FranzJosef Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Ta bort TV-spill. DVDer ser man jo ikke så ofte. De fleste bruker TVen til å se TV-programmer! Og der sendes vel nesten alt i 4:3? Så per i dag må vel widescreen være bare en plage...eller? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Jepp, det stemmer det. En stor del av befolkningen har sittet i årevis og sett TV-programmer i gale proporsjoner, selv om situasjonen etterhvert har bedret seg. Det er etter min mening en hype på lik linje med HDTV-hypen vi ser i dag. Helt topp for de som har behovet, men for andre er det bortkastet. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 29. november 2005 Forfatter Del Skrevet 29. november 2005 Jepp, det stemmer det. En stor del av befolkningen har sittet i årevis og sett TV-programmer i gale proporsjoner, selv om situasjonen etterhvert har bedret seg. Det er etter min mening en hype på lik linje med HDTV-hypen vi ser i dag. Helt topp for de som har behovet, men for andre er det bortkastet. 5226155[/snapback] Noen påstår at det sendes opp mot 50% 16:9 på NRK? Det høres mye ut... Lenke til kommentar
M`kululu Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 jeg syns tv sendinger ser bra ut på widescreenen min... er bare litt misfornøyd med at widescreen filmer o.l blir dobbelt widescreen på tven min, aka jævli bredt og lavt bilde Lenke til kommentar
Polardegos Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Ta bort TV-spill. DVDer ser man jo ikke så ofte. De fleste bruker TVen til å se TV-programmer! Og der sendes vel nesten alt i 4:3? Så per i dag må vel widescreen være bare en plage...eller? 5226124[/snapback] Ja, du er inne på noe der. Det er grunnen til at jeg enda bruker min Sony 29'' crt fra 1999 elns. Jeg vil tippe at 90% av tv-tittingen min er å se på det som kringkastes. Siden dette materialet ikke er i bredformat, hva skal jeg med en bredformats-tv? Nå har jo Canal Digital krøkket i månedsvis med C more film HD og siste løfte er at dette skal være i orden til jul. Den som lever får se ... Spørs om ikke det først kommer til å skje noe når fotball-VM starter i Tyskland til sommeren. SVT skal jo sende dette i HD har de annonsert. Nå har jo ikke vi digitalt bakkenett i Norge enda, men kanskje Canal Digital greier å få sving på sakene til den tid? Lenke til kommentar
Polardegos Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Jepp, det stemmer det. En stor del av befolkningen har sittet i årevis og sett TV-programmer i gale proporsjoner, selv om situasjonen etterhvert har bedret seg. Enig. Vi får håpe mange av dem har leid mye DVD i mellomtiden i det minste. Det er etter min mening en hype på lik linje med HDTV-hypen vi ser i dag. Helt topp for de som har behovet, men for andre er det bortkastet. 5226155[/snapback] Hva er det egentlig du sikter til her? Hvordan definerer du behov i denne sammenhengen? At overgangen fra dagens analoge bakkenett til HDTV når det digitale bakkenettet står klart vil være et kvantesprang. Bare overgangen fra analog til digital parabol som jeg har i dag var stor. Enda større blir det å kunne se fotball i 720p Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 De fleste bruker TVen til å se TV-programmer! Og der sendes vel nesten alt i 4:3? Så per i dag må vel widescreen være bare en plage...eller? 5226124[/snapback] Det spørs hvilke program du ser på... NRK sier at de sender ca 50% av programmene i 16:9 nå om dagen. Og planen er å sende bortimot alle program i widescreen fra september 2006. SVT sender også ganske mye i wide (for de som ser svensk TV). Men hvis du stort sett ser gamle amerikanske såpeserier på TV3 og TVN på formiddagen så kan du klare deg godt med en 4:3-TV en stund til..... Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 29. november 2005 Forfatter Del Skrevet 29. november 2005 Nå ser jeg veldig, veldig mye NRK.. men det sies at dersom du ser en 16:9 sending på 4:3 TV så får du svart stripe oppe og nede. Vel, det skjer bare en sjelden, sjelden gang og bare når de sender film. Hva skyldes det? Den 6 år gamle TVen min lager da ikke i stand noen zoom-funksjon på det antar jeg? Og det blir da ikke motsatt strekk, altså sammentrekkelse? Såpeserier på TV3 og TVN derimot FORTJENER å bli strukket til det ugjenkjennelige Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 (endret) Hvordan ser du NRK? I profilen din står det at du bor i New Zealand....? Ser du NRK på fredagskvelden? Hele den såkalte gullrekka (Beat for beat / Nytt på nytt / Skavland) sendes i 16:9. På lørdagkveldene er det ofte widescreenprogram. Mange av filmene på barne-TV er 16:9 (får dessverre med meg endel p.g.a. barna). Nyere kvalitetesserier er også som oftest i wide. Endret 29. november 2005 av Mr D Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Må jo bare fortelle følgende: Satt og zappet litt og nå ca kl 22:40 29/11-05 så sender følgende stasjoner i 16:9-format: NRK1 NRK2 TV2 SVT2 Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 29. november 2005 Forfatter Del Skrevet 29. november 2005 Jasså?? Ja, i så fall står det jo mye bedre til enn man skulle tro! Da er det jo ingen grunn til all denne bekymringen...? Men... ja, jeg ser gullrekka hver eneste fredag. Og mange andre NRK program som da angivelig sendes i 16:9. Hvorfor ser det helt fint ut på min 4:3 TV? Skulle det ikke være svart stripe oppe og nede? Det er det kun ved enkelte filmer, svært sjeldent. PS. Jeg har flyttet tilbake til Norge fra NZ. Lenke til kommentar
Polardegos Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Må jo bare fortelle følgende:Satt og zappet litt og nå ca kl 22:40 29/11-05 så sender følgende stasjoner i 16:9-format: NRK1 NRK2 TV2 SVT2 5228337[/snapback] Det var rart, for ifølge nrk.no er det ETT program i 16:9 format i kveld tilsammen på NRK1 og NRK2. Det var for øvrig reprisen på Beat for Beat som gikk på NRK2. Stemmer dette med virkeligheten, eller er programoversikten deres feil? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 (endret) Jasså?? Ja, i så fall står det jo mye bedre til enn man skulle tro! Da er det jo ingen grunn til all denne bekymringen...? Men... ja, jeg ser gullrekka hver eneste fredag. Og mange andre NRK program som da angivelig sendes i 16:9. Hvorfor ser det helt fint ut på min 4:3 TV? Skulle det ikke være svart stripe oppe og nede? Det er det kun ved enkelte filmer, svært sjeldent. PS. Jeg har flyttet tilbake til Norge fra NZ. 5228684[/snapback] Har UPC hjemme og Canal Digital kabel-TV på jobben og begge sender tilsvarende format. Det er mulig at små kabelanlegg ikke har justert mottakeutstyret sitt, virka som om UPC sleit litt den første tida, men de var raskere enn Canal Digital kabel. Hvis du bruker parabol eller en eller annen form for dekoder så hender det at de kutter bildet i sidene hvis du velger at du har 4:3-TV i systeminnstillingene. Endret 29. november 2005 av Mr D Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Må jo bare fortelle følgende:Satt og zappet litt og nå ca kl 22:40 29/11-05 så sender følgende stasjoner i 16:9-format: NRK1 NRK2 TV2 SVT2 5228337[/snapback] Det var rart, for ifølge nrk.no er det ETT program i 16:9 format i kveld tilsammen på NRK1 og NRK2. Det var for øvrig reprisen på Beat for Beat som gikk på NRK2. Stemmer dette med virkeligheten, eller er programoversikten deres feil? 5228744[/snapback] NRK1 22:30 - 23:00 Tre menn og et glansbilde: Brøgger - den hemmelige agenten gikk i 16:9. Og på NRK2 var det som sagt Beat for beat i reprise i 16:9. Lenke til kommentar
Polardegos Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 De fleste bruker TVen til å se TV-programmer! Og der sendes vel nesten alt i 4:3? Så per i dag må vel widescreen være bare en plage...eller? 5226124[/snapback] Det spørs hvilke program du ser på... Jeg ser ikke på hverken Beat for Beat eller Skavlan. NRK sier at de sender ca 50% av programmene i 16:9 nå om dagen. Og planen er å sende bortimot alle program i widescreen fra september 2006. Jeg har lett litt, men finner ikke noe om dette. Har du en kilde/link til denne informasjonen? Men hvis du stort sett ser gamle amerikanske såpeserier på TV3 og TVN på formiddagen så kan du klare deg godt med en 4:3-TV en stund til..... 5227739[/snapback] Jeg ser Champions League på TV3, filmer på TV1000 i tillegg til sport og nyheter på NRK. Såvidt jeg vet klarer jeg meg fortsatt med en 4:3 ... Lenke til kommentar
Doogle Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Noen påstår at det sendes opp mot 50% 16:9 på NRK? Det høres mye ut... 5226545[/snapback] Jeg skal ikke gå god for den andelen, men NRK sender veldig mye i 16:9 ja; både filmer og egenproduserte programmer. Lenke til kommentar
Polardegos Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 NRK1 22:30 - 23:00 Tre menn og et glansbilde: Brøgger - den hemmelige agenten gikk i 16:9. Og på NRK2 var det som sagt Beat for beat i reprise i 16:9. 5228806[/snapback] Takk for opplysningen. Da er ikke programoversikten på nrk.no riktig, der står det kun at Beat for Beat gikk i 16:9. Lenke til kommentar
Doogle Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 (endret) filmer på TV1000 i tillegg til sport og nyheter på NRK. Såvidt jeg vet klarer jeg meg fortsatt med en 4:3 ... Hmm - trodde TV1000 sendte nesten alt i 16:9 jeg. I tillegg går vel en del sportssendinger i 16:9. Ellers så fant jeg dette på digi.no: ''Fra september neste år vil alle TV-programmene fra NRK1 og NRK2 med få unntak bli sendt i bredformat (16:9). '' http://www.digi.no/php/art.php?id=265330 Ellers kan jeg nevne at de fleste jeg kjenner som fremdeles sitter med 4:3 blir ganske overrasket over hvor mye som faktisk sendes i 16:9 nå. Rett og slett fordi det ofte er snakk om to ulike signaler (?) tror jeg - stiller jeg dekoderen min til at jeg har 4:3-TV så gir den i de fleste tilfeller et fullt 4:3-bilde - den legger med andre ord ikke til svarte felter på de fleste av sendingene som fyller skjermen helt når den står i 16:9-modus. Dette tror jeg er en av grunnene til at de fleste ikke er klar over hvor mye som sendes i ekte 16:9. Endret 29. november 2005 av Doogle Lenke til kommentar
Doogle Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Bare sånn apropos - akkurat nå så er følgende sendinger i 16:9 på de mest vanlige kanalene: TV2 - White collar blue SVT1 - Først & sist SVT2 - Valdagen Lenke til kommentar
Polardegos Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Hmm - trodde TV1000 sendte nesten alt i 16:9 jeg. I tillegg går vel en del sportssendinger i 16:9. Ellers så fant jeg dette på digi.no: ''Fra september neste år vil alle TV-programmene fra NRK1 og NRK2 med få unntak bli sendt i bredformat (16:9). '' At TV1000 sender i 16:9 er jeg ukjent med, og jeg har Viasat. Men jeg har jo også 4:3-tv. Har også lett litt på web'en til Viasat, men jeg finner ikke et pip om 16:9. At NRK planlegger å gå over til 16:9 neste år er jo fine greier. Men ifølge deres egen programoversikt går veldig lite i 16:9 for tiden, som jo var det jeg tok opp. Men jeg vet jo ikke om den er riktig. Ellers kan jeg nevne at de fleste jeg kjenner som fremdeles sitter med 4:3 blir ganske overrasket over hvor mye som faktisk sendes i 16:9 nå. Rett og slett fordi det ofte er snakk om to ulike signaler (?) tror jeg - stiller jeg dekoderen min til at jeg har 4:3-TV så gir den i de fleste tilfeller et fullt 4:3-bilde - den legger med andre ord ikke til svarte felter på de fleste av sendingene som fyller skjermen helt når den står i 16:9-modus. Dette tror jeg er en av grunnene til at de fleste ikke er klar over hvor mye som sendes i ekte 16:9. 5228874[/snapback] Hos meg kommer 16:9 sendinger som letterbox. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå