Gå til innhold

PhysX forsinket?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, da hadde jeg misforstått litt, da. Men det vil altså si at det ikke er en dedikert PPU i PS3, men at den likevel vil være kraftig nok til å kjøre den samme fysikken som en PC med PPU?

5687056[/snapback]

Neppe. Det eneste dem sier er at det trengs en PC med PPU eller en Cell CPU for å støtte alle funksjonene til Novadex.

 

Dette er tatt fra en presentasjons slide til Ageia fra CEDEC 2005;

Scalabilities for Advanced Hardwares

 

Xbox 360

+ Just like dual-core PC, but uses 3 PPC cores with HT

+ Shared L2 cache

+ Probably shares the cores with other Xbox 360 libraries

 

PS3

+ PPC processor

+ Multiple "Synergistic Processing Elements" (SPE)

+ Greater simulation potential than PC or Xbox 360

+ All simulation classes are available

 

Kommentar fra en som var på konferansen:

Regarding having the fluid dynamics and cloth simulation be more suited to PS3, this was mainly due to cache issues according to the presenter. They're still looking at the X360 architecture to see exactly what they can get out of it, but right now they're concerned that they'd take up too much CPU to do these things through Novodex, since they'd like up likely one full core or more processing power. I believe that on PS3, they figure in 1 SPU to do the same, since it's massively iterated calculations on smaller datasets, which is perfectly suited to the SPU architecture.

 

Novodex er hva dem kaller deres software API.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
mulig eg har misforstått, med PS3, der er jo det endel kjerner, er vel sånn at forskjellige kjerner har fått sine forskjellige oppgaver, der eine kjerna er en PPU med funksjoner som Physx

5687215[/snapback]

Dette vil kanskje gjøre det enda mer klart;

 

image004.gif

Lenke til kommentar
Kommentar fra en som var på konferansen:
Regarding having the fluid dynamics and cloth simulation be more suited to PS3, this was mainly due to cache issues according to the presenter. They're still looking at the X360 architecture to see exactly what they can get out of it, but right now they're concerned that they'd take up too much CPU to do these things through Novodex, since they'd like up likely one full core or more processing power. I believe that on PS3, they figure in 1 SPU to do the same, since it's massively iterated calculations on smaller datasets, which is perfectly suited to the SPU architecture.

5687331[/snapback]

Mulig jeg er langsom nå, men var det ikke noe sånt jeg sa? Altså at PS3 og en PC med PPU vil være kraftige nok, men ikke Xbox 360?

Lenke til kommentar
Mulig jeg er langsom nå, men var det ikke noe sånt jeg sa? Altså at PS3 og en PC med PPU vil være kraftige nok, men ikke Xbox 360?

5687543[/snapback]

For å støtte all funksjonaliteten til Novodex ja, men jeg vil nok tro en dedikert PPU vil være ganske mye kraftigere og ytelse er en stor faktor for å kunne utføre den samme fysikken.

X1300 og X1900XTX har samme funksjonalitet, det betyr dog ikke at X1300 kan kjøre den samme grafikken som X1900XTX, altså med spillbar framerate.

Lenke til kommentar

Så PS3 har potensialet for bedre fysikk enn Xbox 360, men ikke i nærheten av det en PC med PPU kan klare?

 

Men dette er jo bare teori, egentlig. I praksis viser det seg jo at spill til konsoller kan utnytte hardware'n mye bedre enn spill på PC, av de to enkle grunnene at 1. De ikke trenger å ta hensyn til at det skal være levelig å spille også på dårlige maskiner, og at 2. Man har én hardware å forholde seg til, og kan finne alle slags mulige snarveier for å ting til å gå bedre.

 

Derfor tipper jeg likevel at PS3'en kommer til å bli rimelig imponerende, spesielt siden utviklerne vet at hardwaren er tilgjengelig og kan koke fysikken inn i gameplay'et. Det kan de ikke gjøre på samme måte på PC, for der kan de ikke forutsette at spilleren har en PPU.

Lenke til kommentar
Så PS3 har potensialet for bedre fysikk enn Xbox 360, men ikke i nærheten av det en PC med PPU kan klare?

 

Men dette er jo bare teori, egentlig. I praksis viser det seg jo at spill til konsoller kan utnytte hardware'n mye bedre enn spill på PC, av de to enkle grunnene at 1. De ikke trenger å ta hensyn til at det skal være levelig å spille også på dårlige maskiner, og at 2. Man har én hardware å forholde seg til, og kan finne alle slags mulige snarveier for å ting til å gå bedre.

 

Derfor tipper jeg likevel at PS3'en kommer til å bli rimelig imponerende, spesielt siden utviklerne vet at hardwaren er tilgjengelig og kan koke fysikken inn i gameplay'et. Det kan de ikke gjøre på samme måte på PC, for der kan de ikke forutsette at spilleren har en PPU.

5687851[/snapback]

 

Og ikke minst 3: De har lavere oppløsning, og vises på dårligere skjermer. (selv om dette er i ferd med å endre seg).

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

eneste grunnen jeg kan se til at kortet ikke er på noen reklamespotter, er vel at ingen spill faktisk er klare med innhold som bruker dette kortet, men det ser ut som et par er nesten klare så i løpet av noen måneder må vel noe dukke opp?? slik jeg husker hendelsesforløpet opp til nå lanserte de sin egen fysikkmotor, og lanseringsplanen for denne ppuen, da sa de at de la opp til en rask levering, så snart det var spil som brukte denne.

 

så nappet sony på ageia sin fysikkmotor etter å ha prøvd den på playstation 3 og funnet ut at den var dødsbra, og der ligger nok sommelet for oss med pc, ageia doblet sikkert inntektene med sony på kundelista og kunne slappe litt av, de får sikkert noen mill for å hjelpe sony inn i den nye fysikkbalja, så da får vi gutta pent vente litt , for den kommer når ett spill er klart, og det kan være veldig snart tror jeg.

Lenke til kommentar
Veldig snart som i det neste ghost rcon spillet som kommer i mai.

 

Synes cellfactor så veldig morsomt ut. Ting trakk seg til granaten før den sprengte og slengte ting ut. Fun I say.

5799786[/snapback]

Du snakker som om du har sett noe jeg ikke har sett. Noe du har lyst til å dele, kanskje...? :innocent:

Lenke til kommentar

Hehe, kjølig. Det der hadde jeg ikke fått med meg. Strengt tatt var det jo ikke så veldig avansert fysikk de kjørte i cellfactor, det var bare skalert opp til et nivå vi ikke har sett før. Men for all del, hvis de klarer å lage spillet til å bli like gøy som det så ut på den trailern, så er vi in for a treat, som det heter på godt norsk. ;)

 

Men jeg likte godt den bilen som ble sprent øverst der. Da begynner vi å snakke. :dribble: Eneste som var litt pussig, var han soldaten som stod rett ved siden av og som strengt tatt ikke ble så veldig påvirket av eksplosjonen (annet en at han falt sammen på bakken...).

Endret av Tjohei
Lenke til kommentar

Ja, den bilen eksploderte ganske heftig.

 

Men jeg synes vel eksplosjonen i versjonen uten PhysX var litt VEL tam - har da sett langt heftigere eksplosjoner enn som så i diverse PC-spill allerede, så det kan virke som om de bevisst har fått den til å se tam ut i ikke-PhysX-modusen slik at PhysX skal virke mer imponerende. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...