Gå til innhold

Overklokke opteron 148 - noe som kan forklare? :)


Anbefalte innlegg

Jeg skal overklokke en opteron 148. Har spurt litt i tråden for OC av SC opteron, men tror kanskje det er best med egen tråd. Er veldig grønn på overklokking, men sette umåtelig pris på hjelp!

 

Systemet som skal skrus sammen er:

Asus A8N sli Premium

Opteron 148 med Zalman 7700cu

2x1024 OCZ ram med gode timings 2-3-2-5 PC3200

7800 GT osv, vet ikke hvor mye mer som er relevant.

 

Det jeg lurer på er om noen kan forklare meg hva jeg skal gjøre for å overklokke cpuen til nærmere 3 ghz, som egentlig er målet mitt :)

 

Bør jeg endre mulitplier, hva bør jeg stille på.

 

Jeg går utifra at PCIE hastighet skal låses?

 

Og spesielt RAM, hvordan skal denne stilles inn. Har lest en del om folk som snakker om divider, men hva er egentlig det?

Endret av cybervision_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bør jeg endre mulitplier, hva bør jeg stille på.

 

Jeg går utifra at PCIE hastighet skal låses?

 

 

Ja les grundig i den guiden fra Un0kai først, det er alltid lurt å lese litt.

 

På A8N finner du det du trenger i advanced menyen i bios, og underkategori cpu config og jumperfree config.

Det som er litt viktig er at du passer på pci-e som låses på 100, pci config 33,33 samt at du bør sette HTT på x3 ved høy klokking.

 

Devider ligger litt i ordet- delt på/brøk, det betyr i praksis at man senker farten på minnet ifht cpu hastighet. Også kaller man det gjerne "syncront" når minnet kjører standard fart, altså samme fart som cpu frequency du stiller i bios (200 standard)

 

Disse tingene kan være litt forvirrende, og det er litt forskjellig hvordan det ser ut i forskjellige bios. I din bios finner du minnefarten under cpu configuration- DRAM configuration. Standard "syncront" heter DDR400, også har du devidere som heter DDR333, DDR266 osv. Akkurat hva disse skal stå på kommer an på hvor bra minnet klokker.

 

Men les guiden, og spør heller igjen hvis du står fast med noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...