Gå til innhold

99-100 % cpu i dette spillet

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nettopp kjøpt meg spillet Ski Racing 2006. Jeg lastet ned crack slik at jeg slepper å spille med platen.

Uansett spillet går smooth på 130-200 fps og alt ser bra ut ikke noe hakking eller noe. Men hvis jeg legger ned spillet (Windows Knappen) og trykker ctrl + alt + del sjekker preformance så ligger Cpu bruk på 99-100 % hele tiden. Jeg ser i procsesses at skiracing har skylden til dette.

Men hvorfor skjer det ?

Jeg husker på min gamle pc så var det slik at hvis jeg spilte et 2dspill kaldt Ski Stunt så gikk cpu opp i 100 % ....

Tror dette kanskje er noe windows bug , pcen er ikke noe tregere til å åpne mapper osv .

Vanlig så ligger spill på 20 % max cpu bruk !

Håper dere kan hjelpe meg med dette :)

Specs er i profilen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt normalt at et spill tar 100% CPU

Hvorfor? Frodi et spill er et type program som aldri vil slutte å be om ressurser. Om du har 100FPS i spillet tidd og fremdeles har ledige CPU-cycler, så vil den i stedet bare øke FPS helt til det ikke er flere CPUcycler å ta av. Dette skjer automatisk untatt om du på en eller annen måte setter et tak for hvor glatt spillet skal kunne gå.

Om du har noe spill som bare tar 20% CPU, så er det nor slik type begrensning på det, men det er altså ikke normalt.

Det er med andre ord ingenting galt her som du kan "rette". Grunne ntil at du ikke merker at maskinen er tregere selv om spillprosessen tar 100% CPU er at det ikke nødvendigvis betyr at andre prosesser (som å gå rundt i filsystemet) ikke får CPUkraft når de trenger det. Spillprosessen vil bare sluke unna alt som ikke andre programmer ber om (og disse ledige systemressursene er jo nettop som regel nær 100%)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Det er helt normalt at et spill tar 100% CPU

Hvorfor? Frodi et spill er et type program som aldri vil slutte å be om ressurser. Om du har 100FPS i spillet tidd og fremdeles har ledige CPU-cycler, så vil den i stedet bare øke FPS helt til det ikke er flere CPUcycler å ta av. Dette skjer automatisk untatt om du på en eller annen måte setter et tak for hvor glatt spillet skal kunne gå.

Om du har noe spill som bare tar 20% CPU, så er det nor slik type begrensning på det, men det er altså ikke normalt.

-Stigma

5227111[/snapback]

Hmm , men når spillet kjører i backrunden så er den fortsatt på 100 % .

Spill som far cry osv som jeg får glatt 70-90 fps med alt fult på tar 60 % av cpu.

Har mange som ikke har 100 % cpu i spill og jeg lurte derfor på om hva som var normalt og ikke :p

Lenke til kommentar
SR2006.exe står det 99 % på . Mens CPU usage er 100 %

5227112[/snapback]

Yup, helt normalt. 1% av CPU brukes til windows og annet i systemet. Resten er ledig, og går da rett til spillet som alltid vil be systemet om å få så mye som mulig.

-Stigma

5227136[/snapback]

Ok :)

Men så rart at ikke cpu henger seg osv slik som den ville gjort om den virkelig kjørte 100 % om du kjører 100000 programmer.

Lenke til kommentar

Spill som far cry osv som jeg får glatt 70-90 fps med alt fult på tar 60 % av cpu.

Har mange som ikke har 100 % cpu i spill og jeg lurte derfor på om hva som var normalt og ikke :p

5227135[/snapback]

Fordi om spillet kjører i bakgrunnen så vil jo prosesstråden fortsette... det er fremdeles helt normalt.

At farcry ikke tar 100% er merkelig... det gjør den ihverfall her og alle andre stedet jeg har sett. Det kan dog muligens forekomme av at du har en sterk CPU, men en eller annen flaskehals i systemet slik at CPU ikke får nok data å behandle i akkurat det spillet til å kunne bruke 100%.

I uansett tilfelle, det er ikke noe galt her, og det går heller ikke ann å "fikse". Dersom starter et annet stort program som bruker mye CPU, så vil du se at spillet ditt med en gang vil begynne å dele med det andre programmet (50/50 deling som regel, dersom begge prosessene har samme prioritet, og begge spør etter å få så mye som mulig fra systemet). F.eks o mdu spiller samtidg som du encoder en MP3.

-Stigma

Lenke til kommentar
Men så rart at ikke cpu henger seg osv slik som den ville gjort om den virkelig kjørte 100 % om du kjører 100000 programmer.

5227150[/snapback]

Egentlig ikke så merkelig. Spilelt er ikek grådig. Den sier ikek til systemet "gi meg 100%!". Den sier "Gi meg alt du har igjen etter de andre programmene har fått sitt". Med en gang noe annet begynner å spørre etter CPU-kraft så vil den gi ifra seg kapasitet igjen øyeblikkelig. har du flere programmer som somtidig spør etter "alt som er igjen" , så deler de som regel 50/50 ved midnre du har spesifisert at en prosess er viktigere enn den andre ("thread priority").

-Stigma

Lenke til kommentar

5227135[/snapback]

Fordi om spillet kjører i bakgrunnen så vil jo prosesstråden fortsette... det er fremdeles helt normalt.

At farcry ikke tar 100% er merkelig... det gjør den ihverfall her og alle andre stedet jeg har sett. Det kan dog muligens forekomme av at du har en sterk CPU, men en eller annen flaskehals i systemet slik at CPU ikke får nok data å behandle i akkurat det spillet til å kunne bruke 100%.

I uansett tilfelle, det er ikke noe galt her, og det går heller ikke ann å "fikse". Dersom starter et annet stort program som bruker mye CPU, så vil du se at spillet ditt med en gang vil begynne å dele med det andre programmet (50/50 deling som regel, dersom begge prosessene har samme prioritet, og begge spør etter å få så mye som mulig fra systemet). F.eks o mdu spiller samtidg som du encoder en MP3.

-Stigma

5227163[/snapback]

Det merket jeg :)

Se i profilen for specs :)

eller se her :

Prosessor : AMD Athlon 64 4000+ 2.4GHz Socket 939(San Diego)

Skjermkort : Asus GeForce 7800GTX 256MB Pci-E

Hovedkort : MSI K8N NEO4-F

Minne : Kingston PC3200 HyperX 2048MB Ulta Low Latency

Harddisk : Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB 10000RPM

Harddisk : Western Digital Caviar 8 mb 200 GB 7200 RPM

DvdBrenner: NEC DVD recorder ND-3540A IDE

Monitor : Eizo FlexScan F930 21" skjerm

PSU : Tagan 480W Strømforsyning

Kabinett : Thermaltake Armor Sort

Høytalere : I-Trigue 5600 5.1 Surround

Kjøling : 3x120 mm Vifter , 2x90 mm vifter

Tastatur : Microsoft Digital Media Pro

Mus : Logitech MX310

OP : Microsoft Windows Xp Professional Sp2 Engelsk

Vet ikke jeg men hos en kamerat av meg så bruker heller ikke hans maskin noe spesielt.

Kan sp2 være årsaken ?

WoW.exe tar 03 cpu nå i backrunden , den hopper fra 0-3 cpu %. 365 260 K mem usage

Men nå når jeg hadde Task Manager oppe , og jeg gikk ut av wow så så jeg 99 % usage i 0,5 sec før den gikk fort bort.

Endret av gamerman
Lenke til kommentar

Ingenting galt å finne der i forhodl til specs. Mye samme oppsett som mitt egentlig, med litt sterkere CPU, men min er klokket til 2.5 , så det blir omtrent det samme.

Det er lenge siden jeg spillte Farcry. Mulig jeg ikke husker riktig om at det tar 100% om du lar det, men slik er ihverfall de fleste spill. Dersom du ikke merker noe problem i ytelse så er det neppe noe problem.

Du kan jo teste dette: still ned grafikken kraftig i Farcry, spesielt da sånne ting som tar mye på grafikk-kortet, som AA og AF og oppløsning. Tar det fremdeles like stor %? Hvis det nå tar 100% så kan det bety at skjermkortet ditt ikke leverer data raskt nok i forhold til CPU på maks instillinger, slik at CPU må sitte og vente. I mange spill overkompenserer CPU i slike tilfeller ved å ta last av skjermkortets operasjoner slik at den alltid går i 100% selv i slike situasjoner, men det er ikek sikkert Farcry er kodet slik.

-Stigma

Lenke til kommentar
WoW.exe tar 03 cpu nå i backrunden , den hopper fra 0-3 cpu %. 365 260 K mem usage

Men nå når jeg hadde Task Manager oppe , og jeg gikk ut av wow så så jeg 99 % usage i 0,5 sec før den gikk fort bort.

5227234[/snapback]

Noen programmer stopper rendering om det settes til bakgrunnen, slik at de ikke ber om uendelig med CPU-ressurser i denne modusen. Kjenner ikke til WOW, så vet ikke om dette er tilfellet for akkurat det programmet, men det kommer altså ann på programmeringen i hvert enkelt program.

Kan kan ihverfall garantere med 100% sikkerhet at WOW bruker mer enn 3% CPU; selv på din kraftige CPU ;)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Ingenting galt å finne der i forhodl til specs. Mye samme oppsett som mitt egentlig, med litt sterkere CPU, men min er klokket til 2.5 , så det blir omtrent det samme.

Det er lenge siden jeg spillte Farcry. Mulig jeg ikke husker riktig om at det tar 100% om du lar det, men slik er ihverfall de fleste spill. Dersom du ikke merker noe problem i ytelse så er det neppe noe problem.

Du kan jo teste dette: still ned grafikken kraftig i Farcry, spesielt da sånne ting som tar mye på grafikk-kortet, som AA og AF og oppløsning. Tar det fremdeles like stor %? Hvis det nå tar 100% så kan det bety at skjermkortet ditt ikke leverer data raskt nok i forhold til CPU på maks instillinger, slik at CPU må sitte og vente. I mange spill overkompenserer CPU i slike tilfeller ved å ta last av skjermkortets operasjoner slik at den alltid går i 100% selv i slike situasjoner, men det er ikek sikkert Farcry er kodet slik.

-Stigma

5227291[/snapback]

Hmm , kan installere det nå :p

Raptor eller den andre harddisken ? samme f*** vel :)

Lenke til kommentar

5227234[/snapback]

Noen programmer stopper rendering om det settes til bakgrunnen, slik at de ikke ber om uendelig med CPU-ressurser i denne modusen. Kjenner ikke til WOW, så vet ikke om dette er tilfellet for akkurat det programmet, men det kommer altså ann på programmeringen i hvert enkelt program.

Kan kan ihverfall garantere med 100% sikkerhet at WOW bruker mer enn 3% CPU; selv på din kraftige CPU ;)

-Stigma

5227306[/snapback]

Dette er nå jeg helt sikker på også :p

Lenke til kommentar
Ingen relevanse i forhodl til å teste dette nei, men for generellt best ytelse er jo raptoren å foretrekke for å skrape av et sekund eller to på loade-tider =)

-Stigma

5227347[/snapback]

Lol nå har jo jeg et veldig fint problem. Jeg har ikke sett hvor mye cpu power far cry tar pga jeg kan ikke trykke windows knappen til å legge ned spillet :mad: (Skjer i noen spill , ikke alle :( )

Endret av gamerman
Lenke til kommentar
Ingen relevanse i forhodl til å teste dette nei, men for generellt best ytelse er jo raptoren å foretrekke for å skrape av et sekund eller to på loade-tider =)

-Stigma

5227347[/snapback]

Lol nå har jo jeg et veldig fint problem. Jeg har ikke sett hvor mye cpu power far cry tar pga jeg kan ikke trykke windows knappen til å legge ned spillet :mad: (Skjer i noen spill , ikke alle :( )

5227425[/snapback]

ALT+TAB

I noen tilfeller må du la minst ett filsystemvindu være åpent før du går inn i spillet for at det skal funke, så gjør det for sikkerhets skyld =)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

-Stigma

5227347[/snapback]

5227425[/snapback]

ALT+TAB

I noen tilfeller må du la minst ett filsystemvindu være åpent før du går inn i spillet for at det skal funke, så gjør det for sikkerhets skyld =)

-Stigma

5231901[/snapback]

Hei

Det ser ut som den bruker 99 % som den skal gjøre . Fordi når jeg gikk ut fort så fikk jeg tatt bildet av at den stod på 95 % .

Nå kjører jeg firefox og dc++ samtidig så kanskje de tar litt . Men da er det slik at far cry stopper å ta prosess kraft når det kjøres i backrunden pga den gikk ned på 04 % veldig fort .

untitled2om.th.jpg

Dette var i 1600x1200 alt fult ....

EDIT : dc++ og firefox tar 2 hver.

95 + 4 = 99 % .

99 % til applikasjonene , Farcry 95% , firefox 2% , dc++ 2 % og Windows 1 %.

Ser ut til å stemme da :tease: ?

Endret av gamerman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...