Gå til innhold

Ski-bilder: seriefotos satte sammen til ett bilde

Anbefalte innlegg

nå som vinter`n er i anmarsj og jeg just har gått til innkjøp av et 350D-kamera lurte jeg på om det var noen her som vet hvordan disse fete ski-bildene blir tatt, der en serie av bilder, gjerne av et hopp, blir satt sammen til et bilde som viser kjøreren i 6-8 posisjoner med samme bakgrunn?er det bare å fyre løs så mange bilder som mulig i serie og deretter etterbehandle i photoshop?

.....don`t look before you laugh, look ugly in a photograph....

einar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://foto.no/cgi-bin/bildegalleri/vis_bilde.cgi?id=143982

Her har jeg verken brukt stativ eller helt lik eksponering. Funker fett det også. Må bare prøve å holde kameraet mest i ro.

Det jeg gjør er å først velge det bildet jeg vil bruke som bakgrunn (selve bildet). Deretter begynner jeg å klippe ut hovedpersonen i de andre bildene. Til slutt limer jeg inn alle sammen i bakkgrunnsbildet. Med litt triksing og miksing fungerer dette ganske bra.

Lykke til

Lenke til kommentar

takker for svar, ble straks litt klokere....

men finnes det andre alternative måter å gjøre dette på i photoshop? der man ikke trenger å klippe ut personen i hvert bilde? hva med skygger o.l som dukker opp på bildene når en skal klippe ut pers fra hvert bilde? er det mulig å gjøre bildene utover i serien transperant mens kjøreren ikke blir gjort transperant og deretter legge de oppå grunnbildet?? bare tenker litt "høyt"...

forresten, så kikket jeg på bildet som pallesen hadde lagt ut, og da lurte jeg hvordan man plukker ut en ting i bildet som forblir i farger mens resten av bildet gjøres sort/hvitt??

"....don`look before you laugh, look ugly in a photograph..."

einar

Lenke til kommentar

hvis du bruker stativ kan du vel strengt tatt bare viske ut det du ikke vil ha med? Eller så har har photoshop en grei funksjon som heter Photomerge. Den er strengt tatt beregnet til å laga panoramabilder med, men den fungerer glimerende til dette også så lenge du cropper/beskjerer litt på forhånd.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En alternativ måte å gjøre det på er å klone fra ett bilde og inn i et annet. Bakgrunnen er jo lik, så det byr ikke på problemer - hvis du holder eksponeringen noenlunde lik, slik jeg har gjort her med hunden min:

39639931.jpg

Endret av eitp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...