Doogle Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 (endret) Hos meg kommer 16:9 sendinger som letterbox. Kommer nok helt an på innstillingene; får du f.eks. Først og sist som letterbox eller fullscreen på din 4:3? Hos meg blir det nemlig sånn (døvt program og dårlig eksempel siden bakgrunnen er såpass mørk, men jeg trengte noe som gikk nå . Du ser forhåpentligvis forskjellen - nemlig at 16:9-bildet fyller hele skjermen. ) Øverst: TV og dekoder i 16:9-modus Nederst: TV og dekoder i 4:3-modus Som du ser så kuttes bildet i bredden istedet for å lage letterbox. Regner med at det på filmer derimot ofte brukes letterbox istedet for å kutte. Som du ser så er det ikke noe kunstig strekking av 16:9-bildet. Jeg hater når folk gjør det og ting ser unaturlig ut. Endret 29. november 2005 av Doogle Lenke til kommentar
Polardegos Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Jeg har tre alternativer på min Viasat dekoder (Thomson DSI 4200): 1. 16:9 2. 4:3 Pan og Skan 3. 4:3 Postkasse Uansett hvilken jeg velger, får jeg samme resultat. All widescreen blir letterbox, enten det er letterbox eller ekte (anamorf) 16:9. Lenke til kommentar
Doogle Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 (endret) Pussig - min dekoder (UPC) lar meg velge TV-type og ikke bare formatet, kanskje det er noe der. Noe av poenget må jo være at man slipper å switche manuelt på TV'en avhengig av signalet, det må jo være et vanvittig styr. Hos meg står TV'en alltid på 16:9 og dekoderen leverer 'riktig' (altså 4:3-sendinger kommer med svarte felter på sidene og dermed riktige proporsjoner, og 16:9 kommer i fullscreen) uten at jeg trenger å gjøre noe. Endret 29. november 2005 av Doogle Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 (endret) Det er etter min mening en hype på lik linje med HDTV-hypen vi ser i dag. Helt topp for de som har behovet, men for andre er det bortkastet. 5226155[/snapback] Hva er det egentlig du sikter til her? Hvordan definerer du behov i denne sammenhengen? Med behov mener jeg ganske enkelt at benytter deg av høyoppløst materiale. Gjør du ikke det har du heller ikke behov for en høyoppløst TV. Jeg vet om flere som har kjøpt HD-LCD/plasma (hvis du velger plasma nærmer du deg fort 30 lapper) fordi HDTV er "rett rundt hjørnet", "kommer om to år", "en på jobben som kjenner en fyr osv sier at...". De fleste av disse konkrete eksemplene jeg kjenner til er godt voksne folk som ikke kommer til å bruke TV-en til noe annet en vanlige TV-sendinger. Hvis de tror at de skal få nyte Dan Børge Akerø i høy oppløsning i den nærmeste fremtiden er jeg redd de blir skuffet. At overgangen fra dagens analoge bakkenett til HDTV når det digitale bakkenettet står klart vil være et kvantesprang.HDTV kommer ikke samtidig som det digitale bakkenettet står klart, men det ligger vel i kortene at dette nettet med tiden skal kunne benyttes til HD. Edit: Det kom kanskje litt dårlig dårlig frem, men jeg snakker altså om HD på "normale" TV-kanaler som NRK, TV2 osv. Canal Digital har jo f.eks begynt med HD allerede (C More HD). Endret 30. november 2005 av Rikky Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 At TV1000 sender i 16:9 er jeg ukjent med, og jeg har Viasat. Men jeg har jo også 4:3-tv. Har også lett litt på web'en til Viasat, men jeg finner ikke et pip om 16:9. Kikket fort på programoversikten til TV1000 og der er det da merket hvilke filmer som går i 16:9. Lenke til kommentar
Polardegos Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 (endret) At TV1000 sender i 16:9 er jeg ukjent med, og jeg har Viasat. Men jeg har jo også 4:3-tv. Har også lett litt på web'en til Viasat, men jeg finner ikke et pip om 16:9. Kikket fort på programoversikten til TV1000 og der er det da merket hvilke filmer som går i 16:9. 5229610[/snapback] Jeg har sett de merkingene. Men uansett hvilken innstilling jeg velger på min dekoder, får jeg kun letterbox. Er du sikker på at det ikke er nettopp letterbox disse merkingene betyr? Som sagt, jeg har lett litt rundt på sidene deres men har ikke funnet noe om dette. FAQen til TV1000 er for tiden ikke tilgjengelig. Ser du selv disse filmene på TV1000 i skikkelig 16:9, altså ikke letterbox? Er det noen andre her som ser TV1000 i ekte 16:9, og ikke letterbox de må zoome inn? Endret 30. november 2005 av Shanks Lenke til kommentar
Polardegos Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Pussig - min dekoder (UPC) lar meg velge TV-type og ikke bare formatet, kanskje det er noe der. Noe av poenget må jo være at man slipper å switche manuelt på TV'en avhengig av signalet, det må jo være et vanvittig styr. 5229101[/snapback] Her må jeg nok presisere meg selv, det var jo litt sent i går. Det jeg mente å si var at innstillingene ikke gjorde noen forskjell på TV1000 sine sendinger. Jeg har alltid hatt min dekoder stående på letterbox, siden det er det jeg ønsker i disse situasjonene. Hva som skjer med 16:9 på NRK får jeg ikke sjekket før de sender et program i det formatet, det skjer ikke før i morgen kl. 1930. Da skal jeg teste de andre innstillingene på dekoderen. NRK sender ingenting i 16:9 i dag ifølge programoversikten deres. Noe som er rart, om det er slik noen hevder at halvparten av det de sender er i 16:9. Det kan vel ikke være riktig? Ihvertfall skulle jeg likt å sett noen dokumentasjon av det. Lenke til kommentar
Polardegos Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Med behov mener jeg ganske enkelt at benytter deg av høyoppløst materiale. Gjør du ikke det har du heller ikke behov for en høyoppløst TV. Jeg vet om flere som har kjøpt HD-LCD/plasma (hvis du velger plasma nærmer du deg fort 30 lapper) fordi HDTV er "rett rundt hjørnet", "kommer om to år", "en på jobben som kjenner en fyr osv sier at...". De fleste av disse konkrete eksemplene jeg kjenner til er godt voksne folk som ikke kommer til å bruke TV-en til noe annet en vanlige TV-sendinger. Hvis de tror at de skal få nyte Dan Børge Akerø i høy oppløsning i den nærmeste fremtiden er jeg redd de blir skuffet. Det tror nok jeg også. Jeg ser heller ikke noe poeng i kjøpe en HDTV for å se på fjernsyn i dag. HDTV kommer ikke samtidig som det digitale bakkenettet står klart, men det ligger vel i kortene at dette nettet med tiden skal kunne benyttes til HD. Edit: Det kom kanskje litt dårlig dårlig frem, men jeg snakker altså om HD på "normale" TV-kanaler som NRK, TV2 osv. Canal Digital har jo f.eks begynt med HD allerede (C More HD). 5229293[/snapback] Jeg tror vi vil få se SportN i HD nokså kjapt etter at det nye bakkenettet er oppe og går. Men det er jo bare noe jeg tror. HDTV for NRK og TV2 er selvfølgelig noe lengre frem i tid. Noe vil jo også avhenge av hvor mange HDTV-apparater som faktisk blir solgt. Ikke noe vits for NRK/TV2 å sende i HDTV om det kun er et lite fåtall som har apparater for å ta imot. Jeg tror også denne utbredelsen av HD-sendinger må vente til de analoge signalene er slukket. Det at NTV går for MPEG-4 med en gang, i motsetning til svenskene, gjør at jeg tror vi får en kortere vei til HDTV enn de gjør. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 Det jeg lurer på er... NRK sender altså masse i 16:9 og jeg ser masse NRK, men alt ser fint ut på min 4:3 TV. Hvorfor? Det skulle jo vært svarte striper oppe og nede? Har UPC kabelTV. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 (endret) NRK sender altså masse i 16:9 og jeg ser masse NRK, men alt ser fint ut på min 4:3 TV. Hvorfor? Det skulle jo vært svarte striper oppe og nede?Har UPC kabelTV. 5230071[/snapback] Jeg har UPC og da ser det slik ut på 4:3-TV: Endret 30. november 2005 av Mr D Lenke til kommentar
Polardegos Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Det jeg lurer på er... NRK sender altså masse i 16:9 og jeg ser masse NRK, men alt ser fint ut på min 4:3 TV. Hvorfor? Det skulle jo vært svarte striper oppe og nede? Har UPC kabelTV. 5230071[/snapback] Da har du sannsynligvis "pan og skan" modus aktivert på dekoderen din. Nå går Absolutely fabulous på NRK2 og når jeg bruker modus 4:3 letterbox eller 16:9 på dekoderen min, får jeg sendingen i letterbox, riktignok litt mer sammenpresset på 16:9 enn i 4:3 letterbox. Velger jeg derimot 4:3 pan & scan blir bildet klippet og zoomet inn slik at det dekker hele min skjerm, som er i 4:3 format. Billedkvaliteten blir jo mildt sagt dårlig av det. PS! Det står ikke i programoversikten til NRK at Absolutely fabulous faktisk sendes i 16:9, så jeg begynner å tvile på hvor mye den er å rette seg etter i denne sammenhengen. Lenke til kommentar
Doogle Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 (endret) PS! Det står ikke i programoversikten til NRK at Absolutely fabulous faktisk sendes i 16:9, så jeg begynner å tvile på hvor mye den er å rette seg etter i denne sammenhengen. Tror ikke den er så veldig til å stole på - Michael Palin i Himalaya som går nå er i 16:9 uten at det er nevnt noe sted i NRK sin oversikt. Det virker som om de langt på vei har sluttet å angi når noe sendes i 16:9. Må man ha 16:9 idag? Selvfølgelig ikke. Er det mye materiale utenom DVD og TV-spill som utnytter 16:9-formatet? Absolutt. Mer enn de fleste er klar over. Endret 30. november 2005 av Doogle Lenke til kommentar
Polardegos Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 At TV1000 sender i 16:9 er jeg ukjent med, og jeg har Viasat. Men jeg har jo også 4:3-tv. Har også lett litt på web'en til Viasat, men jeg finner ikke et pip om 16:9. Kikket fort på programoversikten til TV1000 og der er det da merket hvilke filmer som går i 16:9. 5229610[/snapback] Jeg har sett de merkingene. Men uansett hvilken innstilling jeg velger på min dekoder, får jeg kun letterbox. Er du sikker på at det ikke er nettopp letterbox disse merkingene betyr? Som sagt, jeg har lett litt rundt på sidene deres men har ikke funnet noe om dette. FAQen til TV1000 er for tiden ikke tilgjengelig. Ser du selv disse filmene på TV1000 i skikkelig 16:9, altså ikke letterbox? Er det noen andre her som ser TV1000 i ekte 16:9, og ikke letterbox de må zoome inn? 5229835[/snapback] Ja, da får jeg vel svare selv, da Jo, det stemmer som Mr D påpeker; filmer som er merket 16:9 sendes i 16:9. Shocking, isn't it? I tillegg kan det nevnes at disse filmene er merket med w i programbladet Viasat sender ut til abonnentene sine. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 1. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2005 Se på bildet til MR D. Det er rart, for sånn er det aldri hos meg. Nå har ikke jeg dekoder, bare så det er klart. Hos mine foreldre mister de logoen oppe til høyre på en del programmer, dvs ser bare litt av den. Hos meg ser logoen helt fin ut. Tyder det på pan & scan? Lenke til kommentar
Polardegos Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Tror ikke den er så veldig til å stole på - Michael Palin i Himalaya som går nå er i 16:9 uten at det er nevnt noe sted i NRK sin oversikt. Det virker som om de langt på vei har sluttet å angi når noe sendes i 16:9. Må man ha 16:9 idag? Selvfølgelig ikke. Er det mye materiale utenom DVD og TV-spill som utnytter 16:9-formatet? Absolutt. Mer enn de fleste er klar over. 5233580[/snapback] Ja, det har jeg jo faktisk lært i løpet av denne tråden. Både at programguiden til NRK suger når det gjelder annonsering av sendinger i 16:9, og at TV1000 sender en del av filmene i 16:9. Begge deler var nytt for meg. Dessverre sendes hverken nyheter eller sport i 16:9 på NRK, ei heller CL-fotball på TV3, som er det jeg ser mest av på tv. Det er synd, fordi fotball er en idrett som bokstavelig talt skriker etter å bli produsert i 16:9. Ergo beholder jeg min 4:3 enda en stund. Men det virker som om neste høst muligens er tidspunktet å kjøpe en bredskjerms-tv, om NRK gjør spranget fullt ut når den tid kommer. Lenke til kommentar
Polardegos Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 (endret) Se på bildet til MR D. Det er rart, for sånn er det aldri hos meg. At du ikke har et slikt bilde er ikke så rart – han har widescreen-tv, det har ikke du. Nå har ikke jeg dekoder, bare så det er klart. Hos mine foreldre mister de logoen oppe til høyre på en del programmer, dvs ser bare litt av den. Hos meg ser logoen helt fin ut. Tyder det på pan & scan? 5235858[/snapback] Du skrev over at du ikke har dekoder. Da har du hverken pan & scan eller noe annet. Da er denne funksjonen satt i fellesanlegget du er tilknyttet, og hverken du eller dine naboer kan endre det, tror jeg. Dette fellesanlegget er muligens satt til pan & scan, men det er ikke en instilling du kan endre når du ikke har dekoder. Såvidt jeg kan lese ut fra dine tidligere poster, har du 4:3 tv og kabel fra UPC. Da har du 99% sikkert ikke digitalt mottak. Da vet jeg ikke om du kunne nyttiggjort deg 16:9-sendinger i det hele tatt, om du hadde hatt en widescreen-tv. Det vet kanskje noen andre? Endret 1. desember 2005 av Shanks Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Se på bildet til MR D. Det er rart, for sånn er det aldri hos meg.At du ikke har et slikt bilde er ikke så rart – han har widescreen-tv, det har ikke du.5236199[/snapback] Nei, jeg har (dessverre) 4:3-TV og det står det også over bildet..... Og jeg har ikke dekoder. Det er mulig at det er forskjell på kabelnettene rundt i landet, men på UPC sitt kabelnett i Oslo funker det slik: Når NRK og SVT sender 16:9 så blir det ordinære analoge kabelsignalet sendt som letterbox. - De som sitter med gamle (4:3) TV-er får sorte striper oppe og nede. - De som har widescreen-TV må velge zoom (hvis TV-en ikke gjør det automatisk). - De som har dekoder og widescreen-TV, og har stilt dekoderen riktig, får ekte 16:9. - De som har dekoder og 4:3-TV får full bildehøyde med kuttede sider hvis de velger 4:3 i dekoderen eller letterbox hvis de velger 16:9 i dekoderen. Lenke til kommentar
Polardegos Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Nei, jeg har (dessverre) 4:3-TV og det står det også over bildet..... Og jeg har ikke dekoder. Utrolig! Jeg blandet sammen ditt og Doogles bilde. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 2. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2005 Se på bildet til MR D. Det er rart, for sånn er det aldri hos meg.At du ikke har et slikt bilde er ikke så rart – han har widescreen-tv, det har ikke du.5236199[/snapback] Nei, jeg har (dessverre) 4:3-TV og det står det også over bildet..... Og jeg har ikke dekoder. Det er mulig at det er forskjell på kabelnettene rundt i landet, men på UPC sitt kabelnett i Oslo funker det slik: Når NRK og SVT sender 16:9 så blir det ordinære analoge kabelsignalet sendt som letterbox. - De som sitter med gamle (4:3) TV-er får sorte striper oppe og nede. - De som har widescreen-TV må velge zoom (hvis TV-en ikke gjør det automatisk). - De som har dekoder og widescreen-TV, og har stilt dekoderen riktig, får ekte 16:9. - De som har dekoder og 4:3-TV får full bildehøyde med kuttede sider hvis de velger 4:3 i dekoderen eller letterbox hvis de velger 16:9 i dekoderen. 5238144[/snapback] Jeg har det som deg, altså 4:3 TV med UPC i Oslo. Analoge signaler uten dekoder. MEN...jeg får det altså ikke som deg. Jeg får aldri letterbox, selv når jeg vet det sendes i 16:9. Jeg har ikke mulighet til å innstille noe som helst angående formatet. Men alt ser tilsynelatende helt fint ut, jeg antar da at skjermbildet må være kuttet på kantene. Men det er ikke merkbart, selv logoen kommer frem fint. Har heller ikke inntrykk av at skjermbildet sammenpresses. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Jeg har det som deg, altså 4:3 TV med UPC i Oslo. Analoge signaler uten dekoder. MEN...jeg får det altså ikke som deg. Jeg får aldri letterbox, selv når jeg vet det sendes i 16:9. Jeg har ikke mulighet til å innstille noe som helst angående formatet. Men alt ser tilsynelatende helt fint ut, jeg antar da at skjermbildet må være kuttet på kantene. Men det er ikke merkbart, selv logoen kommer frem fint. Har heller ikke inntrykk av at skjermbildet sammenpresses. 5240709[/snapback] Dette høres rart ut.... Kanskje det er noe rart med din TV, kanskje den er besatt? En mulig teori: I noen områder i Oslo drifter UPC gamle små nett som ikke er oppgradert til moderne standard. Disse nettene er ikke tilkoblet UPC sitt hovednett og har ofte ikke samme tilbudet. Kanskje du er tilkoblet en slik del av kabelnettet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå