Gå til innhold

Sortnivå og kontrast på LCD (+ "respons-rant")

CAT-scan

Anbefalte innlegg

Er det bare meg som synes det har stagnert litt på den fronten? For meg er sortnivå faktisk det absolutt viktigste ved en skjerm (sammen med korrekte farger). Det var en av grunnene til at jeg ventet såpass lenge med å skaffe meg en LCD, og jeg er fortsatt langt fra fornøyd med hvordan LCD-skjermer håndterer mørke partier i skjermbildet - CRT er fortsatt milevis foran. Sort er ikke sort på LCD.

Etter hvert vil vi vel få OLED og kombinasjonsteknologier som har et bedre kontrastforhold (og ikke så veldig mye høyere lysstyrke, og dermed et bedre sortnivå), men er det virkelig ikke mer å hente på dagens LCDer?

Om det er noen her som har snøring på nye paneler, så søl gjerne bønnene. Spesifikke modeller er vel egentlig ikke så uhyre interessant, jeg holder meg til et knippe produsenter uansett, men om det er noen fete paneler som er under utvikling eller blir tuklet med av ulike produsenter kan det gjerne avsløres her.

[sidenote: Jeg er også en smule irritert på alt fokuset på responstid. Det er nesten ikke snakk om annet, og for å være helt ærlig, det bryr meg midt bak knehasene hvor lav responstid en skjerm har. Det finnes vel knapt en nyere modell på markedet i dag som har problemer med for høy responstid. Produsentene vet selvfølgelig å spille på dette (BENQ anyone?), og det blir bare mer og mer snakk om det. Fyfaen jeg er lei dette maset. Det stjeler jo selvfølgelig oppmerksomhet fra det viktige ved skjermer. Alle "gamere" som kjøper drittskjermer med 2ms fordi de tror de blir bedre i CS av det kan ta seg en bolle. For det første; dette tallet er egentlig ikke det dere leter etter. Les tester eller prøv skjermen selv for å finne ut hvilken skjerm som er best. Dette tallet har blitt en pissin' contest mellom produsentene, og det er lenge siden de fant ut at det var finurlige måter å definere responstid på slik at lettlurte folk skulle kjøpe skjermen med lavest tall. For det andre; jeg skal lett ta samtlige av dere med min 12ms Eizo, sådetså! :yes:]

Endret av CAT-scan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er også en smule irritert på alt fokuset på responstid. Det er nesten ikke snakk om annet, og for å være helt ærlig, det bryr meg midt bak knehasene hvor lav responstid en skjerm har.

5228953[/snapback]

Jeg er fullstendig enig, men nå er det jo sånn at responstiden bestemmer hvor bra skjermen er, på samme måte som bildekvaliteten på et kamera måles i megapixler (mobilkamera, anyone?) og lydkvalitet måles i watt. Som du sier, så vet produsentene å utnytte dette, og det er jo ikke få som går på disse salgstriksene.

Lenke til kommentar

Ikke at jeg helt forstår hvorfor det ble snakk om merker, men ok.

TV2 hjelper deg er før øvrig ikke det stedet jeg hadde stolt mest på når det gjelder teknologi. I alle fall ikke før jeg fikk rede på hvem som faktisk sto for testingen, og litt mer detaljer rundt testingen. Det finnes jo knapt mer overfladiske tester enn de på slike programmer, i alle fall slik de fremstår på TV. Det er mulig det er mer og bedre testing bak kulissene, men siden de ikke kommer med noe nyttig, så er testen heller ikke nyttig. I alle fall ikke for meg.

DOS vil aldri bli det samme  (plystre plystre, ser opp mot himmelen uskyldig)

Hah, du av alle folk burde vel komme med noe mer nevenyttig til diskusjonen enn det her. Er virkelig håndtering av sort noe du så lett ignorerer? Det er ikke alle som fôrer skjermen på pastellfarger og teletubbies hele dagen, regner med du ikke er en av dem?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Teste ble i følge tv2 utført av "dvd og hemmekine"

Det var tvskjerme som ble teste noen lcd typer og noen plasma typer.

Du må nok se i bladet når det kommer ut.

selv om du ikk skriver spesifikt at det er skjerm til pcen så går jeg ut i fra at det er det du er ute etter.

grunne til at jeg nemte denne teste er bre får du skal få en pekepinn på forskjelen mellom de forskjelig produsenten, ikke noe annet.

Lenke til kommentar
grunne til at  jeg  nemte  denne teste  er  bre får  du skal få en  pekepinn på forskjelen  mellom de  forskjelig  produsenten, ikke noe  annet.

