Keiseren av Grønland Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Jeg har nettopp kjøpt meg nye vifter, og montert dem av og på et par ganger i forskjellige rettninger. Så bestemte jeg meg for å la viftene vende innover, det er en pil på dem som peker en vei, og nå peker begge pilene innover, er det riktig? Jeg kjente på dem og er ganske sikker på at luften fra front og bakre vifte blåser innover mot pcen. Men så, kom jeg nettopp tilbake fra trening, så bråka pcen min utrolig igjen, så åpner jeg den, så kommer det en mini varmebølge ut av luft nesten. Området under skjermkortet var plutselig utrolig varmt, men jeg så på det, og vifta der går enda den. Også det som bråka var prosessor vifta, den jobba for harde livet, og med en gang jeg åpna kabinettet så roet den seg etter et par sekunder. Jeg skjønner ikke sammenhengen... jeg monterer nye kabinett vifter - området fra skjermkortet og ned blir veldig veldig varmt - prosessor vifte jobber for harde livet!... Tar jeg rett hvis jeg har montert kabinett viftene feil? Skal de blåse utover, eller hvilke veier skal pilene gå, osv? Setter veldig pris på svar... Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Ja, det er ikke noe 100% absolutter i hva som er "riktig", det kommer an på flere faktorer. Men slik du forklarer det kan man vel si er "feil" montering ja... Poenget med vifter er i første rekke å få varmluft ut av kabinettet, og det må også være mulig for frisk luft å komme inn. Det andre man kan bruke viftene til er og flytte luften vekk fra problemområder, områder der sirkulasjonen er dårlig (som under skjermkort) Slik du har satt opp dette nå, lager du bare et "trykkammer", 2 vifter som prøver å pøse luft inn i kabinettet, men uten noe sted for luften og gå UT igjen får du ikke byttet ut den varme luften. Resultatet blir omtrent som om det ikke var noen vifter i det hele tatt. Det nærmeste en fasit man kommer med hva som er rett, er at du sørger for at det kommer luft inn, gjerne da nederst i forkant, og at luft trekkes ut igjen, gjerne øverst i bakkant. Da får man god utskiftning av alll luften i kassa, samtidig som fysikkens lover (varmen stiger) hjelper deg. Så- kald luft inn nede, varm luft ut oppe. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 takk for tips, jeg tror jeg skal gjøre som du sier bare motsatt, ta øvre pøsende inn og nedre trekkende ut(men spørsmålet er da, trekker faktisk viften luften ut eller bare blåser den luft ut?). Fordi nedre vifte er så isolert, det er mange store vegger foran, med harddisk og verktøy boks osv, og dette tror jeg hindrer mesteparten av blåst luft inn. Stemmer ikke det? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Stemmer jo til en viss grad, men det er ikke så store åpninger som skal til. Viftene vil trekke luft ut ja, de trekker jo på den siden de ikke blåser, er bare ikke så lett å kjenne med hånden. Som sagt, det er lurt å prøve seg litt frem, men det er en ting du bør ha i bakhodet hvis du gjør som du sier, det er at du motarbeider naturkreftene, skal du klare å trekke varmen ut nede, må det mye mer kraft til, enn om du lar den gå ut oppe. Nå vet jeg ikke hvordan kabinett du har, men ofte sitter jo strømforsyningen oppe i bakkant, og suger luft ut, dette bør man også ta hensyn til- ikke sette viftene så de motarbeider hverandre. Og heller ikke en ut og en inn rett ved siden av hverandre er noen god løsning, da vil luften gjerne bare gå korteste vei, og tar ikke effektivt med seg varme fra hele kassen. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 Hmm, ok, sant det med strømforsyningen. Jeg har et cooltek invader kabinett,, der viften foran først sitter foran en grill, som er foran en vegg med hull, som er holder til HD og verktøyboks, som har enda en vegg med hull i igjen. Det jeg har tenkt hele tiden er at når komponentene får masse luft på seg, er dem ikke avkjølt? Prøver å endre bakvifta først jeg, skal kjøpe ny svært cpu kjøler idag og Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå