Gå til innhold

PhysX forsinket?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare sånn at dere er klar over det; det er IKKE GPU som tar seg av fysikkberegninger, det er fullt og helt lagt til CPU. En PPU vil altså avlaste CPU for arbeid og gjøre dette 100 ganger kjappere, slik at CPU kan konsentrere seg om andre oppgaver.

Hvor mye den "ekstra" cpu-kraften som da er tilgjengelig har å si for spillytelsen på andre områder er det ikke godt å si, men som de fleste vet vil en kjappere prosessor gi noen ekstra FPS i spill. Å kjøpe en prosessor som er 2000 kroner dyrere bare for å få noen ekstra FPS vil jeg se på som galskap om en PPU vil avlaste cpu for fysikkarbeid tilsvarende de ekstra FPSene og samtidig kunne kjøre langt kraftigere fysikk.

Dette er bare spekulasjoner, ingen kan vite noe helt sikkert før de første testene dukker opp. Jeg gleder meg iallefall :)

Lenke til kommentar
Så du tror ikke noe på det at PhysX'en skal være 100 ganger raskere enn en vanlig CPU på fysikkalkulasjoner, altså? Er det ikke bedre bedre å bruke dedikert hardware til dedikerte oppgaver? Det var ihvertfall det jeg mente når jeg mente å avlaste GPU'en; altså overlate fysikk til PPU'en. CPU'en skal ikke ha noe med dette å gjøre.

5236542[/snapback]

Som jeg sier er en dedikert hardware løsning selvfølgelig teknisk sett bedre, men jeg har likevel mine tvil på at dette vil slå ann. Les i mine tidligere poster i denne tråden for hvorfor jeg mener dette.

Bare sånn at dere er klar over det; det er IKKE GPU som tar seg av fysikkberegninger, det er fullt og helt lagt til CPU. En PPU vil altså avlaste CPU for arbeid og gjøre dette 100 ganger kjappere, slik at CPU kan konsentrere seg om andre oppgaver.

Med hjelp av programable shaders kan en GPU også brukes til andre oppgaver, derav begrepet GPGPU eller General Purpose GPU.

Lenke til kommentar

Blir interessant å se hvordan EA Games sin kode yter med en PPU i systemet. EA Games lager skikkelig bloatware som suger all kraft ut av din maskinvare. Alternativt må du ha veldig sterk hardware. Jeg tenker på Command & Conquer Generals fra EA Games. Spørs om de folka hos EA Games ville klart å skrive ordentlig PPU kode da. ;)

Endret av G
Lenke til kommentar

Med hjelp av programable shaders kan en GPU også brukes til andre oppgaver, derav begrepet GPGPU eller General Purpose GPU.

5237060[/snapback]

Okey, nå skjønner jeg hva dere mente..

Lenke til kommentar

Skal jeg prøve å tippe litt realistisk, kommer nok dette til å slå mest an hos hardware- og spillentusiaster det første året. Men så kommer folk (både forbrukere og spillutviklere) til å få øynene opp for mulighetene dette gir når vi begynner å se hva PlayStation3 klarer å få til om et års tid, og da vil det bli større etterspørsel etter PPU'er og PC-spill som støtter dem.

(Ja, jeg har stor tro på PS3... ;) )

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Angående tilgjengelighet: Det står ikke noe matnyttig på nyhetsoversikten hos Ageia i allefall, så det kan jo virke som om PhysX er ytterligere forsinket.

De burde jo ha nevnt det der dersom PC-kortene har blitt tilgjengelige for salg (vil jo si det er en ganske markant nyhet tross alt).

Edit: Var det Asus som skulle gi ut de første kortene med denne PhysX-chipen? Det står ikke noe på nyhetsoversikten hos Asus heller, i allefall.

Endret av Juke
Lenke til kommentar

jeg kan tenke meg at det er kjempevits med PhysX... tenk på mulighetene... realistisk modellernig av vannet i f.eks. Far Cry...

grus som oppfører seg skikkelig når du går i det, Vær og vind effekter,

trær som oppfører seg skikkelig i forhold til nevnte vær og vind effekter :p

mulighetene er mange!

Lenke til kommentar

PhysX-teknologien er vel lagt inn i både Xbox 360 og PlayStation 3, etter hva jeg har forstått. Så er det bare opp til utviklerne å forstå potensialet. Her har jeg mer trua på PS3, ut ifra hva som ble vist i de prerendrede filmene for en tid tilbake pluss det han derre Sony-bighead'en har sagt. X360-utviklerne sitter fremdeles fast i den gørra der de tror høyere oppløsning er innovasjon... :hrm:

Lenke til kommentar
PhysX-teknologien er vel lagt inn i både Xbox 360 og PlayStation 3, etter hva jeg har forstått. Så er det bare opp til utviklerne å forstå potensialet. Her har jeg mer trua på PS3, ut ifra hva som ble vist i de prerendrede filmene for en tid tilbake pluss det han derre Sony-bighead'en har sagt. X360-utviklerne sitter fremdeles fast i den gørra der de tror høyere oppløsning er innovasjon... :hrm:

5686878[/snapback]

physix software teknologi i 360 regner jeg med? Er vel vanskelig å støtte noe hardwaremessig som ikke er ferdig enda, når 360 allerede er på markedet vil jeg tro...?

Lenke til kommentar

Sjekk hva jeg fant i en artikkel på nettet (den er fra september 2005):

Although the PhysX libraries accelerate a host of technologies, from physical object interactions to fluid-based particle effects like water and smoke, only the PlayStation 3 and a PhysX PC will have the horsepower to process all of the technology's features, Ageia executives said. The Xbox 360 will not be able to process the fluid-based technology, because of the limitations of its architecture.

Så selv om Xbox støtter deler av det PhysX-"biblioteket" kan tilby, støtter den altså ikke alt. Konklusjon: Xbox 360 suger. :p

Jeg går ut fra at arkitekturen i Xbox 360 ikke har endret seg etter at denne artikkelen ble skrevet, vel og merke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...