eller no har gått. Har du forsøkt å teste med et annet hovedkort? Lenke til kommentar
Ondys Skrevet 1. desember 2001 Del Skrevet 1. desember 2001 Hmmm, hvor finner man en sikring på HK'et? Det har aldri jeg sett noen gang. Hvis du tenker på sikringen i kabinettet, da skjønner jeg hva du mener. men over til problemet. Har du sett etter om biosen er i orden? Dette er en FLash brikke, og den kan ha mistet informasjon i tilfelle når det tordnet. Kan du høre at PC-en starter opp? (hdd'en) Altså laster den windows og slikt, så kan det være skjerkortet. Du får prøve deg fram... Lykke til. :smile: Lenke til kommentar
Milla Skrevet 1. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2001 Quote: On 2001-12-01 23:43, Stonescream skrev:det kan være at alt er i orden bortsett fra hovedkortet der sikring eller no har gått.Har du forsøkt å teste med et annet hovedkort? Har testet alt utenom hovedkortet og skjermkortet, men regner med at det er på HK'et problemet ligger. HD'en har jeg satt inn i en av mine maskiner, og den funker bra den også. Det som gjenstår er å teste med et annet skjermkort. Skal gjøre det bare for å ha det gjort. Og maskinens eier er selvsagt sur på meg fordi jeg har ødelagt "harddisken" hennes!!??! Lenke til kommentar
Ondys Skrevet 1. desember 2001 Del Skrevet 1. desember 2001 Siden hun allerede er sur, så tar du fram en hammer. Å går amok, med kraft på harddisken! TA DEN, OG DEN!!! Du vil garantert føle deg mye bedre. :razz: Gi hu dere vennina de ett par slag å, så skal du se at de funker:) Lenke til kommentar
Dataante Skrevet 1. desember 2001 Del Skrevet 1. desember 2001 Prøv clear cmos jumperen, det kan være så enkelt? Lenke til kommentar
Milla Skrevet 1. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2001 Quote: On 2001-12-02 00:02, Dataante skrev:Prøv clear cmos jumperen, det kan være så enkelt? Japp, det skal jeg gjøre - hvis jeg finner den. Kabinettet er av typen mini-micro :wink: Lenke til kommentar
Milla Skrevet 1. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2001 Takker Dataante :wink: Det var faktisk så enkelt! Tok batteritrikset og nå er maskinen oppe å går som om ingenting har skjedd. Lenke til kommentar
Milla Skrevet 1. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2001 Quote: On 2001-12-02 00:00, Ondys skrev:Siden hun allerede er sur, så tar du fram en hammer.Å går amok, med kraft på harddisken!TA DEN, OG DEN!!!Du vil garantert føle deg mye bedre. :razz:Gi hu dere vennina de ett par slag å, så skal du se at de funker:) Knuse hele maskinen - det hadde vært no det.. :wink: Men nå er jeg så lite voldelig av meg at jeg tror jeg dropper det. Men gjett om jeg skal fortelle akkurat hvor ferdig jeg er med den maskinen!! Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 2. desember 2001 Del Skrevet 2. desember 2001 Jeg ser du har forhåpenligvis fått løst problemet med at datamaskinen starter. Når d kommer til modemet vet jeg at d er ikke så få modem som går i stykker hvert år pga lynnedslag. De fleste vet at strømledninger i hus å hytte har sikringer for å forhindre brann og ødelagte elektriske aparater. Men du må huske på at strømmen ifra et lynnedslag også kan komme inn gjennom telefonkabelen. Særlig når denne kabelen er tilkoblet skjørt utstyr som en pc kan mye rart skje. Det kan hende at modemet ditt er ganske så ødelagt. Husk å trekke ut telefonledningen neste gang d smeller! mvh Karl Kristian Aurstad Lenke til kommentar
Milla Skrevet 2. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2001 Quote: On 2001-12-02 13:15, aurstad skrev:Jeg ser du har forhåpenligvis fått løst problemet med at datamaskinen starter. Når d kommer til modemet vet jeg at d er ikke så få modem som går i stykker hvert år pga lynnedslag. De fleste vet at strømledninger i hus å hytte har sikringer for å forhindre brann og ødelagte elektriske aparater. Men du må huske på at strømmen ifra et lynnedslag også kan komme inn gjennom telefonkabelen. Særlig når denne kabelen er tilkoblet skjørt utstyr som en pc kan mye rart skje. Det kan hende at modemet ditt er ganske så ødelagt. Husk å trekke ut telefonledningen neste gang d smeller! mvhKarl Kristian Aurstad Skjønner du bare har skummet innleggene her, for det er ikke en av mine maskiner det gjelder. Det er en gammel harv til ei "venninne", og denne harva har jeg tatt i for siste gang. Når har jeg fiksa maskinen hennes gratis i 2-3 år, og nå gidder jeg ikke mere. Neste gang får hun levere den inn der den er kjøpt og betale for det. Er det forresten flere her som opplever at folk ikke er takknemlige for det gratisarbeidet en gjør for dem? Hver gang noe ryker, er det min feil, fordi det er jeg som har ordna maskinen sist det var feil på den. I går presterte hun faktisk å ringe hit og si at datteren var fly forbanna, fordi jeg hadde henta maskinen til rep. Hun hadde jo viktige ting liggende der, som hun måtte ha ut fort. Jeg måtte jo minne henne på at maskinen var hos meg fordi den var "død" da. Å jaaa, det hadde hun jo glømt!!!?! *rister på hodet* Lenke til kommentar
BiosFlasher Skrevet 2. desember 2001 Del Skrevet 2. desember 2001 Opplever oftere at folk er overtakknemlige og tvinger meg til å ta imot penger for noe så enkelt som å sette inn en brenner.. Lenke til kommentar
Milla Skrevet 2. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2001 Quote: On 2001-12-02 13:57, BiosFlasher skrev:Opplever oftere at folk er overtakknemlige og tvinger meg til å ta imot penger for noe så enkelt som å sette inn en brenner.. Du er heldig :wink: Men det er jo sånn det bør være også da. Dette kvinnfolket tar det som en selvfølge at jeg stiller opp hver gang ungene har knota til alt. Fikk faktisk en gang tilbud om en lysestake til 20 kr da :razz: Lenke til kommentar
Frodo_Torpedo Skrevet 2. desember 2001 Del Skrevet 2. desember 2001 Enig, det er et hel.... å gjøre tjenester til bekjente som har null peiling på maskiner. Alt funker etter at du har holdt på i kanskje timer, så går det en dag eller to så har de "føkka" til alt IGJEN. Og som du sier så er det din feil, fordi du var den som sist rota inni maskineriet. Jeg for min del har slutta å gjøre tjenester for folk som har null peil nå anbefaler jeg de til å gå til en fagmann og betale for det. Litt synd på en side, for det er jo egentlig hyggelig å hjelpe andre. Lenke til kommentar
Ondys Skrevet 2. desember 2001 Del Skrevet 2. desember 2001 Å hjelpe andre, er som å gi seg selv ett spark i baken! (Noen ganger) Jeg har sluttet å hjelpe venner, hjelper heller folk på hardware.no For der kan de ikke gjøre meg no. :smile: Spesielt på datapartier, så går jeg av hengslene, hvis noen vil ha hjelp med nettverket sitt. Grunnen til det er vell fordi jeg har drevet med det i 7 år, og har blitt en smule lei. Men men. Man kan ikke få pose og sekk... Lenke til kommentar
Milla Skrevet 2. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2001 Ja, jeg liker å hjelpe folk med maskinene, jeg koser meg rett og slett når jeg får løse problemer og ordne opp. Jeg håper jo at dette kvinnfolket etter hvert vil se verdien i å ha hatt meg - for heretter må hun betale 750 kr timen hos Cinet. Til pass for henne! Og den tanken koser jeg meg litt ekstra ved... Lenke til kommentar
Magellan Skrevet 2. desember 2001 Del Skrevet 2. desember 2001 Det er egentlig helt ufattelig hvor lite tekniske enkelte folk kan være. Husker en gang naboen ringte og trengte hjelp med en skriver som ikke fungerte. Jeg gikk bort og satte i strømkabelen :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå