hdanielsen64 Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Hei er rimelig opptatt av å ha så lite som mulig fravær på skolen, går allmennfag på videregående skole. Lurer på hvor mye dette har å si når man søker jobb? Kan noen kommentere noe angående dette? Kan nevne at dette dreier seg om jobber som er noe "over gjennomsnittet" krevende og lønnet. Dvs feks advokatyrket og liknende. Vil helst ha noe som er basert på erfaring, og ikke antakelser Takker for alle svar! Lenke til kommentar
aklla Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 det er veldig mange(de fleste tror jeg) som ser på fraværet før de vurderer deg og karakterene, de med høyt fravær kommer gjerne langt etter de med dårlige karakterer man trenger en som er der hele tiden, ikke en som kan alt men er mye borte... Lenke til kommentar
Fry Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 vel firmaet jeg jobber for ser fravær som noe av det første... karakterer kommer etter Lenke til kommentar
Jim Rager Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Låner tråden din litt jeg Noen som vet hvordan man teller fravær? Hvor står reglene for hva som er lovlig fravær og skulk osv. Er dette felles for alle skoler eller er det opp til hver enkelt skole å lage regler som gjelder for fravær? Mine erfaringer er at fravær blir tolerert meget forskjellig fra skole til skole, noen ser ikke så alvorlig på ting så lenge du faktisk er syk, andre klikker i vinkel å skal ha legemelding, underskrift av foreldre osv. Håper da virkelig regler for fravær er felles for alle skoler, f.eks. hvor mye fravær kan man ha før de setter ned orden og oppførsel karakteren osv. Skal søke litt på lovdata, burde være endel av norges lover dette Lenke til kommentar
Pasient Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Jeg hadde et sinnsykt fravær på IKT. Var vel 25 dager og 50 timer. Men jeg hadde et snitt på 4,4 og ifølge lærern var jeg den med mest peiling. Så når jeg søkte lærlingeplass, så ringte de jeg søkte hos til lærern min og snakka med han, så fikk jeg plassen. Men det er mange bedrifter som ser på fraværet. De vil jo ha en som ikke kan så altfor mye, men som er der hele tiden. Istedet for en som kan alt og nesten aldri er der. Nå skal det sies at jeg ikke har vært borte 1 dag, eller kommet forsent en gang på de nesten to månedene jeg har jobbet her. Så, om du har mye fravær. Forklar etter beste evne at du har skjerpet deg, også videre. Det kan hjelpe. Lenke til kommentar
Shicca Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Fravær viser mye. Har du mye fravær er jo dette en klar indikasjon på at du har en utrolig dårlig holdning. Å ikke gidde å møte opp i det heletatt er langt værre enn at du ikke kan det du skal drive med. Når en bedrift i dag skal ansette folk, er karakterer nesten ikke vesentlig. Generelt inntrykk av personen teller langt mer. Å ha gode referanser, og lite fravær gir det et digert pluss i boka. Lenke til kommentar
Pasient Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Jeg orka ikke og møte opp på skolen fordi jeg følte at de ikke hadde noe og lære meg. IKT var så inni helvette lett. Den eneste gangen jeg åpna bøkene i studierettningsfagene var når jeg skulle finne spørsmålene som sto i boka. Leste aldri til en prøve, og fikk alltid 4-5 i karakter. Lenke til kommentar
Halvgud Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Fravær ja. Noe alle ungdommer er så redd for. For å være ærlig, så har ikke fravær noe å si, om du skal ta høyere utdanning, universitet / høgskole. Iogmed at du får en utdanning og karrakterer da. Så er det det som teller. En annen sak er om du søker "helgejobb" eller "lærlingtid" etter vk1. Da har fravær mye å si. Siden du fortsatt er i utdanning. På vk1 hadde jeg 40d fravær, ekstremt mye. Og på almennefagelig påbygning nå har jeg 3d fravær. Grunnen er ikke at jeg er redd for å ikke få jobb. Årsaken er rett og slett fordi jeg MÅ lære noe. For å få gode eksamenskarrakterer til våren. Så, fravær, det teller kun om du skal ha helgejobb eller lærlingtid. Lenke til kommentar
Jim Rager Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Ingen som vet hvilken regler som gjelder? Er dette opp til hver enkelt skole det da? Lenke til kommentar
Halvgud Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Slik som skolesystemet er idag. Så er det greit å vise "melding" på ungdomskolen. Straks du starter på videregående skole. Er fravær fravær. Dvs, om du er syk. Og skal ut i lærlingtid etterpå. Bør du skaffe deg en legeærklærig på at du har vært syk. Slik at arbeidsplassen du skal i lærlingtid hos, vet du har de dagene fravær grunnet sykdom. Om du er syk, men ikke har noen legeattest på det. Er det akkurat det samme som skulk. Men iogmed at fravær kun gjelder ved "småjobber" eller "lærlingtid" så er det ikke relevant om du skal ta høyere utdanning senere. Og slik som det er på videregående nå (for almennefag) så har du krav på 4 dager studiedag. Tar du ikke ut disse som studiedag, får du fjernet 4 dagers fravær. Ganske kurrant! Lenke til kommentar
kimman Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Skal du være borte fra skolen i 3-4 timer, så vær heller borte i hele dagen.. De fleste ser først på time-fravær så dag-fravær.. På de dagene kan du jo bare si at du var sjuk eller bortreist.. Men når det er mye timefravær vil arbeidsgiverne tenke at du kommer alltid seint til timene eller skulker en par timer.. noe å¨tenke over, ihvertfall Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Tror aldri jeg har blitt bedt om å vise vitnemål når jeg søker på jobb. Det er vel kun karakterutskrifter fra universitetet e.l. som har vært ønsket. Lenke til kommentar
Halvgud Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Nettopp. Så lenge du har universitet eller høgskole utdanning. Er fravær idiotisk. Litt større motivasjonsfaktor å dra på jobb, for å tjene 130,- timen også? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Fravær viser mye.Har du mye fravær er jo dette en klar indikasjon på at du har en utrolig dårlig holdning. Å ikke gidde å møte opp i det heletatt er langt værre enn at du ikke kan det du skal drive med. 5229854[/snapback] Hva med oss som har vært syke over en lengere periode? Vi har ikke dårlig holdning for det. Lenke til kommentar
Jim Rager Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 nei, derfor man alltid må skaffe legemelding for fravær over lengre perioder, slik at fraværet bli slettet da vet du Lenke til kommentar
Halvgud Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Fraværet blir ikke slettet. Du har bevis på at du har VÆRT syk i den perioden. Antall dager står fortsatt. Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Når jeg gikk IKT, var det mange som hadde masse fravær, men ellers greie karakterer.. det jeg og to andre, som hadde både bra karakterer og nesten ikke noe fravær, var bedrifter som ringte etter oss å hørte om vi ville ha lærlingjobb.. Jeg fikk tilbud ifra 6-7 bedrifter som jeg ikke søkte på.. Mens de andre ikke fikk noen telefoner i det hele tatt.. Så det er har vel litt å si.. Lenke til kommentar
Halvgud Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Ja, det har vi sagt hele tiden. Det har NOE Å SI; sålenge du skal jobbe etter vk1 (som lærling, IKT = vk1) eller du skal ta en 'sommerjobb'. MEN VIDERE UTDANNING; karrakterer fra universitet og høgskole står til rådighet om man skal ha jobb. De ser ikke på fraværet en gang. Lenke til kommentar
ATi-Radeon Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 har en i klassen som hadd sånn ca 76 dager fravær. (timene var ikke så lite det heller:P) Seff måtte han gå om ;P Lenke til kommentar
Jan Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Fravær viser mye.Har du mye fravær er jo dette en klar indikasjon på at du har en utrolig dårlig holdning. Å ikke gidde å møte opp i det heletatt er langt værre enn at du ikke kan det du skal drive med. Når en bedrift i dag skal ansette folk, er karakterer nesten ikke vesentlig. Generelt inntrykk av personen teller langt mer. Å ha gode referanser, og lite fravær gir det et digert pluss i boka. 5229854[/snapback] Vel, jeg har til halsen opp av fravær og jeg har bare fått femmere og seksere. Dårlig holdning noen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå