^aM^ Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Som topic sier får jeg en error når jeg prøver hente io tingen. Compileren min skriker og hyler om at en identifier er forventet og den vi dermed ikke fortsette. import java.io.*; public class Copy { public static void main(String[] args) throws IOException { Er hentet direkte fra Sun sine tutorialer så er litt rart at det ikke virker. Compileren jeg bruker er NetBeans IDE 4.0 Noen som vet hva jeg gjør feil? Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Du har ikke noe kode over den linjen? Evt., fungerer det å importere andre filer fra standardbiblioteket? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 prøv å ta bort de linjeskiftene du har før du importerer.... hørt at disse importene må være i helt første linje.... Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Det skulle ikke gjøre noe, så lenge han ikke har kode over dem. Fungerer bl.a. fint hvis du legger til kommentarer eller blanke linjer på toppen av filen. Lenke til kommentar
^aM^ Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 package javaapplication9; /** * * @author amund */ public class Main { /** Creates a new instance of Main */ public Main() { } /** * @param args the command line arguments */ import java.io.*; class lekermedjava { public static void main(String[] args) { System.out.println("Halloen ja"); // TODO code application logic here } } } Det er hele koden, hvis jeg sette import java.io.*; øverst i dokumente får jeg en error med No main classes found. Litt dritt at du må gjette deg frem til plasseringen på ting i java Lenke til kommentar
CIder Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Prøv å skriv io med store bokstaver... Lenke til kommentar
^aM^ Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 Det hjalp ikke å skrive med store bokstaver Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 (endret) Ok, da er det ikke så rart det ikke fungerer... class skrives med liten 'c' main metoden skal ligge i "hovedklassen", ikke en indre klasse av denne igjen. import skal ligger øverst i filen, kun med kommentarer over seg Hvis du prøver denne koden, så skal alt fungere: /* * * @author amund */ import java.io.*; class lekermedjava { public static void main(String[] args) { System.out.println("Halloen ja"); /* TODO code application logic here */ } } Problemet ditt oppstod fordi du laget "lekermedjava" inne i en annen klasse. Netbeans oppretter en klasse for deg når du velger ny. Enten velg "Empty java file" under "Java classes" eller bruk <ctrl>+<a> og så <del>... [EDIT] Endret kommentaren fra // til /* */ siden linjen ble kuttet av forumet [/EDIT] Endret 30. november 2005 av Mr.Garibaldi Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 package javaapplication9; /** * * @author amund */ public class Main { /** Creates a new instance of Main */ public Main() { } Her mangler en } Men det jeg ikke skjønner er hvorfor du lager en metode som heter Main. Skipp hele den klassen og bruk bare lekermedjava. /** * @param args the command line arguments */ import java.io.*; class lekermedjava { public static void main(String[] args) { System.out.println("Halloen ja"); // TODO code application logic here } } }Her har du en for mye. Du kan ikke nøsten Main (java sin, ikke din egendefinerte (jfr tidligere punkt) inn i en annen klasse Neste: alle import-statements må være før all kode (dvs du kan ha kommentarer, men ingen klasser) Neste: Kodestandard sier at klassenavn skal skrives med stor forbokstav, eks LekerMedJava eller Lekermedjava (Dette er en anbefaling, ikke et krav) Siste: klassen hvor Main er må være public. Nå sies det at når ingen datainnkapsling er gitt blir det implisitt satt til public, men det skader ikke å ha det med. (dvs public class LekerMedJava) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå