Gå til innhold

PhysX forsinket?


Anbefalte innlegg

Physix er for Fysikk det GPU er for 3d grafikk. Superspesialisert og X ganger raskere på sitt felt enn en vanlig CPU. Det er snakk om massiv parallell eksekvering, er det ikke? Ca. på samme måte som GPU.

 

f.eks. Ett GF7800 GTX 512 takler ca 200GFLOPS (wikipedia), en FX57 ca 10GFLOPS... betyr det at du hadde fått 20 ganger bedre ytelse med ett 7800 GTX som CPU istedet? nei, fordi det suger på alt annet enn massive parallelle operasjoner som ikke krever branching. :)

 

Så jeg kan med enkelthet se at ett physix kort kan være utrolig kraftig på fysikkoperasjoner, det er tross alt det det er laget for.

 

fra

 

 

 

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.google.com/search?sourceid=navc...physx+chip+demo

 

Demoene synes jeg ser veldig lovende ut. :dribble: Hvem kunne ikke tenke seg at ting og tang går i 1000 eller 10 000 deler når de kræsjer eller eksploderer? Fly og kjøretøy i BF2 er for eksempel veldig kjedelige når de ødelegges, 2-3 biter svarte biter litt flammer og ferdig med det.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor folk henger seg sånn opp i 2000,- Det er som nevnt tidligere en lanseringspris og alle vet hvordan prisutviklingen i denne verdnen er: Rett ned.

Moderate pc brukere svir lett av 1500-2000 på et mellomklasse skjermkort og fort både to og tre ganger mer for et nytt ATI/nVidia kort når de lanseres.

 

Sony har forresten lisensiert teknologien til bruk i PS3. De bruker vel noen av instruksjonen eller noe sånt i sine egne prosessorer.

 

Det jeg syntes var litt moro var at kjøleren på bildet er klin lik en kjøler på skjermkort et år eller to tilbake. Blir ikke forundret om vi ser dagens kjøleløsninger på morgendagens fysikk-kort. Uendelig glad for at dama ikke veit om alt jeg har putta inn i kabinettet på den pc'n ;)

Lenke til kommentar

De hadde også en applikasjon kalt "Novodex Rocket" tilgjengelig for en stund siden, som demonstrerte diverse fysikkberegninger og slikt. Her får man virkerlig se hvor krevende fysikkberegninger kan være, siden man kan deaktivere/aktivere fysikkberegningene (som selvsagt må beregnes av CPU siden jeg ikke har noe PhysX-kort).

 

Eksempelvis går det an å lage massevis av kuber som fyker rundt på skjermen basert på fysikkberegninger, faktisk så mange at frameraten går ned til f.eks. 5 fps. Skrur man av fysikkberegningene, øker frameraten dramatisk, siden prosessoren ikke lenger trenger å ta seg av fysikken.

 

Noen som vet om denne applikasjonen ligger tilgjengelig noe sted på nettet fortsatt?

 

Edit: Når man skrur av fysikkberegningene, blir objektene hengende statisk igjen i luften, i tilfelle noen lurte. ;)

Endret av Juke
Lenke til kommentar
" Physics-accelerated games will be able to offload physics calculations from the CPU to the PPU much like how 3D-accelerated games process graphics on a video card." Så den avlaster kun CPUen?

 

Her er Novodex rocket http://www.megagames.com/news/html/demos/n...ysicsdemo.shtml

5224988[/snapback]

 

ja, men så er det bare farten på CPU som har effekt for fysikkberegninger uansett, så jeg ser ikke helt problemet...

Lenke til kommentar
http://www.google.com/search?sourceid=navc...physx+chip+demo

 

Demoene synes jeg ser veldig lovende ut.  :dribble: Hvem kunne ikke tenke seg at ting og tang går i 1000 eller 10 000 deler når de kræsjer eller eksploderer? Fly og kjøretøy i BF2 er for eksempel veldig kjedelige når de ødelegges, 2-3 biter svarte biter litt flammer og ferdig med det.

5224857[/snapback]

Husk at alle disse delene også må renderes. Et annet problem er at spill utviklerene må fortsatt tenke på dem uten PPU i lang tid fremover så det blir nok vanskelig å få frem en ”killer applikasjon” slik 3Dfx hadde med Voodoo Graphics og GLQuake. Noe som jeg tror blir nødvendig for at dette skal kunne slå skikkelig ann. Nei, jeg har heller mer tro på ”general purpose GPU” (GPGPU).

Lenke til kommentar

GRAW vil kjøre 2 fysikkmotorer en med PhysX for de som har PhysX og Havok for de uten. ..... vet ikke hvordan dette vil fortone seg i MP der noen har PhysX og noen ar Havok. Tror GRAW vil støtte dynamiske kart/baner/level der ting blir ødelagt og flytter seg (som i CS:S). uansett det skal bli spennende å se... kanskje alle må kjøre Havok i MP.. hvem vet.

Endret av idos
Lenke til kommentar
Hvem kunne ikke tenke seg at ting og tang går i 1000 eller 10 000 deler når de kræsjer eller eksploderer? Fly og kjøretøy i BF2 er for eksempel veldig kjedelige når de ødelegges, 2-3 biter svarte biter litt flammer og ferdig med det.

5224857[/snapback]

Problemet i spill som BF2 er at animasjonene på være like på alle klienter. Hvis det da skal beregnes en unik fysisk riktig eksplosjon så måtte vi vel sittet på fibernett alle sammen for å formidle alle data om fragmentene til server/klient.

EA snakket om problematikken i et intevju for en tid tilbake da noen spurte om hvorfor animasjonene var like hver gang en stridsvogn gikk i lufta.

 

Men tanken din henger jeg meg absolutt på. Det kommer nok noen spill etterhvert som får dagens ragdolls til å se ut som pepperkakemenn :)

Lenke til kommentar

 

Eksempelvis går det an å lage massevis av kuber som fyker rundt på skjermen basert på fysikkberegninger, faktisk så mange at frameraten går ned til f.eks. 5 fps. Skrur man av fysikkberegningene, øker frameraten dramatisk, siden prosessoren ikke lenger trenger å ta seg av fysikken.

 

Noen som vet om denne applikasjonen ligger tilgjengelig noe sted på nettet fortsatt?

 

Edit: Når man skrur av fysikkberegningene, blir objektene hengende statisk igjen i luften, i tilfelle noen lurte. ;)

5224984[/snapback]

 

Jeg har et slikt program som er kodet i visual basic.

 

 

litt OT: Hvem husker vel ikke matteprosessorene som kom som tileggskort, og autocad i tidlig versjon?.

Lenke til kommentar
En desentralisert oppbygning er jo noe som ikke akkurat er ukjent for 0ldskoolere i dette feltet. Jeg hadde selv et M3D-kort i maskinen min som skulle hjelpe Matrox Millennium med rendering og fysikk. Amiga hadde desentralisert prosessorarkitektur og det ser ut til at Ageia har videreutviklet og rensket opp i teknologien.

5224631[/snapback]

Om fem år tror eg en slik prosessor er en like selvfølgelig del av en gaming PC som ett 3d-skjermkort er  i dag. Slike brikker vil gjøre det mulig med en fysikk i spill som vi ikkje helt klarer å forestille oss enda.

5224747[/snapback]

Physix er for Fysikk det GPU er for 3d grafikk. Superspesialisert og X ganger raskere på sitt felt enn en vanlig CPU. Det er snakk om massiv parallell eksekvering, er det ikke? Ca. på samme måte som GPU.

5224842[/snapback]

lurer på om vi i fremtiden får 3 separate prosessorer lyd bilde fysikk

5224992[/snapback]

Beklager sitat-festen her, men jeg vil gjerne kommentere alle fire innleggene på en gang. Trenden de siste 20 åtene har vært mer og mer integrering på grunn av økte transistorbudsjetter på brikker, og stadig flere funksjoner som skal stappes inn, og mer press på kostnader, plass på hovedkortene, og mer og mer bærbare systemer. På sikt (5år) tror jeg massivt parallelle PPU'er kommer til å syes sammen til ett produkt grunnet de massivt parallelle likhetene mellom dem. Altså at PPU'er og GPU'er fusjonerer sammen til ett produkt. Muligens lyd også siden det egner seg mer for parallell prosessering (mange lydkanaler og mange samtidige lydeffekter) enn den egner seg for CPU. På ennå lengre sikt ser jeg for meg at CPU + GPU + PPU + Lydprosessor kommer til å spleises sammen til en og samme brikke. Men det er klart noen humper i veien før dette kommer på plass. Blandt annet må leverandørene av forskjellige brikker bli enige om samarbeid. Hvis ikke så bryter deres utvikling sammen og kan bli offer for at andre leverandører får til slike samarbeid og vinenr frem i markedet på grunn av pris, ytelse, effekt og produktstørrelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...