Koffert Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Har sett på denne tråden, og lurte rett og slett på om noen hadde en oppsrift på thermite (eller hva det kalles)? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Jeg har lest oppskriften i en "kokebok" som er velkjent på nett, men etter å ha sett på kvaliteten på de andre oppskriftene vet jeg ikke om jeg skal stole på det. Lenke til kommentar
Koffert Skrevet 29. november 2005 Forfatter Del Skrevet 29. november 2005 Det ble jo sagt at den oppskriften ikke er til å stole på.. Noen som har en oppskrift de vet 100% virker? Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 (endret) Oppskriften har jeg ikke, men det kan lagesl av 25.3% aluminium og 74.7% jernoskid. Måleenheten skal være masse. Endret 29. november 2005 av Snillingen Lenke til kommentar
Koffert Skrevet 29. november 2005 Forfatter Del Skrevet 29. november 2005 Og jernoksid er pur rust? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Og jernoksid er pur rust? 5227792[/snapback] Nei, ren jernoksid får du når du brenner jern (f.eks stålull uten såpe). Lenke til kommentar
Koffert Skrevet 29. november 2005 Forfatter Del Skrevet 29. november 2005 Åja, skjønte det som om at det var rust. Takk, må testes i nærmeste fremtid. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Begge to har rett. Både rust og brent stålull er jernoksid. Men det finnes dog to typer jernoksid (ved romtempteratur): Magnetitt (Fe3O4) og Hematitt (Fe2O3). (Ved høye temperaturer finnes også noe som heter Wustitt FeO, men det er ikke noe relevant her) De forskjellige typene rust kan skulles fra hverandre ved hjelp av en magnet. Magnetitt er magnetisk mens hematitt ikke er magnetisk. Jeg er ikke sikker på hvilken type rust som er beregnet for oppskriften. (Det bør være enkelt å sjekke via en kjemisk tabell med molmasser osv) Kort fortalt så går reaksjonen ut på at aluminium har større affinitet til oksygen enn jern. Dvs. at når temperaturen er høy nok så begynner jernoksidet å avgi oksygen til aluminiumet. Jernoksidet blir Jern samtidig som aluminiumet blir aluminiumoksid. Reaksjonen avgir store mengder varme og varmen sørger for å øke reaksjonshastigheten. Jeg kan forøvrig nevne at jeg har prøvd den termittreaksjonen det prates om, men det var langt fra så spektakulært som på videoen. Jeg er ikke sikker på hva som er grunnen, men antar at det forsøket jeg var med på hadde langt mer grovkornet rust og aluminium slik at reaksjonen brukte lengre tid. Det var også mye vanskeligere å tenne den enn på filmen. Vi brukte småkornet kull på toppen sammen med en blåselampe for å få fyr på den etter en stund. Reaksjonen varte rundt 10-15 minutter og lyste kraftig opp og røyk voldsomt men alt sammen holdt seg inne i den digelen (potta) vi hadde miksen oppi. Etter at forsøket var ferdig brukte vi en lang tang til å ta ut innholdet og slippe det i vann. Kort tid etterpå kunne vi ta opp en uregelmessig klump med jern. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå