Gå til innhold

Hvilket 7800gt kort er stillest ?

taleg

Anbefalte innlegg

Sitter å vurderer en større oppgradering, og må i den sammenhengen ha et nytt skjermkort.. har på sikt tenkt å kjøre SLI.

Har tittet på en del forskjellige 7800gt kort som ser ut til å være det jeg er på jakt etter. Der i blant XFX GeForce 7800GT 256MB GDDR3 eXtreme, PCI-Express, Dual-DVI, VIVO, 450MHz

Stillehet er viktig for meg, men jeg har enda ikke tenkt å begynne med vannkjøling.

Så det jeg lurer på er hvilket 7800gt kort er stillest med stock kjøler ?

Kort sagt, hvilket kort er bråker minst ?

Taleg

Endret av taleg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og HAR GTX lavere støy enn GT?

Jeg er veldig spent her selv, jeg har tenkt en stund på dette spørsmålet, men har aldri turt å stille det i frykt for å få ca 110 harme og vrede forumbrukere etter meg som synes jeg enten skal google ellersøke på forumet. SOM om ikke jeg har gjort det. Men...men, spent er jeg i alle fall.

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar

Nå har jeg (om du ser i profilen) et Sapphire x800xl "ultimate edition". (Zalmankjøler). Men dette kortet bråker som fy i windows og i spill. Og som oftest er det i Windows man vil at det skal være stille, i spill har man gjerne på seg hodesett med mye annen lyd osv.

Er det noen som har erfaring med en Shuttle SN25P? I Windows, støyer det mer/mindre enn de andre viftene?

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar

kan ikke si at mitt xfx 7800gt bråker så mye, men jeg har andre støykilder i kassa, så det er vanskelig å si om det er helt lydløst. men jeg synes nå det er stille nok. dog ikke bra nok kjølt til overklokking, så i morra så blir det montert en zalman kjøler på mitt kort også

Lenke til kommentar
bråker zalman? jeg hadde et x800 med zalman hørte ikke en lyd fra det når den gikk på full pupp :hmm: Mitt 7800gt er så å si lydløst i windows

Nå tror jeg det er en stor forskjell på den zalmankjøleren man kjøper løst, og setter på, og den som som sitter ferdigmontert på et "Ultimate Edition". Jeg har hørt av andre at de også mener det ferdigmonterte bråker.

Er det dog noen som vet om det er noen forskjell på GT og GTX?

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar

Nå har jo jeg en Shuttle da, og der er det ikke så mye plass. Det er akkurat at jeg får plass til det ferdigmonterte, og det er på millimeteren. Så å sette på en ekstra kjøler blir nok ikke aktuelt for meg, dog kanskje for trådstarter. (der jeg så elegant har stjålet tråden :p)

Da får jeg vel bare snike meg til en annen person eller butikk som har et av dem og høre hvordan det er. :)

Takk for all responsen da. :)

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar

Jeg også har POV sitt kort, har ikke klokket det noe ennå...prøvd meg litt men ser ikke behovet for det ennå uansett så følger det med minnekjølere også, eller så kan man kjøpe revoltec sine som er større enn zalman sine.Men jeg kan si sikkert du får klokka lengre med Zalman enn stock-vifte..når det gjelder varme ihvertfall. Og som andre som jeg har snakka med så blir ikke minnet så veldig varmt.

Lenke til kommentar
Ingen av viftene til hverken GT eller GTX er særlig stille imo. I Windows er de OK, men i spill opplever jeg at samtlige bråker som en vaskemaskin! Mitt tips er å montere på denne og kjøre quiet mode: Helt stille og litt bedre kjøling enn stock. Kos deg!

5229077[/snapback]

Har du testet samtlige av GT/GTX kortene da? Dem stilleste kortene i Geforce 7 serien lages per idag av Asus ifølge flere tester, og bråker ikke noe særlig. Bygget en maskin for en kompis med et 7800GTX kort og viften er knapt merkbar. Både Hiper'n og stock viften til 3700 San diego'en bråker mer

http://www.driverheaven.net/reviews/7800gtx/conclusion.htm

Endret av ducmaster
Lenke til kommentar
Ingen av viftene til hverken GT eller GTX er særlig stille imo. I Windows er de OK, men i spill opplever jeg at samtlige bråker som en vaskemaskin! Mitt tips er å montere på denne og kjøre quiet mode: Helt stille og litt bedre kjøling enn stock. Kos deg!

5229077[/snapback]

Har du testet samtlige av GT/GTX kortene da? Dem stilleste kortene i Geforce 7 serien lages per idag av Asus ifølge flere tester, og bråker ikke noe særlig. Bygget en maskin for en kompis med et 7800GTX kort og viften er knapt merkbar. Både Hiper'n og stock viften til 3700 San diego'en bråker mer

http://www.driverheaven.net/reviews/7800gtx/conclusion.htm

5229350[/snapback]

Jepp, har testa samtlige. Angrefrist er morro! :D

Selv om det Asus-kortet du nevnte benytter NV Silencer 5 rev 3, er det fortsatt rimelig noisy spør du meg. Vifta ligger konstant på 2000+ rpm mens zalman ligger på rundt 1200 i quiet mode, ergo er forskjellen STOR!

Zalman VF700 (17dB) på GPU + NorthQ 3312 UFO(12dB) på CPU er en uslåelig kombinasjon.

Asus lanserer om litt en passiv kjøler for Geforce 7800-serien, men da sier det seg selv at overklokking er utelukka.

Endret av hwfreak
Lenke til kommentar

Mitt XFX 7800GT bråker i oppstarten av maskinen, (full guffe) men når driverene lastes inn så blir det stille. (windows) Starter jeg et spill eller en film, spinner vifta opp igjen, men ikke til max...

Lurer på om det var Rivatuner jeg prøvde, som hadde en instilling ang viftehastighet i 2d/3d modus... Stille inn vifta til den ikke bråker, test å se om det er stabilt/hvor varmt kortet blir... GT blir ikke så veldig varmt, så jeg tror nok man fint skulle få et stille kort selv i spill...

Lenke til kommentar
Ingen

Selv om det Asus-kortet du nevnte benytter NV Silencer 5 rev 3, er det fortsatt rimelig noisy spør du meg. Vifta ligger konstant på 2000+ rpm mens zalman ligger på rundt 1200 i quiet mode, ergo er forskjellen STOR!

Det er ingen direkte sammenheng som sier at Arctic cooling sin NV skal bråke mer enn Zalman sin vifte, selvom den kjører på høyere turtall.

Det er som regel ikke selve viftene som bråker, men "luftstøy".

Alt etter hvordan du vinkler bladene og utformingen av disse har noe å si på "støyen du får". Har f.eks. nå Arctic cooling Pro fan 3 TC innstallert. Den går på 2200 rpm og bråker mindre enn de gamle 12 db papst viftene jeg hadde som gikk på 1400 rpm. you see?

Endret av torkelma
Lenke til kommentar

Har bra luft flyt i det kabinettet jeg har tentk til å bruke.. så noe støy er det fra før av, men jeg er ute etter å minimerer støyen fra enkelt komponenter, sånn at det eneste jeg hører er den lave susingen som kommer av luft flyt.

Vil helst ikke at det nye innholdet skal bruke så mye mer enn det jeg har i dag.

Har tenkt å bruke en mist psu, det eneste jeg regner med kan lage noe særlig bråk er cpu vifta, som vil komme til å være stock en stund, og vifta til gpu..

Det jeg hører pr i dag er psu..

vet at det vil bli noe høyere støy med det oppsettet jeg har tenkt på, men vil gjerne ha redusert det så mye som mulig uten å ty til vannkjøling.

Taleg

Lenke til kommentar

@ torkelma

Nå har det seg slik at jeg har testet samtlige GPU kjølere fra Arctic-cooling og ingen kan måle seg med zalman-godsaken. AC-viftene er dessuten mindre og opererer som kjent på langt høyere turtall. Ingen god kombinasjon med andre ord. Test de side om side og du får deg en aldri så liten, men logisk overraskelse.

God fornøyelse! :D

Endret av hwfreak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...