Pipboy Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Før jeg og to andre skulle ha spansk tentamen fikk vi beskjed at vi alle kom til å stryke i faget om vi ikke bestod på den. Samtlige strøk. Etter at skolen var ferdig klagde den ene om at han ikke hadde fått brev om strykvarsel og bestod dermed faget. Den andre kom opp i muntlig og fikk 2-, og bestod faget. Jeg derimot kom ikke opp i spansk og fikk brev av læreren og nå jeg ta både skriftelig og muntelig eksamen om en ukes tid. Og for å ikke gjøre det noe bedre ønsker jeg å vite om jeg hadde en god nok grunn til å klage på lærerens handlinger i denne saken. Regner med at det er altfor sent nå... men allikevel må jeg spørre. Klamrer meg til et siste håp her nå. Regner med at jeg stryker nå også og når jeg da må ta det opp igjen må jeg betale for eksamen noe jeg ikke har lyst til. Min egen feil at dette kommer til å skje, men det er nå slik, og det er ikke noe å gjøre med det nå. (øving er utelukket siden skriftelig er om 2 dager..) Lenke til kommentar
fox Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 det skal ikke være lov! Lenke til kommentar
eught Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Nå er jeg ikke ekspert på dette, men jeg skal svare så godt jeg kan ut fra det jeg har oppfattet av slike regler. Når det gjelder varsel om stryk i et fag tror jeg ikke lenger det er et krav at lærerne må gi det til elevene automatisk om høsten. Til våren er de derimot nødt. Dog vet jeg bare at dette gjelder om man står i fare for å ikke få karakter på grunn av for høyt fravær (for lite grunnlag med andre ord), og det er også mulig at det er min skole som praktiserer det slik. Så vidt jeg vet er du ikke nødt å ta eksamen om du stryker i faget. Læreren kan ikke tvinge deg til å ta privatisteksamen, men dersom du stryker i faget og ikke tar et annet fag istedenfor, vil du få for lavt timetall og ikke godkjent vitnemål før du har nok timer. For meg kan det virke som læreren har gjort det som en "service", men om du ikke har sjanse til å bestå eksamen spørs det hvor bra det er for ditt vedkommende. Det kommer også an på om det er snakk om obligatorisk språkfag (som du har hatt siden grunnkurs) eller om det er et studieretningsfag. Om det er obligatorisk er du nødt til å bite i det sure eplet og lære deg det bedre, muligens til sommeren. Om det er et studieretningsfag burde det være mulig å velge et annet fag istedenfor, men jeg tror det er regler om at du må ha minst ett språkfag om du ikke har realfag (eller noe sånt). Jeg er ikke helt sikker på det som står ovenfor, ettersom det kan være et ganske omfattende regelverk å forstå. Det er derimot ikke bare diktet opp, men jeg anbefaler at du snakker med rådgiver for å få klarhet i sakene. Når det gjelder en klage for å slippe eksamen tror jeg det er litt sent, men om du stryker i faget må du som sagt enten ta det opp igjen senere eller finne en erstatning. Kanskje ikke svaret du håpet på, men det er slik jeg oppfatter situasjonen. Lenke til kommentar
Pipboy Skrevet 29. november 2005 Forfatter Del Skrevet 29. november 2005 (endret) Saken er den at jeg er ferdig med videregående. Og spansk er et obligatorisk tredje språk på allenn studieretning. Som jeg nevnte i tidligere post regner jeg med at jeg har ingenting å komme med og må bite i det sure eplet og lære meg språket. Etter hvert... Hvis jeg husker riktig så er det slik at man må klage innen èn uke etter at man har fått karakterene og det var jeg for lat/glemsk/bortreist til å få gjort på det tidspunktet. Og ble dermed ikke gjort. Ikke før nå har jeg begynt å tenke på det. Men etter som jeg har forstått er det mulig å ta opp noen fag i militæret og dit skal jeg i januar. Så det er mulig jeg kan få litt hjelp der. Endret 29. november 2005 av Spilloman Lenke til kommentar
eught Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Jeg tror klagefristen varierer litt, men den er vel et sted mellom 7-14 dager fra tidspunktet hvor man burde ha gjort seg kjent med karakteren. Om det var før sommerferien at du fikk vite dette er det nok alt for sent å klage. I og med at det er obligatorisk C-språk er det nok ikke noe annet du kan gjøre enn å bestå faget for å få et godkjent vitnemål. De har forskjellig utdanning i militæret, og det er mulig at du kan få tatt eksamen der, men det er jeg ikke sikker på. Om du er fornøyd med en ståkarakter tror jeg likevel ikke at det er ALT for mye arbeid som skal til før du klarer å bestå faget. Uansett hva som skjer videre med dette, ønsker jeg deg lykke til . Lenke til kommentar
Pipboy Skrevet 29. november 2005 Forfatter Del Skrevet 29. november 2005 Takk for det og ståkarakter er akkurat nok for meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå