gxi Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Hei. Jeg bare lurer på om CPUen tar inn all strømmen via VCore, eller om den har flere andre spenninskilder den tar inn strøm fra. Grunnen til at jeg spør: Dersom en CPU skal ha en effekt på 100W på 1,5V blir jo dette 75A! Den kan ta umulig klare å få 75A fra PSUen? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Det stemmer at det er høy strøm. Det sitter en egen regulator på HK for dette, du finner en samling spoler og kondensatorer ++ rett ved siden av sokkelen. Det er +12V fra PSU som gir strøm til denne regulatoren. Det blir det 8.3A på 12V for 100W (litt forenklet forklaring). Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. november 2005 Forfatter Del Skrevet 29. november 2005 (endret) De spolene.. er de transformatorer eller rene spoler? Dersom kretsen var bygd opp av transistorer måtte jo samme strømmen gått igjennom alle elementene. (kan bare se at det er to tilkoblinger på dem, men hvis det er fire og disse er transformatorer.. så skal det være nok svar på spørsmålet mitt) Endret 29. november 2005 av jonepet Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Nei, det er ikke transformatorer. Dette er en switchmode regulator, spolene er for å filtrere bort HF. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. november 2005 Forfatter Del Skrevet 29. november 2005 Hvordan klarer den da å få strømmen opp over Iinn-nivået? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Har du tenkt over at strømmen ut av PSU er større enn strømmen inn fra 220V? Effekt = strøm x spenning. Når du har 100W effekt å ta av og en regulator setter ned spenningen, så kan den øke strømmen. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. november 2005 Forfatter Del Skrevet 29. november 2005 Hmm.. er det noe spesielt med disse switchng-mode-regulatorene? Så vidt jeg har fått med meg er det bare transformatorer som kan transformere opp spenningen, og samtidig få høyre strøm (kontakt effekt). I en vanlig serieregulator må jo samme strømmen gå igjennom regulatoren, som går igjennom belastingen. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 jonepet Postet i dag, 12:56 Hvordan klarer den da å få strømmen opp over Iinn-nivået? Ja, nå vet jeg ikke helt om det er det du mener, men spolene er filtre som hårek sier, også sitter det transistorer som gjerne har en liten kjøler oppå. Strømmen er ikke over inn nivået: 112,5W ved 12V =9,38A 112,5W ved 1,5V =75A Regnestykket ditt, som Hårek vel tok utgangspunkt i er litt feil; 1,5V 100W= 100/1,5=66,66A (ikke 75A, 75A= 75x1,5=112,5Watt) Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. november 2005 Forfatter Del Skrevet 29. november 2005 (endret) Det hjelper jo ikke hvor stor strømmen er over 12V. Er ikke det som er poenget. Jeg er fullt klar over dette, men jeg bare lurer på hvordan den strømforskyningen til CPUen fungerer. Det eneste jeg har hørt om som kan øke strømmen er en transformator. I en vanlig seriekrets vil jo alltid strømmen være den samme. Spørsmålet mitt er nå: Er det noe spesielt med disse switching-mode-metodene? Noen som kan forklare i enkle trekke hvorfor disse klarer å få opp strømmen fra det originale nivået? (I dette tilfellet er forresten 66,66 vs. 75A ubetydelig. 12V-outputene på min PSU er bare 18A (altså 2x18A)) Endret 29. november 2005 av jonepet Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Sorry, jeg misforsto litt hva du spurte om. Det er snakk om PWM regulator. Jeg var ikke korrekt i å si at de spolene bare er et filter. Energien lagres i spole og kondensatorer. Har ikke funnet noen bra forklaring i farten, men her er et datablad for en slik krets: http://www.maxim-ic.com.cn/getds.cfm?qv_pk=2507 Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. november 2005 Forfatter Del Skrevet 29. november 2005 Takker for den. Da er det (nok) oppklart. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 12V-outputene på min PSU er bare 18A (altså 2x18A)) Ja det er mulig jeg/vi missforstår spørsmålet. Spenningregulatorer finnes jo i flere former. De får ikke "opp strømmen" (effekten) egentlig, men Ampere styrken kommer an på spenningen. Når du har 12Volt 18Ampere ut på din psu har du med andre ord 216 Watt. Det er effekten du har, 18A er da en annen måleenhet for dette. Du har fortsatt den samme effekten la oss si ved 1,5Volt (etter at spenningen er regulert) altså 216Watt. Men i Ampere vil det tilsvare 144Ampere ved 1,5Volt. På bildet ser du typisk spenningregulatorer, øverste er sånn de gjerne ser ut på HK. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. november 2005 Forfatter Del Skrevet 29. november 2005 (endret) Jeg vet hva dette er, jeg vet hva effekt og strøm er, jeg vet hva en strømregulator er. Det eneste jeg tydeligvis ikke kjente til i denne sammenhengen var switching-mode-regulatorer. Du blander forresten effekt og strøm i dette tilfellet. Strøm og effekt er ikke det samme slik du skriver. Strømmen er antall elektroner som passerer pr. tidsenhet. Effekten er produktet av spenning og strøm. Jeg er fullt klar over at om man dobler spenningen og halverer strømmen har man fortsatt samme effekt. (så dere er klar over at jeg faktisk har noe peiling innen elektronikk) En vanlig serieregulator, slik du viser til, øker ikke strømmen, den bare lager et variabelt spenningsfall over seg selv. (derfor den krever så kraftig kjøling) Endret 29. november 2005 av jonepet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå