Gå til innhold

booter fra feil hd

Anbefalte innlegg

da pcen min klikka, ikke ville skru seg på lenger, bestemte jeg meg for å ta ut harddiskene og prøve og redde det som var på de ved å putte de inn i en anen pc.

problemet er det at når jeg gjør det. med den disken som opretivsystemt ligger på får jeg ikke skrudd på den andre dataen heller, den velger liksom den ødelagte fremfor den som står der fra før.

er det noe instillinger jeg kan gjøre i bios eller liknende? funker fett med den harddisken det ikke er xp på. da booter den windows fra den som står i fra før og den nye kommer bare opp som en ny hd på min datamaskin.

tror det kan være ett oppstartsvirus på den som ikke funker, men jeg vil jo bare at den skal boote windows fra den orginale, og ikke den som jeg satte inn. den kommer nemlig opp som primary i bios, mens den som står i fra før ikke kommer opp i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
da pcen min klikka, ikke ville skru seg på lenger, bestemte jeg meg for å ta ut harddiskene og prøve og redde det som var på de ved å putte de inn i en anen pc.

problemet er det at når jeg gjør det. med den disken som opretivsystemt ligger på får jeg ikke skrudd på den andre dataen heller, den velger liksom den ødelagte fremfor den som står der fra før.

er det noe instillinger jeg kan gjøre i bios eller liknende? funker fett med den harddisken det ikke er xp på. da booter den windows fra den som står i fra før og den nye kommer bare opp som en ny hd på min datamaskin.

tror det kan være ett oppstartsvirus på den som ikke funker, men jeg vil jo bare at den skal boote windows fra den orginale, og ikke den som jeg satte inn. den kommer nemlig opp som primary i bios, mens den som står i fra før ikke kommer opp i det hele tatt.

5225512[/snapback]

Du redigere en fil som heter boot.ini, ligger på c:\boot.ini men du har den nok på 2 harddisker. Ler mer på Dinside.no. Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er tydeligvis mer enn en disk som står som "Active".

Og jeg tror ikke du kan gjøre noe med dette i BIOS-oppsettet.

Jeg har selv brukt PartitionMagic til å løse opp slike konflikter - boot fra floppy eller CD og sett "riktig disk" som Active - Primary.

Et gratis alternativ kan du kanskje finne hvis du leter i support-seksjonen til fabrikanten av HD'en(e) din(e). Jeg husker ikke hva de heter i farten, men du har vel både Maxblast (Maxtor), Data LifeGuard (WD) og Disk Manager (flere).

Ikke-gratis SW a la PartitionMagic lages også av Ranish, Paragon, og Acronis, for å nevne de jeg husker i farten. Og det ville forundre meg mye om ikke Steve Gibson's SpinRite fikset også denne slags problemer.

Lenke til kommentar
dette kan jo helt sikkert endres under boot priority i bios da.. Enten kommer modellnummer på harddisker opp (og da setter du den du vil boote fra øverst) eller så står det HDD0, HDD1 osv.. Og da må du sikkert velge HDD1 øverst (HD nummer 2)

5226495[/snapback]

men hvordan setter jeg den øverst? er dette som virker det enkleste, men fikk ikke opp begge diskene.

jeg setter den nye disken i kabelen som egentlig skal være i dvd spilleren, for er ikke noen fler ledig til mer enn en hd. men har dette noe og si? at den tror at det er dvd spilleren.

for det har jo ikke noe å si når den hden uten xp står det, også på samme kabel som dvd

Endret av matpakkesteini
Lenke til kommentar

Hvis det er PATA-disker (IDE) du har, så MÅ du passe på at du kun har en Master og en Slave på samme kabel/konnektor. SATA har ikke dette problemet.

(1-0 til SATA.)

Helt i starten på boot-prosessen til WinXP er det et lite tidsintervall der du kan trykke F8 (eller er det F4?) for å få opp en boot-meny. Hvis systemet ditt ser 2 windows-installasjoner, så tyder det på at begge diskene er synlige. Prøv å velge "den andre" disken i menyen, og se om PC'en ikke booter fra riktig disk da.

Hvis ikke dette virker, prøv å få låne PartitionMagic (på floppy eller bootbar CD) av noen, og gå inn der og sett hvilken av partisjonene/diskene som skal være "Active Partition".

Det er som vanlig mange måter å komme i mål på, men det å sitte som en annen telepat og forsøke å feilsøke i blinde, det er ikke alltid like enkelt.

Lenke til kommentar
Hvis det er PATA-disker (IDE) du har, så MÅ du passe på at du kun har en Master og en Slave på samme kabel/konnektor. SATA har ikke dette problemet.

(1-0 til SATA.)

Helt i starten på boot-prosessen til WinXP er det et lite tidsintervall der du kan trykke F8 (eller er det F4?) for å få opp en boot-meny. Hvis systemet ditt ser 2 windows-installasjoner, så tyder det på at begge diskene er synlige. Prøv å velge "den andre" disken i menyen, og se om PC'en ikke booter fra riktig disk da.

Hvis ikke dette virker, prøv å få låne PartitionMagic (på floppy eller bootbar CD) av noen, og gå inn der og sett hvilken av partisjonene/diskene som skal være "Active Partition".

Det er som vanlig mange måter å komme i mål på, men det å sitte som en annen telepat og forsøke å feilsøke i blinde, det er ikke alltid like enkelt.

5241459[/snapback]

tror det er IDE disker. er det som kommer opp i bois der. men der kommer bare den ene opp. har begge diskene på samme kabel. for egentlig stod hd og dvd spiller i samme. så satte jeg bare inn hden min der dvd spilleren stod.

men det virker ikke som om den finner begge hdene, for er bare den ene som kommer opp i bios.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...