Boralis Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 (endret) VG skriver følgende i dag: Hver tredje nordmann har kjøpt varer eller tjenester svart. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=110070 Dette er faktisk noe jeg kan skrive under på og jo rikere folk er jo værre blir det. Etter ca 15 år i byggebransjen har jeg opplevd dette nesten daglig, spesielt er det velstående folk som er mest pågående og ønsker mest mulig svart eller at det skal føres på firmaet selv om det overhode ikke har noe med firmaet å gjøre . Merker det også ved ferdigstillingen av bygg, da er det vanlig at vi får en flaske god drikke fra oppragsgiver og det slår sjelden eller aldrig feil når en jobber for en vanlig mann,men er en sjeldenhet når oppdraget gjøres for pengesterke folk. Ser også at bedriftseiere/butikkeiere kommer på bensinstasjonen og kjøper bensin , dekk osv til sin privatbil og får dette ført på firma,ja så ille er det at selv om de kjøper avisen så får de den ført som revisita på bedriften . Jeg har jobbet for både ordførere,likningssjef, og andre offentlige annsatte som alle har forlangt helt eller delvis svart oppgjør . PS: nå vil jeg ikke en gang til ha en diskusjon om jeg er for eller mot rike, jeg konstaterer bare fakta her og min erfaring er at jo høyere opp en kommer jo værre er det. Endret 29. november 2005 av Snekker`n Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Da er det på tide å spørre seg selv om hvorfor dette skjer... og etter min mening er det på grunn av det kompliserte avgifts-og-skattesystemet vi har i landet. Det er kun ved en fjerning av omfattende byråkrati og smutthull at vi kan løse dette. Det bør være enkle spilleregler som gjelder for alle. Når det gjelder enkelte av påstandene dine så vil jeg si at å kjøpe avis på firmaet ikke nødvendigvis er juks. Men dersom man kjøper ting til seg selv som privatperson er dette helt klart uholdbart. Meg bekjent er dette et fenomen som i stor grad kun gjelder enkeltmannsforetak og selvstendig næringsdrivende, og ofte i små håndverkerfirmaer. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 29. november 2005 Forfatter Del Skrevet 29. november 2005 (endret) Når det gjelder enkelte av påstandene dine så vil jeg si at å kjøpe avis på firmaet ikke nødvendigvis er juks. Men dersom man kjøper ting til seg selv som privatperson er dette helt klart uholdbart. Meg bekjent er dette et fenomen som i stor grad kun gjelder enkeltmannsforetak og selvstendig næringsdrivende, og ofte i små håndverkerfirmaer Om avisen skal føres på firmaet skal den bestilles og leveres på firmaets adresse , ikke kjøpes med hjem etter endt arbeidsdag. Og nei det er ikke bare i små firmaer dette gjøres, det er desverre like utbredt i store firmaer der det er to kontrakter og to regnskaper på en leveranse . Kjenner feks til redere som har fått bygget skip i 100 millionersklassen der de samtidig har fått seg en 30-40 fots cabiner levert fra samme verft samtidig og der den er innbakt i prisen på det store bygget . Ommbygging av skip der rederen samtidig restaurerte sin ville for flere hundre tusen og regningen gikk på båten osv osv . Endret 29. november 2005 av Snekker`n Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Dette er helt klart forhold som ikke kan forsvares... Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Skjønner godt at folk uten eget firma sjelden fører opp utgiftene på firmaet. Egentlig ganske naturlig. PS: nå vil jeg ikke en gang til ha en diskusjon om jeg er for eller mot rike, jeg konstaterer bare fakta her og min erfaring er at jo høyere opp en kommer jo værre er det. 5225217[/snapback] Nå er det forskjell på fakta om hvordan rike generelt oppfører seg og dine personlige erfaringer med rike mennesker. Men hva er det du egentlig ønsker å diskutere i denne tråden? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Men hva er det du egentlig ønsker å diskutere i denne tråden? 5226398[/snapback] Pass deg så du ikke krevulerer og ødelegger tråden! Spøk til side: Din problemstilling er feil, du burde heller diskutert hvorfor jobber svart, ikke hvorfor folk betalter andre svart. Jeg er helt enig med GolfBag her. Topicen stemmer ikke helt med selve tråden. Starter som et spørsmål, men ender opp i at du prøver "å dra rikfolket" ned i gjørma. Jeg har aldri betalt noe for svart arbeid, men jeg vet at mine foreldre, onkler og tanter, besteforeldre og kjenninger gjør det, så at hver 3. nordmann gjør det kommer ikke som en stor overaskelse. Lenke til kommentar
CPurcell Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Folk vil jo alltid ha en god deal, det være tjenester eller varer. De fleste har ikke så mye imot å kjøpe ting svart, mens andre har det. Sånn er ting bare. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 29. november 2005 Forfatter Del Skrevet 29. november 2005 Men hva er det du egentlig ønsker å diskutere i denne tråden? 5226398[/snapback] Pass deg så du ikke krevulerer og ødelegger tråden! Spøk til side: Din problemstilling er feil, du burde heller diskutert hvorfor jobber svart, ikke hvorfor folk betalter andre svart. Jeg er helt enig med GolfBag her. Topicen stemmer ikke helt med selve tråden. Starter som et spørsmål, men ender opp i at du prøver "å dra rikfolket" ned i gjørma. Jeg har aldri betalt noe for svart arbeid, men jeg vet at mine foreldre, onkler og tanter, besteforeldre og kjenninger gjør det, så at hver 3. nordmann gjør det kommer ikke som en stor overaskelse. 5226460[/snapback] Nei her diskuterer vi ikke hvorfor noen jobber svart,det får vi eventuelt lage en ny tråd på og ja det er et spørsmål som tråden starter med og så svarer jeg med min erfaring som faktisk er ganske så stor på dette området, da jeg tross alt har vært lengre i arbeidslivet enn mange her har levd. Så kan andre komme med sine erfaringer, min var at jo mere penger folk har jo grådigere er de og jo mere forlanger de svart eller på firmaet, dette er ikke et forsøk på å dra noen ned i søla,men fakta tatt fra egne og mange andres erfaringer . Så får jo de som har andre erfaringer/fakta komme med sitt syn, det er fritt frem Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Husk at man ikke får garanti om man betaler svart. Det er egentlig god nok grunn til å la være. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 29. november 2005 Forfatter Del Skrevet 29. november 2005 Husk at man ikke får garanti om man betaler svart. Det er egentlig god nok grunn til å la være. 5226671[/snapback] Vel det stemmer ikke helt, for om jeg har regnet ut at en jobb koster 100 000 og så kommer den som skal ha jobben utført og sier "Ok jeg betaler 70 000 men det skal være med halvparten svart" vel da har han samme garantien på jobben, men om hele jobben er svart har du ikke garanti . Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Men hva er det du egentlig ønsker å diskutere i denne tråden? 5226398[/snapback] Pass deg så du ikke krevulerer og ødelegger tråden! Spøk til side: Din problemstilling er feil, du burde heller diskutert hvorfor jobber svart, ikke hvorfor folk betalter andre svart. Jeg er helt enig med GolfBag her. Topicen stemmer ikke helt med selve tråden. Starter som et spørsmål, men ender opp i at du prøver "å dra rikfolket" ned i gjørma. Jeg har aldri betalt noe for svart arbeid, men jeg vet at mine foreldre, onkler og tanter, besteforeldre og kjenninger gjør det, så at hver 3. nordmann gjør det kommer ikke som en stor overaskelse. 5226460[/snapback] Nei her diskuterer vi ikke hvorfor noen jobber svart,det får vi eventuelt lage en ny tråd på og ja det er et spørsmål som tråden starter med og så svarer jeg med min erfaring som faktisk er ganske så stor på dette området, da jeg tross alt har vært lengre i arbeidslivet enn mange her har levd. Så kan andre komme med sine erfaringer, min var at jo mere penger folk har jo grådigere er de og jo mere forlanger de svart eller på firmaet, dette er ikke et forsøk på å dra noen ned i søla,men fakta tatt fra egne og mange andres erfaringer . Så får jo de som har andre erfaringer/fakta komme med sitt syn, det er fritt frem 5226668[/snapback] Så her diskuterer vi..? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 29. november 2005 Forfatter Del Skrevet 29. november 2005 (endret) Svart-arbeidet er desidert mest utbredt blant de yngste. Hele 35,1 prosent av de spurte under 24 år sier at de har jobbet svart, hver fjerde av de spurte mellom 25 og 39 år. En undersøkelse den økonomiske forskningsstiftelsen Frischsenteret skal publisere i vinter, viser bred aksept for svart arbeid. Her er jeg faktisk uenig med det som står i VG og hvorfor? jo fordi dette baserer seg på en spørreundersøkelse og vi vet at jo eldre en blir jo mere "kvier" en seg for å si sannheten i en slik sak som dette og jeg har som sagt fått forespørsler fra både politikere og folk i skatteetaten og VET at jobber er utført svart for disse , men hvem tror de ville svare ja på et slikt spørsmål Men at det er mange i etableringsfasen som får jobber gjordt svart skjønner jeg faktisk, da det er meget dyrt å etablere seg og prisen skal jo "stemme" på lånesøknaden til banken . Endret 29. november 2005 av Snekker`n Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 tja...kommer jo an på størrelsen. Hadde nok ikke bygd huset på "svarte penger" , men skulle jeg fikse bilen, så hadde det ikke gjort noe om naboen hadde putta penga i lomma uten å føre det opp noen plass. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 29. november 2005 Forfatter Del Skrevet 29. november 2005 (endret) tja...kommer jo an på størrelsen.Hadde nok ikke bygd huset på "svarte penger" , men skulle jeg fikse bilen, så hadde det ikke gjort noe om naboen hadde putta penga i lomma uten å føre det opp noen plass. 5227022[/snapback] Vel det er faktisk mange som nettop får uført svart arbeid ved husbygging, de som er unge og skal etablere seg for første gang gjør dette rett og slett fordi de ikke har råd til å betale full pris,menst de som har for mye penger gjør dette for å spare enda mere eller for å få "brukt" litt penger som fra før av egentlig ikke eksisterer Om du bygger et hus til feks 2 mill og så "sparer" du 2-300 tusen på svart har ikke dette noen betydning for garantien såfremt den/de som har levert tjenesten har motatt penger også på normalt vis. Altså om jobben kostet 100 000 så fikk du den på papiret gjordt foe 50 000 + 20 000 svart så har det ingen betydning for kjøpern, du har kvittering for jobben og hva jeg "forlangte" for den er rivende likegyldig ved reklamasjon/garanti. Hadde jeg derimot motatt 100% av beløpet svart så hadde du et problem om det skulle oppstå feil/skade . En måte å få vekk en del svartarbeid på var jo feks at alle som etablerte seg for første gang fikk redusert momsen til feks 10% Endret 29. november 2005 av Snekker`n Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Vel det stemmer ikke helt, for om jeg har regnet ut at en jobb koster 100 000 og så kommer den som skal ha jobben utført og sier "Ok jeg betaler 70 000 men det skal være med halvparten svart" vel da har han samme garantien på jobben, men om hele jobben er svart har du ikke garanti . 5226720[/snapback] Ja, men en eventuell erstatning vil da bli mindre for kjøper. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 29. november 2005 Forfatter Del Skrevet 29. november 2005 (endret) Vel det stemmer ikke helt, for om jeg har regnet ut at en jobb koster 100 000 og så kommer den som skal ha jobben utført og sier "Ok jeg betaler 70 000 men det skal være med halvparten svart" vel da har han samme garantien på jobben, men om hele jobben er svart har du ikke garanti . 5226720[/snapback] Ja, men en eventuell erstatning vil da bli mindre for kjøper. 5227131[/snapback] Nei,det er feil,en erstatning blir gjordt utifra en takst og du får ertatning utifra denne taksten uansett om du betalt ti kroner eller titusen kroner for jobben, og er det en reklamasjon så må firmaet som utførte jobben gjøre det på nytt gratis . For husk om jeg gir et annbud på en jobb o så kalkulerer jeg for lav pris, så må jeg likevel gjøre jobben, tapet må jeg bære ikke den som har leid meg . Endret 29. november 2005 av Snekker`n Lenke til kommentar
howzer Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Hver tredje er vel rik da, for det er jo bare disse fæle rike som betaler for svart arbeid! Jeg skjønner godt at folk betaler for svart arbeid. Skattenivået i dette landet er jo helt horribelt, og jo mer man betaler i skatt, desto mer skal man betale ekstra. De som betaler mest i skatt skal altså straffes ved at de må betale enda høyere skatt (toppskatt). Det er ikke rart folk synes dette systemet er idiotisk og urettferdig, og dermed skaffer seg noen goder for å veie opp for landeveisrøveriet. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 29. november 2005 Forfatter Del Skrevet 29. november 2005 (endret) Hver tredje er vel rik da, for det er jo bare disse fæle rike som betaler for svart arbeid! Jeg skjønner godt at folk betaler for svart arbeid. Skattenivået i dette landet er jo helt horribelt, og jo mer man betaler i skatt, desto mer skal man betale ekstra. De som betaler mest i skatt skal altså straffes ved at de må betale enda høyere skatt (toppskatt). Det er ikke rart folk synes dette systemet er idiotisk og urettferdig, og dermed skaffer seg noen goder for å veie opp for landeveisrøveriet. 5227692[/snapback] Hvor står det at det bare er fæle rike som betaler for svart arbeid Nårtid skal du og et par andre her slutte med å anngripe og surmule så snart noen lager en post der ikke deres syn er topic, begynner å bli temmelig lei av at det ikke kan diskuteres noe som helst før dere er ute og prøver å ødlegge. Har dere noe spesielt imot meg så ta det på PM eller ivertfall ha så pass med baller at dere tør si det rett ut Endret 29. november 2005 av Snekker`n Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Jeg har aldri kjøpt svarte tjenester, og kommer heller aldri til å gjøre det. For det første er svart arbeid negativt for økonomien, i tillegg kommer de egoistiske aspektene (får ingen garantier for arbeidet etc.) At skattesystemet i Norge gjør det ekstra fristende å arbeide svart/kjøpe svarte tjenester er en helt annen diskusjon igjen. Men for meg koker dette ned til en prinsippsak. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Kjøper ikke svarte tjenester selv, og har ikke hørt om konkrete tilfeller der noen jeg kjenner har gjort det. Men hører selvsagt snakk om det over alt. Er dette on-topic? For det har kommet mest kommentarer på hva vi _ikke_ diskuterer. Temaet er fortsatt ullent. Norge har et rimelig komplisert skattesystem. Målet er utjevning, men kompleksiteten gjør systemet urettferdig. Den vanlige skattebetaler mangler oversikt over skatteloven, mens ressurssterke personer finner smutthull og vet hvordan man forvalter pengene på en smart måte (lite til Staten). En velstående person har mest å tjene på å unngå skatter, har størst sjanse til å slippe unna og føler minst at han skylder skatteetaten noe. Forundrer meg ikke om den gruppen er godt representert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå