Gå til innhold

Fordeling av partisjonene

iStephano

Anbefalte innlegg

Jeg hadde nå tenkt og sette opp en ny hjemme pc til folka her hjemme. Alt er klart men jeg lurer på en liten ting. Jeg begynnte og tenke på harddisk plassen til folka mine her hjemme.

Siden dem er 4 personer som bruker den tenkte jeg kansje det var lurt og dele hardisken opp i 4. Jeg har OS disk så det er ikke noe problem.

La oss se på det jeg tenkte, dem har nå en 200GB disk som dem kan bruke, Mor og Far er ingen dowloadere kun lese avisen på nettet mennesker så dem trenger ikke så mye plass.

Mine to søstre, spesielt hu ene elsker og laste ned ting musikk, legge inn musikk og masse bilder så hun skal få litt mer plass, det samme skal min andre søster. Da tenkte jeg og partisjonere plassen slik:

A: Mor = 30GB

B: Far = 30GB

C: Søstrer 1 = 40GB ( + - )

D: Søster 2 = 40GB ( + - )

Her er alså 140GB fordelt, bare for og gi dere et bilde på hva jeg tenker. Synes og ha lest et sted at hvis man har mange partisjoner så vil hardisken jobbe tregere.. Fordi den må veksle mye mellom seg, da jeg skal låse brukerene til hver sin partisjon så tror jeg ikke det blir problem men veit ikke..

Fordi jeg vil gjøre dette er fordi søster 1 (hehe) Alltid fyller opp hardisken alene så hele maskinen blir en sinke mot de andre som vil bruke pc`en.

Håper dere kan gi meg noen gode råd og syns vinkler, pc skal opp til helga så det er forsatt god tid igjen ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at andre harddisker / partisjoner fylles opp har ingenting å si for ytelsen. Det er bare når man fyller opp c:\, altså systemdisk, da synker ytelsen. Så hvis hun pleier å lagre store ting på My Documents og på desktop, må du huske å også flytte disse til partisjonen hennes. Les i hjelpefilen for hvordan dette gjøres.

Jeg har aldri opplevd at mange partisjoner påvirker ytelsen nevneverdig. Jeg kjører alltid med minst tre (system, jobb, data), på nyere maskiner har jeg hatt 4 (filmer på en separat partisjon).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...