Signe Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Jeg har et problem med min Opel Astra 1.6 1996 modell. Av og til begynner et gult varsellys i panelet fremme å lyse. (Motor-feil-indikatoren) Sykdomshistorie: Dette skjedde første gang julen 2003, etter at jeg hadde kjørt ca 70 mil, ingen ”bevegelser” eller rare lyder i bilen. Været var null-føre og tett snø. Dagen etter var det kaldt, og ingen varsellys lyste. Andre gang var julen 2004 (Aner vi et mønster). Da var det null-føre og snøvær. Bilen ville knapt starte om morgenen, den hakket, motoren ”kvaltes” med mindre jeg ga gass, varsellyset lyste, men vist p*kker kom vi oss på merke-verkstedet. Der sa de det var belegg på stempelhevere (eller tilsvarende, husker ikke diagnosen helt) og at jeg måtte ta av toppen av motoren for å få renset disse. Valgte en enklere, og betydelig billigere løsning, som ble anbefalt meg i dette forumet. Og bilen gikk fint, den. Helt til 2. februar 2005. En dag med slaps, nullføre og snø. Kjørte fra jobb, kom 500 m, gult lys. Bilen ”hoppet” litt. Satte den inn på NAF-verkstedet som lå like ved. Da jeg kom inn, hadde lyset sluttet å lyse, for øvrig. De fant ingen feil, men jeg tok service der, fikk skiftet tennplugger og batteri. (De fant fortsatt ingen feil) Og bilen tikket og gikk fint, den. Helt til i vår, da jeg vasket den et sted med litt for kraftig underspyling. Undersiden av pansret var vått. Gult lys, bilen hopper, det kjennes ut som om man kjører i oppoverbakke. (Det ”tar” liksom ikke.) Men heldigvis var motoren varm, jeg ventet litt, og kunne etter 5 min tørking kjøre videre. Og bilen gikk fint osv Til i dag. Det er nullføre, det snør. Tett. Snøen legger seg tjukt på veiene. Skulle ut en snartur, og etter å ha kjørt et stykke, stoppet, og kjørt videre, begynner det gule lyset å lyse. Bilen ”hopper” litt, og det kjennes ut som jeg kjører i oppoverbakke, motoren sliter, men har bare 2-3000 omdreininger. Hva kan det være? Har jeg bare en værsyk bil? Bor et sted hvor vintrene består av regn, slaps, nullføre og tett snøvær, bare avbrutt av enkelte bikkjekalde dager. Om noen har tips, er det flott! Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Høres ut som kondens i eksospotta dette her. Ta en anti-rust-behandling på ventilstrammerne. Lenke til kommentar
Signe Skrevet 29. november 2005 Forfatter Del Skrevet 29. november 2005 Har kondens i eksospotta noe å si da? Og hva legger man i den korr- behandlingen? Er det mye jobb? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Jeg antar at det er et eller annet elektrisk som ligger litt åpent og dermed blir påvirket. Du vet jo selv hvor du spylte og det skjedde. Jeg ville dermed ha sjekket om det var noen kontakter eller ledninger med brudd i det området. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 (endret) Høres ut som kondens i eksospotta dette her. Ta en anti-rust-behandling på ventilstrammerne. 5225619[/snapback] Hei. Hva er ventilstrammere? Helt ukjent.. Kondens i eksosanlegget ved mildværsdager vil kondensen komme ut som damp. Ved spikfrost kan eksosanlegget blokkeres av is:; --- Motoren kveles.. Endret 30. november 2005 av Mekotekniker'n Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Jeg har et problem med min Opel Astra 1.6 1996 modell. Av og til begynner et gult varsellys i panelet fremme å lyse. (Motor-feil-indikatoren)Sykdomshistorie: Dette skjedde første gang julen 2003, etter at jeg hadde kjørt ca 70 mil, ingen ”bevegelser” eller rare lyder i bilen. Været var null-føre og tett snø. Dagen etter var det kaldt, og ingen varsellys lyste. Andre gang var julen 2004 (Aner vi et mønster). Da var det null-føre og snøvær. Bilen ville knapt starte om morgenen, den hakket, motoren ”kvaltes” med mindre jeg ga gass, varsellyset lyste, men vist p*kker kom vi oss på merke-verkstedet. Der sa de det var belegg på stempelhevere (eller tilsvarende, husker ikke diagnosen helt) og at jeg måtte ta av toppen av motoren for å få renset disse. Valgte en enklere, og betydelig billigere løsning, som ble anbefalt meg i dette forumet. Og bilen gikk fint, den. Helt til 2. februar 2005. En dag med slaps, nullføre og snø. Kjørte fra jobb, kom 500 m, gult lys. Bilen ”hoppet” litt. Satte den inn på NAF-verkstedet som lå like ved. Da jeg kom inn, hadde lyset sluttet å lyse, for øvrig. De fant ingen feil, men jeg tok service der, fikk skiftet tennplugger og batteri. (De fant fortsatt ingen feil) Og bilen tikket og gikk fint, den. Helt til i vår, da jeg vasket den et sted med litt for kraftig underspyling. Undersiden av pansret var vått. Gult lys, bilen hopper, det kjennes ut som om man kjører i oppoverbakke. (Det ”tar” liksom ikke.) Men heldigvis var motoren varm, jeg ventet litt, og kunne etter 5 min tørking kjøre videre. Og bilen gikk fint osv Til i dag. Det er nullføre, det snør. Tett. Snøen legger seg tjukt på veiene. Skulle ut en snartur, og etter å ha kjørt et stykke, stoppet, og kjørt videre, begynner det gule lyset å lyse. Bilen ”hopper” litt, og det kjennes ut som jeg kjører i oppoverbakke, motoren sliter, men har bare 2-3000 omdreininger. Hva kan det være? Har jeg bare en værsyk bil? Bor et sted hvor vintrene består av regn, slaps, nullføre og tett snøvær, bare avbrutt av enkelte bikkjekalde dager. Om noen har tips, er det flott! 5225562[/snapback] Høres ut som det kan være et problem med høyspentkretsene mellom coil og tennplugger. Sjekk ut alle delene der først! Hvis motoren går greit når det er tørt, kan du være sikker på at problemet ligger her.. Lenke til kommentar
Signe Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 Høres ut som det kan være et problem med høyspentkretsene mellom coil og tennplugger. Sjekk ut alle delene der først! Hvis motoren går greit når det er tørt, kan du være sikker på at problemet ligger her.. 5229341[/snapback] Takk for kjapp respons. I går ettermiddag, da det fortsatt snødde som ...., lyste lyset på nytt, og da jeg skulle starte, etter å ha stoppet for å snu og kjøre til NAF, ristet motoren som bare det. Ventet litt, startet på nytt, varsellampen lyste, men jeg kom meg til NAF. (som var stengt). Ventet litt, (banner, prøver ringe Opplysningen for å finne åpningstiden til NAF. Opplysningen svarer ikke) Startet bilen på nytt. Den gikk som normalt. HELT som normalt. Men jeg er redd den skal fjuske igjen, neste gang det blir snø. (Om et par timer) Hvordan sjekker jeg høyspentkretsene? Kan jeg gjøre det selv, med enkle midler, eller bør jeg kontakte verksted? Kan feil på kretsene måles? Det høres ut som om dette er et Opel-problem. Er det andre som har vært borti lignende? (Og hvorfor finner ikke merkeverkstedet feilen? De burde jo kjenne typiske feil og mangler ved Opel) Lenke til kommentar
miXer Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 ingen mann på denne jord kan vel mulig vite alle feil som oppstår på en opel. så stor huskekapasitet har vi ikke Lenke til kommentar
Signe Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 ha ha. Noen damer som vet det? Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Hei. Er problemet dit løst? Hadde vært greit med en oppdatering... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Dersom du stikker innom et merkeverksted, kan de lese ut loggen i motorstyringen. Hver gang lampen lyser gult, "husker" motorstyringen hvorfor den gjorde det. Samtidig kan du be om å få oppgradert programvaren til siste versjon, og se om det hjelper. Da jeg fikk min 1999 Astra dro den dårlig rundt 3000, + at den hadde ujevn tomgang på kald motor, men dette ble fikset med en oppgradering. Et annet problem jeg hadde senere var tap av motorkraft over 4000, og lampen lyste. Det var feil på luftmengdeføleren i innsuget, og jeg har senere forstått at dette er et ikke uvanlig problem også på VAG-biler (sikker samme delene, kanskje fra Bosch??). Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 har selv hatt en 98 mod vectra 1.6 16v.. der lyste den varsel-lampa stadig vekk, men merka ikke noe forskjell.. nå har jeg en vectra 90 mod 2.0i 8v og den varsel-lampa lyser stadig på den også rart. å begge bilene er det lakk rust,, opel sier nå jeg Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Hadde det samme.. Viste seg at det var kondens/dugg i fordelerlokket, det trang seg inn etter hver eneste motorvask. Spyl rundt fordelerlokket, og så prøv og start. Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 har selv hatt en 98 mod vectra 1.6 16v.. der lyste den varsel-lampa stadig vekk, men merka ikke noe forskjell..nå har jeg en vectra 90 mod 2.0i 8v og den varsel-lampa lyser stadig på den også rart. å begge bilene er det lakk rust,, opel sier nå jeg 5277891[/snapback] Vel det er kanskje en ide å stikke innom OPEL VERKSTEDET slik at de kan få lest av FEILKODER og mulig fikse det hvis du vil. Rust er en ting, men hvis du ikke gjør no med rusten så blir det verre... ser man rust så stopper man det og fjerner det. Ikke bare gå rundt å si; åh, jeg har rust, opel er dritt, hjelp! Ok, så har opel vectra sine svakheter men det går da ann å gjøre no med det enn å bare gå rundt å gnåle... Lyser motorlampa så så går en til verkstedet å finner ut av feilen... Har man rust på bilen så fjerner man det slik at det ikke blir no senere... Lenke til kommentar
ilstang Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 Du kjøper deg en boks CRC 5-56 så går du over alle kontakter i motorrom og på motor. Sjekk samtidig pakning i kontaktene om disse er ok Har akkurat fixet samme problem på en passat med monotronic innsprut. Der er den minste fukt i kontakt til spjeldinndikator/hoveddyse(mono) så er bilen slik du beskriver og denne lampa kommer på Virker forøvrig som det er mange som får problemer med innsp i høstens fuktige favn. Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 (endret) Vel det er kanskje en ide å stikke innom OPEL VERKSTEDET slik at de kan få lest av FEILKODER og mulig fikse det hvis du vil. Rust er en ting, men hvis du ikke gjør no med rusten så blir det verre... ser man rust så stopper man det og fjerner det. Ikke bare gå rundt å si; åh, jeg har rust, opel er dritt, hjelp! Ok, så har opel vectra sine svakheter men det går da ann å gjøre no med det enn å bare gå rundt å gnåle... Lyser motorlampa så så går en til verkstedet å finner ut av feilen... Har man rust på bilen så fjerner man det slik at det ikke blir no senere... 5280437[/snapback] vel sur idag? som sagt skjer det ikke noe når lampa lyser, å den lyser bare noen ganger! så hvorfor gidde å gjøre noe med det siden det er en 90 mod? åh, jeg har rust! så? dessuten har jeg slipt bort rusta samt sink behandlet stedene! edit, å si at opel har svakheter ang rust er fornavnet.. skulle tru dem har helt oppi salt i grunninga si. Endret 11. desember 2005 av freddy85 Lenke til kommentar
PerB Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 vel sur idag?som sagt skjer det ikke noe når lampa lyser, å den lyser bare noen ganger! så hvorfor gidde å gjøre noe med det siden det er en 90 mod? åh, jeg har rust! så? dessuten har jeg slipt bort rusta samt sink behandlet stedene! Den eneste "sure" kommentaren her kommer vel fra deg Freddy85? Så lenge varsellampen lyser er det greit å finne ut hvorfor. Når det er periodevis er det sannsynlig at årsaken kan ligge i fuktighet - men det er fortsatt ikke sikkert. Det kan være en sviktende måleenhet et eller annet sted. Det kan også være starten på noe alvorlig. Hvorfor ikke gjøre som CorVette foreslår? Når Signe vet hva årsaken til lyset er kan han vurdere om han vil gjøre noe eller ikke. Når lampen lyser Signe dessverre ikke kunne se om det også er andre årsaker til lyset. Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 (endret) ok, unnskyld da. det jeg prøvde å si med den første posten er at den lampa er ikke noe uvanlig at lyser, pga noe forskjellige spenninger i div kretser (husker ikke helt hva det var)! Men klart tråd startern`s bil er det noe mere med. det at noen opler ruster er ikke noen hemmelighet, trenger ikke å hisse seg opp for at jeg nevner det.. men som sagt går fint ann å gjøre noe med det. Endret 11. desember 2005 av freddy85 Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 Dette er tredje Opelen jeg hører om som har dette problemet, på kort tid. En tjommi av meg hadde samme driten, fant aldri ut av det og solgt bilen. Heia Opel. Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 Vel det er kanskje en ide å stikke innom OPEL VERKSTEDET slik at de kan få lest av FEILKODER og mulig fikse det hvis du vil. Rust er en ting, men hvis du ikke gjør no med rusten så blir det verre... ser man rust så stopper man det og fjerner det. Ikke bare gå rundt å si; åh, jeg har rust, opel er dritt, hjelp! Ok, så har opel vectra sine svakheter men det går da ann å gjøre no med det enn å bare gå rundt å gnåle... Lyser motorlampa så så går en til verkstedet å finner ut av feilen... Har man rust på bilen så fjerner man det slik at det ikke blir no senere... 5280437[/snapback] vel sur idag? som sagt skjer det ikke noe når lampa lyser, å den lyser bare noen ganger! så hvorfor gidde å gjøre noe med det siden det er en 90 mod? åh, jeg har rust! så? dessuten har jeg slipt bort rusta samt sink behandlet stedene! edit, å si at opel har svakheter ang rust er fornavnet.. skulle tru dem har helt oppi salt i grunninga si. 5281504[/snapback] Er ikke akkurat sur men blir bare litt opggitt over folka her. Driver å gnåler at noe er galt lampa lyser vet hva en skal gjøre. Men det er akkurat det forumet er til, at de skal få hjelp me problemene sine. Men når otorlampa lyser er det ikke ikke så mye du ka gjøre selv så det lureste er jo å dra til et verksted å lese ut feilkoden og høre med mekanikkeren hva han ville ha gjort... Joda, min lampe lyser den og men jeg vet godt hva årsaken er men har ikke tatt meg tid til å skifte delen, venter litt til å ser om lampa lyser igjen. At opel har rust er ikke overraskene, dog de har sine svakheter. Samme som mercedes som slet no vilt med rust problemer. Kjenner du til svakheten til bilen din og har litt kunnskap om rust og diverse så kan bilen fremstå som rustfri. Opel har blitt mye bedre nå ang. rust men det er de eldre modellene som sliter med det. det jeg prøvde å si med den første posten er at den lampa er ikke noe uvanlig at lyser, pga noe forskjellige spenninger i div kretser (husker ikke helt hva det var)! De er ikke akkurat spenningene som forårsaker feilen men den delen som har en oppgave å utføre. Noen deler mer sårbare enn andre, spennignen brukes til signaler og når signalet er dårlig eller helt på trynet er det som regel delen som forårsaker dette. Dette er tredje Opelen jeg hører om som har dette problemet, på kort tid. En tjommi av meg hadde samme driten, fant aldri ut av det og solgt bilen. Heia Opel. Hvis den dritten brukte litt mer tid på så hadde han sikkert funnet feilen. Er det sånn feil som kommer å går men ikke nok til at motorlampa lyser får en heller vente til feilen blir verre. Ja, Endel Opler har ting som går igjen på mange av samme modellene, de fleste opelverkstedene er kjent med det. Hvis man har litt peiling på bil og kan sku hjemme så skal ikke det være no hindring for folk... Ble mye dette så jeg runder heller av.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå