Gå til innhold

Røyker du=kommer fra dårlig familie?

Anbefalte innlegg

Beskrivelsen du kommer med der Snekker'n har jeg aldri noen gang vært borti. Og jeg har gått på mange skoler opp igjennom.

Det er derfor fakta (:p) at det du beskriver ikke er tilfelle. (Denne setningen var kun til Snekker'n)

Men om det finnes enkelte gjenger som faktisk er slik, så ser jeg ikke hvorfor man skal henge sammen med den gjengen. Det er alltid mer en en gruppering i en klassse. Og har man blitt oppdratt skikkelig så har man karakter nok til å velge seg litt bedre venner. :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-df17e

Jeg skjønner litt hva lærern din skal frem til, men jeg er laaangt ifra enig med det han sier.

Altså, om man begynner og røyke har vel ikk e det nomjed familien og gøre, men mer vennekrets/miljø hvor man bor.

Selv så startet jeg vel og røyke som 14åring, er 18 nå. Og selvom jeg kanskje ikke har vokst opp i værdens strengeste familie så har ikke det noe med røykingen min og gjøre.

Jeg begynte vel for venner av meg røyka, og jeg skulle være like kul. Det var også KULT og røyke da jeg starta husker jeg.

Den dag idag så blir jeg nesten flau over "dritt ungene" forran meny som står der 16 stykker og deler en røyk mens de maser på oss myndige om og kjøpe røyk for dem.

Tenk att jeg var like teit som dem :p

MEn i enkelte tilfeller så er det nok mange som også ikke starter og røyke for dem er så REDD for att foreldrene skal finne det ut. Dette syntes jeg faktisk er litt feil. For ett barn skal ikke være redd for sinde forelde. Greit at man skal respektere dem, men må da være lov å utforske og tøye grensene litt :)

Dette er egentlig ett litt interesangt emne og diskutere, synd jeg ikke har tid til og skrive så mye nå.

Beklager foresten mine dårlige norsk kunnskaper :)

Lenke til kommentar
Selv så startet jeg vel og røyke som 14åring, er 18 nå. Og selvom jeg kanskje ikke har vokst opp i værdens strengeste familie så har ikke det noe med røykingen min og gjøre.

Jeg begynte vel for venner av meg røyka, og jeg skulle være like kul. Det var også KULT og røyke da jeg starta husker jeg.

5235276[/snapback]

Påstanden er at dersom du hadde vært litt bedre oppdratt så hadde du kanskje hatt vett og karakter nok til å la vær å røyke, selv om de rundt deg røyka.

Lenke til kommentar

Jeg sto imot røyking gjennom hele ungdomskolen og startet i 16-17 årsalderen. Har heldigvis klart å slutte nå etter 3-4 år, men har fortsatt stor sympati for de som faktisk røyker. Det er ikke lett å slutte i det hele tatt.

Oppdragelsen er helt sikkert en faktor i mange sammenhenger, men man må også huske at det aldri er helt enveiskjørt da. Syns fremstillingen til visse her er temmelig "far off"..

I tillegg at lærern din trekker likheter mellom en udugelig familie (med tanke på oppdragelse) og røyking sier litt om hvor hardt han er bitt av anti-røykebasillen skapt av Høybråten. Alle vet at det er dumt og røyke, akkurat som alle vet at det kan være livsfarlig å kjøre for fort eller sykle uten hjelm. Allikevel er det mange som gjør dette uten å tenke seg videre om. Å skylde på at du "skal komme deg fortere frem" eller "hadde ikke tid til å hente hjelmen" er likeså bra unnskyldning som å ville tøffe seg for de andre". Kan ikke se at det noen forskjell der.

For de som ikke har hatt det problemet å tøffe seg med å røyke, ser jeg nesten 2 alternativ; enten var dere for idioter til å legge merke til noen ting av erting/mobbing, eller dere har prøvd en gang og det var nok med det. Eller kanskje det er et tredje alternativ, der dere levde på en mønsterskole hvor alle danset dagen lang mens de sang Nøtteliten. Eller kanskje ikke.

Til de som sier min familie har gjort en dårlig oppdragelse, kom og si det i trynet mitt så skal jeg gi deg juling. Haha :D Nei, fra artige vitser til et saftglass. Lærern burde jo passe seg slik at det ikke blir misforstått isåfall. Om han blir tolka som kjæresten til Høybråten kan han jo risikere problemer med familier som ikke er helt enig..

Edit: Link til bilde av forskjell på vanlig/røyke-lunge her er den..

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
For de som ikke har hatt det problemet å tøffe seg med å røyke, ser jeg nesten 2 alternativ; enten var dere for idioter til å legge merke til noen ting av erting/mobbing, eller dere har prøvd en gang og det var nok med det. Eller kanskje det er et tredje alternativ, der dere levde på en mønsterskole hvor alle danset dagen lang mens de sang Nøtteliten. Eller kanskje ikke.

5236568[/snapback]

Så, alternativene er altså røyking eller mobbing. Og de tøffe velger røyking for å ikke bli mobbet av.. røykerne? Som er de tøffe fordi de gir etter for gruppepress?

Joda, det er jo fantastisk smart, dette her. Lyse farger i fargeskrinet og hele pakken..

Lenke til kommentar

5236568[/snapback]

Et fjerde alternativ er at man har karakter og personlighet nok til å bli akseptert uten at man trenger å være en sau.

Et femte alternativ er å finne seg bedre venner.

Lenke til kommentar
(...)For de som ikke har hatt det problemet å tøffe seg med å røyke, ser jeg nesten 2 alternativ; enten var dere for idioter til å legge merke til noen ting av erting/mobbing, eller dere har prøvd en gang og det var nok med det. Eller kanskje det er et tredje alternativ, der dere levde på en mønsterskole hvor alle danset dagen lang mens de sang Nøtteliten. Eller kanskje ikke(...)

5236568[/snapback]

Hm, dette er vel den mest usaklige meningen jeg har lest i hele denne tråden. Makan. Jeg har aldri røyket, men vært akseptert for det. Mine venner har aldri røyket, men vært akseptert for det. Jeg kjenner mange som røyker, som ikke blir akseptert, men blir sett ned på. Så den påstanden der holder rett og slett ikke mål. Og du sier "der dere levde på en mønsterskole". Dette er bare tull. Jeg har gjort like mye ugagn som er normalt, og er absolutt ikke noe skolelys. Du har et fullstendig, og da mener jeg fullstendig galt syn på dette med de som røyker og ikke røyker. Jeg mener at røykere er svake mennesker. "Ååå, men presset var så stort!". Tullprat. Presset er så stort som man tillater det å være.

Lenke til kommentar

Jeg røyker daglig pga en sinnsyk, røykende mor, pga stefaren min som dampa som en lokomotiv hjemme. Det var virkelig røykfylt her for å si det sånn. Begynte å røyke da jeg var 7 år gammel, med en kamerat som da var 5 år. Videre begynte jeg å røyke hasj da jeg var 17 år. Drakk meg full da jeg var 14. Hadde smakt hjemmebrent da jeg var 8 år(trudde det var sitronbrus). Begynte å drikke hardt i 16 års alderen. Fylla kunne pågå i flere uker, og slik levde jeg livet mitt i ca 7-8år. I dag er jeg 29, røyker fortsatt tobakk. Har kutta ut hasjen. Drikker sjelden. Med sjelden mener jeg ca 1 gang pr 3. måned. Jeg vet at jeg ikke begynte for å være tøff.

Lenke til kommentar

Alt gikk på trynet? Livet mitt er stort sett på trynet, men jeg røyker ikke av den grunn. Doper meg gjør jeg heller ikke. Så det er enda en unnskyldning. Beklager at jeg virker som en arrogant drittsekk, men det hadde vært fint om dere røykere innrømmet hvorfor dere røyket. Nettopp fordi dere vil være tøffe. Alle vet det, men dere fornekter det.

Har du hengt i feil miljø så har du mest sannsynlig blitt utsatt for dette "presset" alle snakker om. Men hvordan presset de deg? Truet de deg og sa at hvis du ikke røyker er du ikke en av oss? Burde det ikke da gå opp et lys om at, hm, disse gutta er ikke noe for meg?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig snakker jeg ikke almennt om alle. Det blir for teit å si at jeg trekker den slutningen. Jeg snakker om de 99% som starter/ikke starter å røyke på ungdom/vgs. Ser også at flere her sier dere aldri har rørt en røyk, og da kan man nesten si dere er en minoritet ettersom de fleste faktisk har prøvd en eller annen gang.

Lenke til kommentar
Jeg røyker daglig pga en sinnsyk, røykende mor, pga stefaren min som dampa som en lokomotiv hjemme. Det var virkelig røykfylt her for å si det sånn. Begynte å røyke da jeg var 7 år gammel, med en kamerat som da var 5 år. Videre begynte jeg å røyke hasj da jeg var 17 år. Drakk meg full da jeg var 14. Hadde smakt hjemmebrent da jeg var 8 år(trudde det var sitronbrus). Begynte å drikke hardt i 16 års alderen. Fylla kunne pågå i flere uker, og slik levde jeg livet mitt i ca 7-8år. I dag er jeg 29, røyker fortsatt tobakk. Har kutta ut hasjen. Drikker sjelden. Med sjelden mener jeg ca 1 gang pr 3. måned. Jeg vet at jeg ikke begynte for å være tøff.

5236838[/snapback]

Hva er poenget med dette innlegget da? Påstanden er da ikke at alle begynner for å være tøffe. Men du støtter jo læreren med innlegget ditt da ;)

Lenke til kommentar
Røyking er og forblir harry uansett hvordan du vrir og vrenger på det. Grunnen til at ungdom starter nå til dags er rett og slett for å være kule. De som røyker, og sier noe annet, vel de har liten selvinnsikt. Hvis man går dypt i seg selv så finner man ut at den eneste grunnen til at man begynte å røyke, var for å få status. Ikke det at jeg skjønner at noe så patetisk kan gi status, men uansett.

Det at læreren din kom med denne uttalelsen har jeg litt blandete følelser om. Jeg har selv to foreldre som røyker hver dag, men familien min er langt ifra dårlig. Jeg verken røyker eller snuser selv. Det å si at foreldre som røyker er dårlige foreldre er riktig til en viss grad. Det skader jo ungene og de blir utsatt for passiv røyking. De er ikke akkurat gode forbilder når de holder på slik. Greit nok det, men rent bortsett fra det kan foreldrene være glade i ungene sine. Jeg har alltid fått omsorg, trøst og kjærlighet i hjemmet, uavhengig av at foreldrene mine røyker.

Hører og leser til stadighet at folk ikke startet med røyking for å være "kule". Neivel, men hvorfor i huleste startet dere i utgangspunktet da? Gå dypt inn i dere selv og tenk dere om. Dere finner helt sikkert ut av at det var for å være kule. Og dette med at røyking er sosialt. For en bedriten unnskyldning. Finner ikke folk andre måter å være sosiale på så vil jeg tørre å påstå at dere har dårlig fantasi.

Til sist vil jeg si at det siste avsnittet ikke var tilsiktet noen her på forumet. "Dere" er i denne sammenhengen røykere generelt, da spesielt ungdom som synes det er tøft.

5225912[/snapback]

Hvorfor starter man med noe som helst da? Hvorfor drikke øl? Det er jo bare skadelig? Hvorfor kjøre bil, man kan jo dø av det. Hvorfor leve? 100% av livene ender jo med døden...

Jeg røyker, som du kanskje har skjønt, men det er mitt valg. Hvorfor skal andre rakke ned på de som røyker? Det angår ikke dem lenger nå som røykeloven spiller for full musikk. At jeg røyker, det kan bare folk drite i, det angår ingen andre. Er det ikke like harry å gå sammen som en lynchmobb mot røykerne?

Og han læreren er helt på jordet.... Tror nok de fleste begynner som festrøykere, og fortsetter derfra.

Lenke til kommentar

Nå røyker jeg ikke og ser heller ikke for meg at jeg kommer til å begynne. Jeg er faktisk enig med læreren, selv om han dog har satt det hele godt på spissen. Hvorfor han har gjort dette er jo av den enkle grunn at han vil skape argumentasjon. Ved å skape argumentasjon kan han studere elevenes evne til å argumentere for sin meninger, og se på aktiviteten til de respektive elever. Effektiv måte å gjøre det på spør du meg.

Et annet diskusjonemne i denne tråden ahr jo faktisk blitt dette spørsmålet om hvorfor folk begynner å røyke. Det finnes heldigvis ytterst få grunner.

"Røyker for å være kul"-grunnen er nok en av de største. Det finnes for de aller fleste ingen annen grunn eller god unnskyldning. Hvorfor skulle de ellers begynne å røyke? Vil være med i den "kule" gjengen. Jeg har aldri røykt og vil heller aldri begynne. Røyking er i mitt synspunkt bare teit. Ikke bare ødelegger man helsen og kondisjonen sin, men det kan faktisk gå utover andre. Det værste jeg ser er gravide kvinner som går rundt og røyker! Generelt sett burde det være forbudt å royke i nærheten av folk som ikke ønsker å passivrøyke. Et stort skritt var det hvertfall å innføre den nye røykeloven. Ja nå kan man faktisk gå inn på et utested uten å måtte passivrøyke som en hest.

Jeg skal ikke si at alle som røyker gjorde dette for å være kul, for det ville faktisk være en løgn. noe tyr sikkert til røyken av forskjellige psykologiske problemer. Det er kanskje ikke fornuftig i det hele tatt, men hvis det hjelper er det nå bedre enn ingenting eller andre farlige stoffer som narkotika som man virkelig kan ta en overdose av.

Jeg synes igrunnen litt synd på dem som røyker. Ikke fordi dem er noe dårligere enn andre mennesker, eller fordi de kommer fra en "dårlig" familie, men fordi dem ødelegger sin egen helse.

Læreren din snakket også om dårlige og gode familier. Vel, han fikk opp argumentasjon så det var igrunne greit. Jeg synes dog at hvis man skal diskutere på en ordentlig måte så er det ingen lett sak å vite om en familie er dårlig eller god.

Er en velstående familie med strenge foreldre som passer på at ungene ikke røyker og drikker, men som ikke gir ungene sine noe kjærlighet en god familie? Vel det synes ikke jeg. De barna ville bli kalde og usosiale mennesker.

Ville en familie med foreldre full av kjærlighet til barna, der foreldrene lot ungene røyke og tidels drikke være en god familie? Vel, til tross for at ungene fikk røyke go drikke (Så sant de var rundt 13+) var jo tross alt foreldrene deres glad i dem. Bedre enn ingenting eller hva?

Nei jeg vet sannelig ikke. Dog virket læreren som en god lærerer etterom han greier å skape ivrige diskusjoner. Mer enn jeg noengang har fått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...