5238733[/snapback]

Du gjør nok ikke det. Ingen produsenter leverer jevnt på dette området, da ulike paneler oppfører seg helt ulikt. Dessuten strekker man det enda tynnere ved å forsøke å dra paraleller fra TV til monitor, noe som er totalt ulike produksjonområder for kontrollerlogikk. Panelene er ikke nødvendigvis så like de heller..

Lenke til kommentar

CAT-scan,

sorry :)

Faktisk benytter jeg et grått Adeo lerret på LCD projektoren min nettopp for å senke/bedre sortnivået. Jeg bruker også en linse, "warming filter", for å ytterligere senke det. Resultatet nå er at det projiserte bildet er mer behagelig å observere enn det på LCD skjermene mine. Kontrastnivået er jo selvsagt ikke det samme og skarpheten kan heller ikke sammenliknes med LCD skjermene. Men i spill -er- projektoren bedre på skygger og mørke. Aktiv iriskontroll per-frame av lysmengden er med på å hjelpe, så man oppnår "sortere sort" ved å strupe inn lyset samtidig som projektoren styrker fargene (farge behandling). Når det blir lyst, åpner man iris og lys flommer ut. Slikt har man ikke på LCD skjermer, og det blir ikke like dynamisk. Man har noe liknende på NEC og Eizo skjermer ("movie") som justerer gamma etc "on-the-fly". Men hvis man tar projektoren et steg videre - man ser på et lerrett, uten baklys, uten "hotspots", sølvrefleksjoner, refleksjoner av seg selv som noen nyere skjermer kan gi grunnet "glossen".

Vel, det er nå min erfaring. Ingen fasit, men det er et alternativ :D

For å demonstrere for eventuelt andre på forumet har jeg akkurat bedt om hjelp fra en gammel kamerat. Vi gjorde noen tester med noen fargemaler jeg lagde, han kjøpte for en tid siden en Eizo 21" T965 CRT jeg hadde. Denne var ferdig kalibrert på service før han kjøpte den. En skikkelig skjerm som har absolutt null problem med noenting, bortsett fra vekt. Et vidunder å spille på.

For øyeblikket sitter jeg på 2stk LaCie photon20visionII. Nedenfor ligger 5 bilder. Hvert bilde har skygger av farger som GIF bilde i 1600x1200. I bunnen ses tekst, som beskriver R/G/B verdi av farge. 0 er bakgrunn, total mørke, og skal dermed ikke ses. Mitt resultat er som følger, med total mørke i rommet og LCD skjerm på "user" (typisk "photo", lysstyrke på 75%).

Gammatest_red.gif - kan knapt se 5, ser tydelig 10

Gammatest_green.gif - kan tydelig se 5

Gammatest_blue.gif - kan knapt se 10, ser tydelig 15

Gammatest_grey.gif - kan tydelig se 5

Gammatest_mix.gif - kan knapt se "5R5G5B" på 5 blå fargelinje.

Ved å kompensere for blåfargen slik at jeg får 5 på alle farger, endres samtidig gråskala som nå blir mer blå enn grå. CRT skjermen forsøker seg, og har ingen problemer i det hele tatt å se 5 på alle bildene. Han forsøker også andre moduser, og har ingen problemer med å se "5" på bildene.

Nå vet jeg ikke om dette hjelper diskusjonen din Cat-scan, men håper det fremmer et av problemene med mange LCD skjermer i dag :)

Så kommer dagens moderne løsning - mer dynamikk, uten iris/on-the-fly "movie" fargejustering etc. Eizo har blant annet kommet ut med 14-bit skjermer, som skal hjelpe voldsomt. Også projektorer går den veien nå, så det er trolig et steg i riktig retning.

Så et jalla-eksperiment - har noen forsøkt å gjøre med LCD skjermer hva man gjør med projektorlerret ? Å legge på rene, litt småmørke transparenter for å senke sortnivået? Man må selvsagt kompensere, men her må man velge hva man ønsker.

PS! Veldig viktig å presisere at jeg ALDRI bruker en slik preset til surfing, programmering, arbeid etc. Oftest kjører jeg kontrast i ATi kontroll panelet ned på 50%, men slikt avhenger jo voldsomt av belysning i rommet.

post-15998-1133488982_thumb.jpg

post-15998-1133488988_thumb.jpg

post-15998-1133488995_thumb.jpg

post-15998-1133489005_thumb.jpg

post-15998-1133489014_thumb.jpg

Endret av Boye
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...