Gå til innhold

PhysX forsinket?


Anbefalte innlegg

Det er jo minst like mye absurd å betale 5000,- for å få fin grafikk i spill (de dyreste skjermkortene).

Som tidligere nevnt, er det ikke sikkert man trenger å oppgradere så mye annet så ofte hvis man først legger 2000,- på bordet til en PPU.

 

Jeg skal garantert ha et slikt kort. Mest bare for å ha det, men det er kult om det hjelper litt på ytelsen i nyere spill.

 

Og er vi heldige, er det samme festehull på kjøleløsningen på disse kortene som på skjermkort, så passive kjøleribber enkelt kan brukes hvis fysikk-kortene blir levert med vifte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En trenger ikke formidle alle data dersom en vet noen "få" vitale data.. fart til tank, fart til rakett/missil bombe som ødelegger den, treffsted..  treff vinkel... og vips så vil eksplosjonen reendret likt på alle klientene.  (eller er jeg heltpå jordet  :dontgetit:

5225414[/snapback]

 

Ikke helt på jordet nei, men ditt resonement holder bare vann i en lag-fri situasjon. Det er nettop det som er problemet. Fordi det er tidsforskjeller mellom klientene i et nettverks-spill så har kanskje den tanksen aksellerert i 50ms lengre på PC-A enn på PC-B , og fragmentene fra vraket spres da veldig forskjellig. Ved mindre fysikken kun skal være for syns-skyld så er det da bare serveren som kan gjøre utregningen, og så sende dataene til deg (som krever mye båndbredde for mange objekter).

 

Ellers så vil du ende opp med situasjoner som at du får en bit av en flyvinge i hodet og dør, mens lagkameraten din i BF2 ser på sin skjerm at flyvingen landet 10 meter fra deg når du bare plutselg falt om "av deg selv"...

 

Det er problemet i et nøtteskall, og grunnen til at super-fysikk i stor grad kommer til å egne seg på singleplayer spill, og evt. LAN-nettverk i nærmeste fremtid, intill internett generellt sett blir mye bedre.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Jeg har lenge gledet meg til å se væske simulert på bra vis..

 

http://ageia.com/downloads/physx_carwash_v..._greenslime.wmv

 

Dette lover bra!

5228121[/snapback]

 

Ja, slimet så veldig bra ut. Vannet ikke så mye, men det er jo ikke fysikk-kortets feil, like lite som dårlig-prgrammerte partikkeleffekter er grafikk-kortets feil. Når slik kraft kommer i riktige hender for folk som skal lage mer enn effekter for en demonstrasjon, så vil vi nok komme til å se helt ville ting =)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Fysikk-beregninger... Noen som vet nøyaktig hvilke typer kalkulasjoner kortet er bra til? Vektor- og matriseregning? Derivasjon/integrasjon/optimering? Isåfall har det jo potensiale til bruk i matematiske applikasjoner som Matlab, SAS etc. Implementerer de støtte for kortet der også så er min bestilling på vei :)

Lenke til kommentar
Husk at alle disse delene også må renderes. Et annet problem er at spill utviklerene må fortsatt tenke på dem uten PPU i lang tid fremover så det blir nok vanskelig å få frem en ”killer applikasjon” slik 3Dfx hadde med Voodoo Graphics og GLQuake. Noe som jeg tror blir nødvendig for at dette skal kunne slå skikkelig ann. Nei, jeg har heller mer tro på ”general purpose GPU” (GPGPU).

5225178[/snapback]

 

... her er jo tingen at PhysX kortet benyttes via et grensesnitt (som Direct3D og OpenGL) som allerede finnes. Dermed ligger det åpent for at de som koder spill kan bruke same kode (men med skalerings-faktorer for de som har/ikke har), siden API

en er den samme/veldig lik.

 

Husker ikke i farten vilken fysikk-motor API de har brukt, men den finnes allerede og er brukt i mange spill, så når dette blir sammkjørt bittelitt til (små endringer i API mest sannsynlig) så kan utviklerene kode på akkuratt samme måte som de gjør når de legger til rette for at de med heftig graffikk kort skal få mye for penga sammtidig som de som ikke har de skal kunne glede seg over spillet også, uten at det betyr så mye ekstra jobbing.

Lenke til kommentar

...Uheldigvis så prata en ellerannen dud på The Elder Scrolls: Oblivion om at de ikke hadde sett helt vitsen med å søtte PhysX i Oblivion, men at det var noe de ville vurdere for neste tittel.... Litt senere på den offisielle sida i en annen artikkel, så kommenterer de at det ble for tunge fysiske beregninger å ha kappe og hår som dynamisk "vajer i vinden"....

 

Med andre ord... fytti-katta så kule spill man kan få snart! -Helten går opp på åsk-kammen mens vinden rusker i kappen og det regn-våte håret... får frysninger jeg!

 

DIGG DIGG DIGG! -Skal kjøpe så snart det første hysteriet har lagt seg (dvs. etter første pris-senkning eller ved første "tilbud".) -Om ikke annet så vil et høyt salg "tvinge" spill-utviklerene til å ta hensyn til dette, selv om jeg tror det er mer slik at spill-utviklerene allerede "bønnfaller" bossen om å få kode støtte for dette.. alt vi må gjøre er å passe på at de som sitter i ledelsen (les: inkompetente svin som bare tenker penger... og derfor er dyktige i jobben sin) får en grunn (i form av håp om høyere salg) til å la fot-folka leke med dette...

Lenke til kommentar

Stigma: Er det ikke nok at klienter sender inn hva de gjør (f.eks skyter rakett og en kjører tank) så finner server ut at dette er treff (serverside hit detection på godt norsk ) og sender tilbake treff data til alle klientnene. Som har PPU og dermed kan beregne dette likt ?

Lenke til kommentar

Støtter idos sin teori her. Klienter som serveren registrerer bruker PPU kan få et eget ID-nummer, og dermed kan avanserte kollisjoner sendes ut til disse. Server bestemmer serverside hit detecion; hva som sprenges, hvem som blir skadet av eksplosjonen, og hvor mye de blir skadet. Dermed kan hver klients PPU tolke denne eksplosjonen på sin individuelle måte, bare den følger retningslinjene serveren har sendt ut rett før eksplosjonen godkjennes.

Lenke til kommentar

Huff, jeg kjenner jeg fikk lyst på et slik kort, men de somler jo slik med å få det ut (likesom spillprodusentene somler med å dytte ut titler som støtter det). Få det ut på markedet already, det er gadgetfaktor og geekfaktor nok i massevis til at de kan tjene penger på det (nå snakker jeg om begge parter altså). Desto før dere begynner desto raskere vil det vokse.

 

Prisen er akkurat litt for høy nå. Får de det ned til 1500 spenn skal jeg lett kjøpe det. Synes de bør satse på både PCIe og PCI samtidig dog, PCI først og så PCIe etterpå virker fullstendig bakvendt siden den første målgruppen antageligvis vil være entusiastene.

 

Ganske imponerende den steinrulle-demoen ja, men det blir jo, som andre har påpekt, fort et rendereringsproblem om man skal begynne å ha tusenvis av objekter på skjermen til en hver tid. GPU'ene utvikler seg dog helt greit om dagen, så det er vel foreløpig ikke noe problem (så lenge utviklerne ikke går helt bananas med det første). Jeg gleder meg til å se en smart måte å utnytte all denne kraften på.

Lenke til kommentar
... her er jo tingen at PhysX kortet benyttes via et grensesnitt (som Direct3D og OpenGL) som allerede finnes. Dermed ligger det åpent for at de som koder spill kan bruke same kode (men med skalerings-faktorer for de som har/ikke har), siden API

en er den samme/veldig lik.

 

Husker ikke i farten vilken fysikk-motor API de har brukt, men den finnes allerede og er brukt i mange spill, så når dette blir sammkjørt bittelitt til (små endringer i API mest sannsynlig) så kan utviklerene kode på akkuratt samme måte som de gjør når de legger til rette for at de med heftig graffikk kort skal få mye for penga sammtidig som de som ikke har de skal kunne glede seg over spillet også, uten at det betyr så mye ekstra jobbing.

5228594[/snapback]

Hvor har du ifra at det er mange spill som bruker NovodeX API'en, hvis jeg skjønner deg rett (er litt trøtt nå)? Men poenget mitt er at en ting er å gi støtte for hw 3D rendering slik det var med Voodoo Graphics (bilinear filtering, høyere oppløsning), noe ganske annet er for spill utviklerene å lage ekstra innhold for hardware som er lite utbredt. Med fysikk som er en ganske stor del av spillet tror jeg nok dette også bli veldig vanskelig å gjennomføre, ikke bare teknisk, men kanskje heller mer pga kostnader/budsjett. Så i det minste i starten vil fordelen være nesten eller utelukket bedre ytelse, og i og med spillet også må kunne kjøres bra uten PPU blir det nok vanskelig å få igjennom "dette er noe du må ha".

Imens går utviklingen for multi-core CPU og GPGPU videre som gjør et eget kort/chip for fysikk kalkulasjoner mindre og mindre relevant. Det er ihvertfall min spådom.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Jeg er litt redd for det samme. Det er mulig de er litt treige med å få produkter ut. Til gjengjeld har de fått en hel del mediadekning, så de ligger vel ganske godt i løypa likevel. Uansett er det vel en stund til man begynner å se GPGPUer, og skal man ha noe som i det hele tatt ligner på ytelsen til en egen PPU på multicore CPU må man vel begynne å se på et temmelig heftig antall kjerner. Nuvel, jeg tror da i alle fall de kan klare å få en liten storhetstid bare de får ut fingern.

Lenke til kommentar

Kommer det skjermkort med slik funksjonalitet/ppu integrert tror jeg vi fort vil se at ett eget dedicated ppu kort kommer til å dø fort. Ett gaming card lissom...

 

Den veien det ser ut til å gå er jo at gamingenheter snart er en maskin i maskinen, med egne prosessorer og ram, blir vel snart egen hd også :p hihi

Lenke til kommentar
husker når jeg leste om voodoo 1 første gangen!

kunne ikke forstå hvorfor skjermkortet trengte hjelp av et tillegskort

som kosta skjorta?

5229277[/snapback]

Det husker jeg også - jeg var helt satt ut etter at jeg så Turok (tror jeg det var) på et Voodoo 1 kort. Selv med lav oppløsning var det milevis bedre enn noe jeg hadde sett før - kanskje den største revolusjonen innen gaming på PC vil jeg påstå :)

 

Men dengang da var jo forskjellen enorm mellom 3D-kort og ikke. Super fysikk vs enkel fysikk derimot tror jeg neppe vil gi den samme wow-følelsen for folk flest.

Endret av Doogle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...