FranzJosef Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 FranzJosef: Hør etter når voksne folk prater til deg. Oi, oi..greit, jeg skal gi meg her hvis folk ikke tåler en diskusjon. Men er det virkelig FLERE Elkjøp-ansatte som sitter her? Som i fler enn to også.. Langt i fra - mange av supertilbudene deres er merket med at deres leveringsgaranti ikke gjelder. Les den lille skriften nederst på siden i kundeavisen når det gjelder 360en f.eks: BEGRENSET ANTALL - På dette produktet gjelder ikke vår 3 dagers annonsegaranti. Maks 1 pr. kunde. Nå ble det tatt opp varer på generelt grunnlag her. Er fullt klar over det som stod om 360. Men det står ikke så ofte på andre varer. Og det ble påstått at det var vanlig andre varer ble solgt med tap. Jeg kan til en viss grad i det minste være med på å diskutere om en vare som er så hypet opp som xbox kan selges med tap. Men å selge andre el-varer, f.eks. en komfyr med tap for å skaffe kunder. Nei, det tror jeg faktisk ikke på. Man skal tenke på at det som ofte skjer når en kjede reklamerer veldig med noe billig så følger alle andre bare etter og setter prisene til akkurat det samme. Dermed har man oppnådd genistreken å fremstå som utrolig billig, bare så synd at alle andre er like billige. Og en går med tap selv. Om de andre går med tap blir jo en annen sak. Lenke til kommentar
heier Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 FranzJosef: Hør etter når voksne folk prater til deg. Jeg, sammen med flere andre Elkjøp-ansatte på dette forumet, kan bekrefte for deg, her og nå, at Elkjøp/Lefdal selger Xbox360 med tap. Faktisk så mye at minusen i hjørnet er betydelig. Hva er det du har imot andre? Siden du tydeligvis ikke tror på ett ord av det som blir sagt? 5229208[/snapback] Har ikke noe problem med å tro det...har studert litt prisstrategi og dette var en av emnene i faget, nemlig det å prise en vare til under inntakskost for å tiltrekke kunder og tjene penger på komplementære varer. Dette er jo noe Elkjøp benytter seg ofte av. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 Tviler på at det forekommer så ofte som det gis inntrykk av. Dessuten er det noe helt annet å gå med vesentlig mindre overskudd, enn direkte tap. For de aller fleste varer er det jo snakk om ganske mye i kommisjon. Det må det jo være siden man så ofte finner akkurat samme varen andre steder til en brøkdel av prisen, det gjelder ofte for Elkjøp. Jeg vil også si at det er en stor myte at Elkjøp er så billig. Jeg pleier å undersøke priser svært grundig før jeg kjøper noe som helst, og Elkjøp er som oftest i toppen rent prismessig. Lenke til kommentar
Torrevieja Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Lurer på hvordan prisene til Elkjøp vill ligge på etter jul. De kan da umulig gå så kraftig opp i pris, som prisene er i dag. Lenke til kommentar
Blue Gene Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 FranzJosef: Hør etter når voksne folk prater til deg. Jeg, sammen med flere andre Elkjøp-ansatte på dette forumet, kan bekrefte for deg, her og nå, at Elkjøp/Lefdal selger Xbox360 med tap. Faktisk så mye at minusen i hjørnet er betydelig. Hva er det du har imot andre? Siden du tydeligvis ikke tror på ett ord av det som blir sagt? 5229208[/snapback] Ser at du starter din reprisalie med et heller uheldig forsøk på hersketeknikk. Ikke et godt signal å starte med noe sånt når du skal komme med en generell kommentar til en bruker. Spesielt ikke når du er moderator. Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 (endret) jaja, men når han nekter å tro på at når en maskin selges for 500 kr under vanlig utsalgspris så tjener de fremdeles på den, det er bare dumt. jeg har og snakket med en som eier en nettbutikk og han sa at det var ikke en gang hundre kroner mellom utsalgspris og innkjøpspris. det her er typisk elkjøp det, de er store og kan ta seg råd til det for å lokke kunder, + at det er normalt veldig begrenset anttall varer. Endret 30. november 2005 av 2mass Lenke til kommentar
Blue Gene Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Ja, blant annet Elkjøp satser vel på at folk kjøper både ekstrautstyr og 2-3 spill. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 1. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2005 jaja, men når han nekter å tro på at når en maskin selges for 500 kr under vanlig utsalgspris så tjener de fremdeles på den, det er bare dumt. jeg har og snakket med en som eier en nettbutikk og han sa at det var ikke en gang hundre kroner mellom utsalgspris og innkjøpspris. Og da er det greit å oppføre seg som en halvhjerne som må substituere saklige argumenter med barnslig drittkasting? Javel... Hva en simpel selger fra Elkjøp sier fester jeg mindre troverdighet til, hadde det vært innkjøpsjefen som uttalte seg så kunne vi latt oss tro på i det minste 10% Når en ser hvor rå markedsføring Elkjøp og andre kjeder driver må en være svært skeptisk. De ligger hele tiden på grensen til det lovlige angående markedsføring. De får ikke lenger lov å skrive "salg", rett og slett fordi de ikke selger ting på salg. Det meste selger de faktisk dyrt og ikke satt ned en krone! De bare roper den samme prisen enda høyere. Derfor får vi nå reklameaviser med "KA-BOOM" og "Nå smeller det!" og slikt tull. De har gang på gang blitt irettesatt av forbrukerrådet. Det at de selv sier de selger ting med tap får jo ingen noengang noe faktisk bevis for, det er en sak mellom dem selv og hvilke varepartier de får til hvilke priser fra sine leverandører. Og jeg er fortsatt overhodet ikke overbevist om at de selger noe som helst med direkte tap. Jeg tror at det teoretisk sett kan forekomme, og ser selvfølgelig at det går an å gå i pluss på den måten. Men jeg ser også at mye av det de selger er så dyrt i forhold til andre butikker at når de i neste omgang påstår å gå fra 5-600% avanse til direkte tap blir jeg skeptisk. Veldig skeptisk. Men skeptisk er det visst ikke lov å være.. Lenke til kommentar
raysv Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Ja, takk spør gjerne! For jeg tror ikke det dugg på det. Hvorfor i all verden skulle de være så dumme å selge med flere hundre kroner i tap? De har da ingen garanti for at folk kjøper spill også hos Elkjøp. Tvert i mot så selger jo alle spill, til og med Narvesen. 5229158[/snapback] Du har god forståelse for markedsføring skjønner jeg ? Du trenger ikke å tvile på at de faktisk kan finne på og selge produkter med tap, dette er det nemelig MANGE som gjør, rett og slett fordi de håper og dra inn kronene på ekstra utstyr, at folk plukker med seg et eller annet fra butikken OG for at det rett og slett er god reklame for selve kjeden. Nei, de har ingen garanti, menne vi mennesker er en enkle skapninger, og de fleste, hvertfall mange av oss gidder rett og slett ikke å dra land og strand rundt for å kjøpe en ting 40 kroner billigere et annet sted. Kjøper man konsollen på elkjøp, vil jeg tro de fleste av oss også drar meg seg et spill eller 2, og kanskje litt ekstra utstyr i samme slengen. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 1. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2005 (endret) SITAT (quote-greiene bugger veldig nå)Du har god forståelse for markedsføring skjønner jeg ? SITAT SLUTT Oi, er de voksne som snakker igjen nå? Vel, 3000 kroner vil jeg tro er en del for folk flest. Så jeg tviler på folk kjøper så VELDIG mye mer samme dagen. Og det er jo det vi snakker om her, samme dagen. For ellers kan jo folk bare kjøpe det på nærmeste Narvesen eller musikk-sjappe eller hva det måtte være. En ting er teorien bak alt dette. At det er mulig å selge noe med tap på den ene siden for så å ta det igjen og vel så det på andre punkter. Men man må ikke bli så opptatt å få kreditt for å forstått den teorien at man blir blind på å tro at den nødvendigvis finner sted til en hver tid straks noen roper at vi selger med tap. Det å si det er et kraftig salgsargument! Kom ikke å si at det da ikke spekuleres i det. Endret 1. desember 2005 av FranzJosef Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Kanskje på tynn is men Lefdal kommer til å selge for samme pris? Hvis ikke, kan man kjøre Lavpris Garanti (som de har, men reklamerer ikke lenger for) med prisbevis fra Elkjøp Lenke til kommentar
ØysteinT Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Kjøper man konsollen på elkjøp, vil jeg tro de fleste av oss også drar meg seg et spill eller 2, og kanskje litt ekstra utstyr i samme slengen. 5235736[/snapback] Siden spillene til 360 hos Elkjøp ligger godt under andre steder, så ja det er meget trolig Øystein Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Har hørt at elkjøp ikke fikk inn nok konsoller, så de måtte dele på 10 komsoller i hele norge... vet ikke om det er sant, men han som fortalte meg det jobber på elkjøp... Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 1. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2005 10 konsoller? Og så roper de ut til hele norge at de har både Core versjon og fullversjon... Til han som lurte på Lefdal, de selger til samme pris som jeg har påpekt flere ganger. Men det er visst noen som tilber Elkjøp hver kveld ved sengen som ikke ønsker å snakke om andre kjeder Lenke til kommentar
raysv Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 10 konsoller? Og så roper de ut til hele norge at de har både Core versjon og fullversjon... Til han som lurte på Lefdal, de selger til samme pris som jeg har påpekt flere ganger. Men det er visst noen som tilber Elkjøp hver kveld ved sengen som ikke ønsker å snakke om andre kjeder 5235874[/snapback] lefdal og elkjøp er jo nøyaktig det samme da:) Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 nei, Lefdal og Elkjøp er ikke nøyaktig det samme. De er to seperate kjeder, med mange forskjellige priser og kjører forskjellige kampanjer. Lefdal har 150% prisgarant, Elkjøp har 100%. Men ja, begge har samme eier, Dixxon (sp?) kjeden. Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 jaja, men når han nekter å tro på at når en maskin selges for 500 kr under vanlig utsalgspris så tjener de fremdeles på den, det er bare dumt. jeg har og snakket med en som eier en nettbutikk og han sa at det var ikke en gang hundre kroner mellom utsalgspris og innkjøpspris. Og da er det greit å oppføre seg som en halvhjerne som må substituere saklige argumenter med barnslig drittkasting? Javel... Hva en simpel selger fra Elkjøp sier fester jeg mindre troverdighet til, hadde det vært innkjøpsjefen som uttalte seg så kunne vi latt oss tro på i det minste 10% Når en ser hvor rå markedsføring Elkjøp og andre kjeder driver må en være svært skeptisk. De ligger hele tiden på grensen til det lovlige angående markedsføring. De får ikke lenger lov å skrive "salg", rett og slett fordi de ikke selger ting på salg. Det meste selger de faktisk dyrt og ikke satt ned en krone! De bare roper den samme prisen enda høyere. Derfor får vi nå reklameaviser med "KA-BOOM" og "Nå smeller det!" og slikt tull. De har gang på gang blitt irettesatt av forbrukerrådet. Det at de selv sier de selger ting med tap får jo ingen noengang noe faktisk bevis for, det er en sak mellom dem selv og hvilke varepartier de får til hvilke priser fra sine leverandører. Og jeg er fortsatt overhodet ikke overbevist om at de selger noe som helst med direkte tap. Jeg tror at det teoretisk sett kan forekomme, og ser selvfølgelig at det går an å gå i pluss på den måten. Men jeg ser også at mye av det de selger er så dyrt i forhold til andre butikker at når de i neste omgang påstår å gå fra 5-600% avanse til direkte tap blir jeg skeptisk. Veldig skeptisk. Men skeptisk er det visst ikke lov å være.. 5235666[/snapback] Nå syns jeg du tar i litt her, jeg sa bare at jeg synes det er dumt å nekte å tro på at de selger med tap når det er flere her som sier det og flere jeg har snakket med som har sagt det. jeg går ikke til personangrep på deg, imotsetning til hva du gjør. Kan du forklare hva som gjør at du kaller meg en halvhjerne som driver med barnslig drittkasting forresten? En ting til, hvis du vil kan jeg godt spørre en jeg kjenner på elkjøp om han kan skrive ut fra dataene der innprisen på x360. kan ikke love noe men jeg kan prøve. Lenke til kommentar
raysv Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 nei, Lefdal og Elkjøp er ikke nøyaktig det samme. De er to seperate kjeder, med mange forskjellige priser og kjører forskjellige kampanjer. Lefdal har 150% prisgarant, Elkjøp har 100%. Men ja, begge har samme eier, Dixxon (sp?) kjeden. 5235926[/snapback] Ja de er "forskjellig" kjeder, men blir litt samme sak alikevel når de har samme lagerføring osv. En selger på elkjøp kan fort sjekke opp lagerstatus på en ting han ikke har inne, og faktisk henvise deg til lefdal rett ned i gata fordi han har sjekket at varen er inne der. Da lukter det litt det samme! Varene og sortimentet til de to er nøyaktig det samme!! og de prisene som er forskjellig kan du vel nesten telle på en hånd? Lenke til kommentar
_norse_ Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Litt off topic, men er det noen som har hørt om det er butikker som har nattåpent for å selge x360 fra midnatt. Leste nettopp at det var tilfellet i Sverige...hadde vært fenomenalt, men hadde betydd at det hadde blitt en aldri så liten egenmelding i morgen.... Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 (endret) Elkjøp har ikke 10 konsoller på deling, hvor dumme er dere? De største butikkene får over 100. Produkter selges med tap, ikke bare for at de håper kunden kjøper andre varer, men det er kjent innen markedsføring at om man besøker en butikk en gang, er terskelen lavere for å gå dit igjen. Det er langsiktig tankegang. Å påstå butikker ikke selger varer til under innkjøpspris er også idioti. Sannheten er at varer som blir annonsert med fortjeneste, sannsynligvis ikke lokker noen verdens ting, rett og slett fordi en vanlig fortjenste i en elektrobutikk på dyre produkter er 5-15%, å sette ned til 2% fortjeneste får ikke selv den mest prisbevisste kunde til å hoppe av stolen. Konkurransen er beinhard, og det er slik det gjøres. Å påstå Elkjøp ligger over andre butikker i pris til, vitner også om dårlig research. (nå snakker jeg i forhold til andre kjeder som har utsalgsteder, ikke nettbutikker, som kan arbeide med enda mindre marginer pga. færre ansatte og ingen dyre lokaler) Endret 1. desember 2005 av rulleguru Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå