MagnusW Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Okei dere, jeg er sinnsykt irritert på min lærer nå! Vi snakker om tobakk, alkohol og andre rusmidler i Naturfag nå, og det han har snakket om nå i det siste er hans påstand(han kaller det ikke en påstand selv) om at de som røyker kommer fra en dårlig familie. Dette gjør jo mange av oss sure, selvfølgelig. Det han sier er følgende: - røyking er et "fjortiss"/ungdoms prob., ingen starter å røyke når de er over 20 år. - de som røyker går med "en stor plakat" hvor det står at du enten er: dum (som ikke forstår at det er farlig), smart (men må ha spenning, bli populær osv.). I tillegg står det at du kommer fra en dårlig familie. Så konfornterer vi han med at det ikke er alle foreldre som vet at barnene røyker, at det ikke er så mye de voksne kan gjøre om de finner ut at barnet deres røyker osv. Det han sier så er: - Hvis det er en bra og velfungerende familie så har ikke barn den rettigheten at de bestemmer noe. Det er de voksne som bestemmer. Så spør vi hva han mener de voksne skal gjøre da for å få barnet til ås lutte. Han sier: - som sagt så mener jeg at barn ikke skal ha den friheten til å velge hva de skal gjøre. Det er det de voksne som gjør og barnet skal da høre på de voksne. vis de ikke gjør det, er det hvertfall en dårlig familie som ikke har klart å oppdra barnet godt nok til at de har respekt og hører på de. Dette provosere meg veldig. Han kan ikke si at det er en dårlig familie pga. at man røyker! Hva synes dere? Jeg trenger hjelp til å finne kilder på nettet der jeg kan finne ting jeg kan argumentere med. Undesøkelser, vitenskapelige bevis osv. Jeg klarer ikke å overbevise han med: ikke alle foreldre vet om det, hva skal de gjøre? osv. Til slutt: jeg mener ikke det er greit å røyke, og jeg røyker ikke selv, mendet er det med at han sier man kommer fra an dårlig familie! Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 mener ikke å være slem, men jeg er egentlig litt enig med læreren din.. Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Den læreren er en stor nisse! Det han prøver på strider mot alle aksepterte pedagogiske teorier Å skape fordommer ved bruk av skremselspropaganda slår garantert feil vei! Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Høres forsåvidt ok ut det der... men jeg tror ikke man trenger å komme fra en dårlig familie for å begynne å røyke, det var det eneste jeg reagerte på. Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Litt enig med han læreren ja. Ikke enig i at det nødvendigvis er en direkte dårlig familie, men at det er dårlig barneoppdragelse kan jeg være enig i. Jeg synes i likhet med læreren at barna skal ha såpass respekt for foreldrene sine at hvis foreldrene sier at det ikke er lurt å røyke, så bør barnet få dårlig samvittighet og slutte etter å ha prøvd en røyk eller to, for ikke å såre sine foreldre. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Læreren har nesten et poeng, da en ungdoms oppførsel er veldig ofte påvirket av familien, og foreldre har hovedansvaret for å oppdra barn! Men, dessverre er det svært unyansert, da det er voldsomt mye mer enn bare familiesituasjonen som spiller inn på en persons oppførsel. Lenke til kommentar
xanth0s Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Litt enig med han læreren ja. Ikke enig i at det nødvendigvis er en direkte dårlig familie, men at det er dårlig barneoppdragelse kan jeg være enig i. Jeg synes i likhet med læreren at barna skal ha såpass respekt for foreldrene sine at hvis foreldrene sier at det ikke er lurt å røyke, så bør barnet få dårlig samvittighet og slutte etter å ha prøvd en røyk eller to, for ikke å såre sine foreldre. 5225574[/snapback] Så jeg fikk dårlig barneoppdragelse fordi jeg begynnte å røyke ? Kyss meg en vis plass da man. Det er heller at unge begynner å røyke fordi det er "kult" i hvertfall i min tid var det det. Alle de andre gjorde det så jeg gjorde det også, ville være kul jeg å Om man fortsetter å røyker er det ditt eget valg. Lenke til kommentar
euroshopper Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 mener ikke å være slem, men jeg er egentlig litt enig med læreren din.. 5225490[/snapback] Enig - røyking er et "fjortiss"/ungdoms prob., ingen starter å røyke når de er over 20 år.- de som røyker går med "en stor plakat" hvor det står at du enten er: dum (som ikke forstår at det er farlig), smart (men må ha spenning, bli populær osv.) - som sagt så mener jeg at barn ikke skal ha den friheten til å velge hva de skal gjøre. Det er det de voksne som gjør og barnet skal da høre på de voksne. vis de ikke gjør det, er det hvertfall en dårlig familie som ikke har klart å oppdra barnet godt nok til at de har respekt og hører på de. Å så enig! Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Du kan bare be læreren din reise til helvette.. Greit nok.. er ikke smart å begynne å røyke, men ett stort flertall av ungdom som begynner på ungdomsskolen begynner å røyke enkelt og greit for de ikke takler å vere en av de som må gå å trakke alene i friminuttene.. de begynner å røyke og blir fort populær i den gjengen som driver med det.. kansje ikke smart men hvor mye lenger tenker en 13 åring? Å gi familien skylden.. den var virkelig på grensen! Som sagt tidligere i innlegget så er det pågrunn av presset som står på personen. Er selvfølgelig lettere å begynne å røyke om foreldrene dine røyker, men er de dårlige foreldre av den grunn? Hva vet læreren din i det hele tatt om røykere og deres familieliv? Jeg har en familie som jeg ikke har noe å klage på.. kommer da altså ikke fra en dårlig familie. (Definer dårlig familie forresten) Jeg røyker og det har absolutt ingenting med familien min å gjøre. Det er enkelt og greit meg om mine problemer det handler om. Gruppepresset er det som står høyest på listen for folk som ligger på kanten. Da kan du heller si dårlige venner. Igjenn.. har ingenting med familien å gjøre! Folk som begynner å røyke trenger ikke å vere dumme. De kan vere svake, deprimerte eller bare interresert i å prøve å faller for det. ganske enkelt! Hils læreren din fra meg og si det at det er han som er dum, han hadde sikkert en jævlig oppvekst og jeg kan lukte dumheten hans helt hit.. makan til idiot! Takk for meg Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Så jeg fikk dårlig barneoppdragelse fordi jeg begynnte å røyke ?Kyss meg en vis plass da man. Det er heller at unge begynner å røyke fordi det er "kult" i hvertfall i min tid var det det. Alle de andre gjorde det så jeg gjorde det også, ville være kul jeg å Om man fortsetter å røyker er det ditt eget valg. Jada, du har rett i at unge begynner å røyke fordi det er "kult" og fordi "alle andre" gjør det. Mitt poeng var, at hvis de hadde bedre oppdragelse hadde de kanskje sagt nei? Kanskje hadde de hatt bedre viljestyrke? Kanskje de hadde innsett at det ikke er kult? Mye av ens oppførsel og levemåte blir bygget opp i oppveksten. Jeg vet selvfølgelig ikke om god oppdragelse hadde nyttet, det er bare det jeg tror. Det er jo også svært vanskelig å etterprøve. Da må man først se på hva som er "god" og "dårlig" oppdragelse, og man får et definisjonsproblem. Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Litt enig med han læreren ja. Ikke enig i at det nødvendigvis er en direkte dårlig familie, men at det er dårlig barneoppdragelse kan jeg være enig i. Jeg synes i likhet med læreren at barna skal ha såpass respekt for foreldrene sine at hvis foreldrene sier at det ikke er lurt å røyke, så bør barnet få dårlig samvittighet og slutte etter å ha prøvd en røyk eller to, for ikke å såre sine foreldre. 5225574[/snapback] Er nettopp slike folk som ender opp som mobbeoffer.. gjør ikke en dritt fordi de er for redd for å såre mamma og pappa.. sorry altså.. ingen kan vere perfekte.. de "perfekte" blir mobbet.. sånn er det Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Det er vel ingen som kan si at det å overgi seg til et selvskapt behov, er videre smart. Grunnen til at den første røyken om morgenen er god, er fordi du har gjort kroppen din avhengig, og du tilfører det som får abstinensene til å avta. Særdeles få begynner å røyke etter ungdoms- og videregående skole, så det er jo rimelig å anta at det å "være tøff" og "å passe inn" spiller en stor rolle når folk begynner. Er det virkelig noen røykere her, som med hånden på hjertet kan si at de tok sin første røyk og tenkte "nammelig, dette må bli en fast ting i livet mitt, koste hva det koste vil"? Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Om man begynner å røyke har nok mer med hvem man omgås å gjøre. Hvem man omgås kan ha tilknytning til oppveksten. Dermed har nok læreren en god del rett. Det er jo også slik at de som har røykende foreldre ofte begynner å røyke selv. Å skylde på foreldrene på grunn av vennene blir litt feil. Hva skal foreldrene gjøre? Si til barna sine at de ikke får lov å leke med Per i sandkassen fordi han har foreldre som røyker og at han selv sannsynligvis kommer til å røyke? Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Det er vel ingen som kan si at det å overgi seg til et selvskapt behov, er videre smart. Grunnen til at den første røyken om morgenen er god, er fordi du har gjort kroppen din avhengig, og du tilfører det som får abstinensene til å avta. Særdeles få begynner å røyke etter ungdoms- og videregående skole, så det er jo rimelig å anta at det å "være tøff" og "å passe inn" spiller en stor rolle når folk begynner. Er det virkelig noen røykere her, som med hånden på hjertet kan si at de tok sin første røyk og tenkte "nammelig, dette må bli en fast ting i livet mitt, koste hva det koste vil"? 5225772[/snapback] Skal si det så enkelt som at jeg begynte å røyke etter jeg fikk lappen.. Lot folk røyke i bilen og tok festrøykinga ett steg lenger og begynte å røyke i bilen.,. røyker bare når jeg er i bilen fordi jeg blir avslappet og koser meg mens jeg triller rundt å hører på musikk.. Tankegangen min er enkelt og greit det at jeg gir faen.. hvorfor ikke? hvem som sier jeg ikke får lov? ingen.. om jeg en dag får noen som bryr seg så skal jeg heller slutte Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 (endret) Stakkars lærer, han vet ikke mye han nei. Selv er jeg en av 11 søsken,ja riktig 11 søsken, mine foreldre røykte ikke likevel begynte faktisk 10 av oss å røyke og ingen startet med dette hjemme, faktisk begynte 3 av oss å røyke etter fylte 20 år, ja den eldste var nærmere 30. Vi har nå barn alle sammen og det utgjør 19 stk av disse er det bare to som røyker. Altså vi var 11 fra en ikkerøykende familie, 10 begynte å røyke. Vi fikk 19 barn av disse begynte 2 å røyke. Tror den lærern bør få seg en annen jobb,muligens sammens med Høybråten PS: Nei dette er ikke for å støtte røyking,men fakta . Endret 29. november 2005 av Snekker`n Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 ... Tankegangen min er enkelt og greit det at jeg gir faen.. hvorfor ikke? hvem som sier jeg ikke får lov? ingen.. Ser ut som om du kunne trengt en bedre oppdragelse der noen fortalte deg nettopp hva du fikk lov til og ikke, når du ikke klarer å tenke selv. Lenke til kommentar
Pandemonium Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Jeg kommer fra en strengt ikke-røykende, moralsk og "velstående" familie. Jeg røyker, fast. Røyk er godt, det er avslappende og får meg til å roe ned nervene. Men det er dumt. Jeg røyker for å jobbe mer effektivt på skolen og på jobb. Når jeg er rolig kan jeg behandle arbeidsoppgaver med stoisk ro og finne raske og ordentlige løsninger på problemstillinger. Ja, jeg er avhengig, og bruken gjør det ikke mindre dumt å røyke. Å påstå at røykere er fra en dårlig familie er egentlig helt på jordet, siden det som oftest er opp til enhver person å bestemme hvorvidt man skal røyke. Jeg begynte å røyke da jeg var i et teatermiljø hvor mange røyket. De la absolutt ikke noe press på meg, tvert imot, men jeg fikk smake for det, og da var det gjort. Og så det er sagt, mange over 20 begynner å røyke. Lenke til kommentar
Skeptos Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Det står i lærebok Tellus 9, og det er ikke noe bare læreren din sier. Det han sier er sant, men bare på generell basis. Man kommer ikke nødvendigvis fra en dårlig familie dersom man røyker, og man kommer ikke nødvendigvis fra en god familie dersom man ikke røyker, så det er som sagt på GENERELL basis. Angående at man ikke begynner å røyke etter man er fylt 20 står også i Tellus 9, og er basert på forskning. Men det er også bare GENERELT. Jeg kan også si at de som begynner å røyke på ungdomsskolen (GENERELT) er skolesvake. Og det er (GENERELL) sammenheng mellom å være skolesvak og komme fra familier som ikke er så gode. Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 (endret) Du kan hilse og si til læreren din at jeg gjerne tar en diskusjon med han. Han har tydeligvis ikke satt seg så mye inn i barneoppdragelse, høres ut som om han er gammel? Og ikke har oppdatert seg på den fronten. Høres nesten ut for meg at han har vært på kurs, og hørt om at flertallet av røykere kommer fra dårlige familier i den forstand at de muligens har mindre penger, eller skilsmisse eller liknende, jeg har selvsagt ikke sett en sånn undersøkelse, men har hørt at det er større sannsynlighet for å begynne å røyke under slike forhold. Men dette kan da PÅ INGEN MÅTE oversettes til at ALLE røykere kommer fra dårlige familier, og hva er "dårlig". Han bør ta og sette seg litt mer inn i ting virker det som for min del. Edit : Nå hørtes det plutselig ut som om læreren din har lest tellus 9 istedenfor å ha vært på kurs Han har nok bare tolket alt feil. Det er som Ole Johan sier bare generell sammenheng. Og å kalle noe "dårlig" blir veldig på kanten... og egentlig et definisjons-spørsmål, de han har plukket opp "dårlig" ifra, har nok ikke ment det på samme måte som han. Endret 29. november 2005 av snoemann Lenke til kommentar
Zanto Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Røyking er og forblir harry uansett hvordan du vrir og vrenger på det. Grunnen til at ungdom starter nå til dags er rett og slett for å være kule. De som røyker, og sier noe annet, vel de har liten selvinnsikt. Hvis man går dypt i seg selv så finner man ut at den eneste grunnen til at man begynte å røyke, var for å få status. Ikke det at jeg skjønner at noe så patetisk kan gi status, men uansett. Det at læreren din kom med denne uttalelsen har jeg litt blandete følelser om. Jeg har selv to foreldre som røyker hver dag, men familien min er langt ifra dårlig. Jeg verken røyker eller snuser selv. Det å si at foreldre som røyker er dårlige foreldre er riktig til en viss grad. Det skader jo ungene og de blir utsatt for passiv røyking. De er ikke akkurat gode forbilder når de holder på slik. Greit nok det, men rent bortsett fra det kan foreldrene være glade i ungene sine. Jeg har alltid fått omsorg, trøst og kjærlighet i hjemmet, uavhengig av at foreldrene mine røyker. Hører og leser til stadighet at folk ikke startet med røyking for å være "kule". Neivel, men hvorfor i huleste startet dere i utgangspunktet da? Gå dypt inn i dere selv og tenk dere om. Dere finner helt sikkert ut av at det var for å være kule. Og dette med at røyking er sosialt. For en bedriten unnskyldning. Finner ikke folk andre måter å være sosiale på så vil jeg tørre å påstå at dere har dårlig fantasi. Til sist vil jeg si at det siste avsnittet ikke var tilsiktet noen her på forumet. "Dere" er i denne sammenhengen røykere generelt, da spesielt ungdom som synes det er tøft. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå