Gå til innhold

Røyker du=kommer fra dårlig familie?

Anbefalte innlegg

Er selvfølgelig lettere å begynne å røyke om foreldrene dine røyker, men er de dårlige foreldre av den grunn?

Det har vært forskning på det, og den viser at sjansen for at man begynner å røyke er like stor dersom foreldrene røyker som om de ikke røyker, bare foreldrene tar avstand og advarer mot det.

Forresten, jeg skrev en ressonerende stil til juletentamen i nynorsk her forleden. :whistle:

Endret av Ole Johan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stakkars lærer, han vet ikke mye han nei.

Selv er jeg en av 11 søsken,ja riktig 11 søsken, mine foreldre røykte ikke likevel begynte faktisk 10 av oss å røyke og ingen startet med dette hjemme, faktisk begynte 3 av oss å røyke etter fylte 20 år, ja den eldste var nærmere 30.

Vi har nå barn alle sammen og det utgjør 19 stk av disse er det bare to som røyker.

Altså vi var 11 fra en ikkerøykende familie, 10 begynte å røyke.

Vi fikk 19 barn av disse begynte 2 å røyke.

Tror den lærern bør få seg en annen jobb,muligens sammens med Høybråten  :hmm:

PS: Nei dette er ikke for å støtte røyking,men fakta .

5225840[/snapback]

Men nå tilhører jo faktisk du en litt annen årgang enn dagens ungdom.

Tidligere var det ikke like mye informasjon og skremsel om røyk, og man tolererte det derfor bedre.

Lenke til kommentar
... Jeg har selv to foreldre som røyker hver dag, men familien min er langt ifra dårlig. Jeg verken røyker eller snuser selv. ...

Jeg har faktisk lagt merke til at ofte blir barna ikke-røykere dersom foreldrene røyker... aner ikke hvorfor. Noen andre som vet?

5225946[/snapback]

Det kan jo jeg, som du har lest, skrive under på. Kjenner også mange andre som har foreldre som røyker, som ikke røyker selv. Får ofte høre at statistikk viser at foreldre som røyker "overfører" dette til barna sine. Har aldri sett denne statistikken, men begynner faktisk å tvile i enkelte tilfeller. Jeg tror de fleste som har foreldre som røyker ser den negative effekten av det, og faktisk forstår at det ikke er "kult" eller bra for kroppen.

Lenke til kommentar
Jeg røyker, fast.

Røyk er godt, det er avslappende og får meg til å roe ned nervene.

5225885[/snapback]

Som sagt, kroppen din er avhengig av nikotin, og du får abstinenser uten regelmessig tilførsel. Den tilstanden du oppnår du tar deg en røyk, er hvordan ikke-røykende har det til vanlig.

5225962[/snapback]

Grunnet personlige ting slappet jeg aldri av før jeg begynte å røyke. Folk er forskjellige vet du.

Lenke til kommentar
Jeg røyker, fast.

5225885[/snapback]

Som sagt, kroppen din er avhengig av nikotin, og du får abstinenser uten regelmessig tilførsel. Den tilstanden du oppnår du tar deg en røyk, er hvordan ikke-røykende har det til vanlig.

5225962[/snapback]

Grunnet personlige ting slappet jeg aldri av før jeg begynte å røyke. Folk er forskjellige vet du.

5225997[/snapback]

Hva? Nå kjenner jeg deg ikke, men synes dette høres rart ut. Er flere som sier at "røyken hjalp meg endelig å slappe av". Har man seriøse problemer med å roe ned kroppen, så burde man heller få tak i medisiner i stedet for å bruke noe så skadelig som røyk. Snakk med legen din eller gå i helsekostbutikker, mange ting som kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Jeg røyker, fast.

5225885[/snapback]

5225962[/snapback]

5225997[/snapback]

Hva? Nå kjenner jeg deg ikke, men synes dette høres rart ut. Er flere som sier at "røyken hjalp meg endelig å slappe av". Har man seriøse problemer med å roe ned kroppen, så burde man heller få tak i medisiner i stedet for å bruke noe så skadelig som røyk. Snakk med legen din eller gå i helsekostbutikker, mange ting som kan hjelpe.

5226017[/snapback]

Gå til legen å få lykkepiller..? Prozak..? De jo myye sunnere en røyk... :roll:

Lenke til kommentar
mener ikke å være slem, men jeg er egentlig litt enig med læreren din..

5225490[/snapback]

Det der stemmer faktisk relativt bra overens med mine egne erfaringer også, men jeg ville aldri kommet med en så dristig påstand da jeg absolutt ikke har tall for å backe opp påstanden.

Uansett er det ganske dumt av læreren din å si slik da det antagligvis er en personlig mening.

Lenke til kommentar
Uansett er det ganske dumt av læreren din å si slik da det antagligvis er en personlig mening.

5226272[/snapback]

Kan ikke lærere få lov å si meningen sin? Det er bare artig med lærere som kan lage litt diskusjon og ikke heter overlærer Subjektiv.

Samtidig bør han jo gjøre det klart at det er hans personlige mening og ikke alle andres.

Lenke til kommentar

PolarBastard: Har jeg i det hele tatt nevnt "lykkepiller"? Har du i det hele tatt tolket innlegget mitt på nogenlunde fornuftig måte? Nei. Jeg hadde selv problemer med å slappe av. Var nervøs, hadde angst, fikk ikke sove o.l. Jeg gikk til psykolog, fikk medisiner og vips så ble jeg bedre. Poenget mitt er at hvis du ikke klarer å slappe av, og trenger noe for å hjelpe, så ikke bruk røyk men oppsøk heller hjelp.

Edit: Men i de fleste tilfeller er nok dette med "jeg trengte noe for å slappe av" bare en unnskyldning for å begynne å røyke. Det som egentlig ligger bak i de fleste tilfeller er at folk vil oppnå en "kul" status, henge med de "kule" folka og få et "kult" liv.

Endret av Zanto
Lenke til kommentar

Er det mange fusunne folk her eller er det bare meg?? ;) eeee altså når det sies her at hvis man ikke røyker så er man FAEN ikkno kul? det jeg vil si er at når man røyker så er man hvertfall ikkno KUL da! Jeg kan ikke så noen positive sider med å røyke. (OG vær så snill og kom med noen positive da!) For det første så kaster man bort en haug av penger, det lukter det vondt, man blir avhengig, man får nedsatt helse og ikke minst så blir man utsatt får mange forskjellige sykdommer. Så jeg er litt enig med læreren. Men dette med familie så veit jeg ike helt, men foreldrene vil jo det beste for sitt barn(stort sett) og det beste for et barn er ikke så røyke!

Lenke til kommentar
ser flere av dere er delvis enig med læren min, men ikke med "dårlig familie", hva er det dere er enig i da egentlig? Det var jo egentlig det som var selve "essensen" med det han sa...

5226786[/snapback]

Jeg vil gi deg et eksempel på det jeg mener. Altså der jeg kommer fra er det slik at de som røyker, er de som skulker, tror dem er kule og ikke minst de som driter mest i skolen. Og det må jo ha mye med hvordan foreldrene er. Ja, hvis ikke dem er foreldreløse da selvsagt, som er høyst usannsynelig. Og de foreldrene må da drite litt i sitt barn da!

Og det vil jeg si at det er en dårlig familie ja! KANSKJE ikke med tanke på penger eller noe sånt som det, men med omsorg og at dem bryr seg om sin sønn/datter.

Lenke til kommentar
Hører og leser til stadighet at folk ikke startet med røyking for å være "kule". Neivel, men hvorfor i huleste startet dere i utgangspunktet da? Gå dypt inn i dere selv og tenk dere om. Dere finner helt sikkert ut av at det var for å være kule. Og dette med at røyking er sosialt. For en bedriten unnskyldning. Finner ikke folk andre måter å være sosiale på så vil jeg tørre å påstå at dere har dårlig fantasi.

Tja hvorfor kjører noen fort på moped eller bil, hvorfor drikker noen seg fulle osv osv ?

Er det ikke fordi det er spennende og en skal prøve ut noe nytt??

Og som kjent jo flere forbudsskilt som lyser opp jo mer spennende blir det :hmm:

Når det så gjelder den sosiale biten så er ikke det en unnskyldning, kan ta mange mange meange eksempler men jeg begrenser meg til ett her.

For en god del år siden jobbet jeg i et firma der det var en stor kantine og der var det lov å røyke. Så kom røykemotstanderne å ville ha slutt på dette og for å gjøre historien kort så ble kantinen avdelt med en skillevegg(skyvbar) der 2/3 deler var røykfri og 1/3 del var for røykere.

Etter meget kort tid viste det seg at det ble tilnærmet umulig å få sitteplass i røykeavdelingen da disse var okkupert av ikkerøykere, nettop med begrunnelsen at det var mye bedre sosial sett på røykerommet .

Det hele endte med at skilleveggen ble fjærnet, ja nettop av ikkerøykerne :hmm:

Lenke til kommentar
  Tja hvorfor kjører noen fort på moped eller bil?

Jeg ville tro at mange kjører for fort for å komme raskere frem.

Min historie om røykerom

For en god del år siden på arbeidsplassen til naboen kom det en ny arbeider. Hun nektet å sitte i et rom med røyk i pausen så hun spurte ledelsen om de kunne dele pauserommet i to. Røykerne sa da at det var unødvendig fordi de mente at hun var den eneste som kom til å bruke rommet. Det endte med at hun fikk et lite pauserom. Etter en liten stund fant man ut at det var unødvendig å ha to pauserom fordi alle begynte å sitte i det røykfrie rommet. Det hele endte med at man bestemte seg for å ikke ha noe røykerom siden det bare var et par røykere igjenn og de ville ikke sitte alene.

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...